Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ntica

försäkring, ekonomi osv.

Rekommendera Poster

Hej Mina vänner! Är inne på Ekonomi biten nu...Efter att ha läst på en del, så undrar jag om det inte är bättre att hoppa ev. försäkrings premie?!  VArför betala en halv förmögenhet i premie  när man istället kan ha en buffert, som gardering för ev. haveri? låt säga 30-40000:-, då kan jag åtminstånde köpa en ngr.lunda likvärdig båt ! Hur många års premiekostnad är detta tro?

Kan tänka mig att en del exklusiva marinor kräver försäkring, men då kanske man ska undvika dessa?!    Synpunkter på detta???

Kostnad per månad, uppehället samt marina kostnader???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att betala en premie som man anser oskälig för en SAKförsäkring (Försäkringen av båten som sak) är helt uddlöst. Jämför med en bil. Den helförsäkrar man inte när värdet börjar bli så lågt att man anser att man kan skrota bilen vid en totalskada och köpa en ny likvärdig.

En försäkring är inte ett sparande det är ett sätt för ett stort kollektiv att sprida riskerna utifall olyckan skulle vara framme, oavsett när olyckan är framme.
Finessen är att du, så att säga, kan få ut din ersättning när olyckan sker!
Jag menar...
Om du ska sätta undan pengar varje månad för att använda vid skada så förutsätter det ju att du hunnit spara ihop dessa innan skadan sker. En försäkring ersätter om skadan sker en timma efter att du tecknade försäkringen.
Dessutom ersätter en föräkring om du råkar ut för skada två gånger på raken.
Låt säga att din båt brinner upp och du köper en ny för 40 000. Så blir den nya stulen efter en månad då ska du upp med 40 000 igen!
Men visst! Det är korrekt tänkt att: om den högsta skadekostnad man kan tänkas drabbas av inte känns oöverstiglig så är det på sätt och vis sundare att man istället avsätter pengar på ett sparkonto för att ta fram dem om det sker en skada.

Däremot fär man inte glömma att försäkringarna ersätter värdet på saken i det ögonblick den skadades eller förkom. Så du måste ändå sätta undan pengar för eventuell värdeminskning. Sker ingen skada så använder du de pengarna till nyanskaffning när saken är uttjänt. (Jämför med ett företag som praktiserar avskrivningar)

Det gäller sakförsäkring alltså.

Däremot ska du vara medveten om att det, i båtförsäkringen finns ett ansvarsmoment liknande en bils trafikförsäkring. Den är inte lagstadgad för båtar men om du, genom oaktsamhet, råkar orsaka en skada med din båt eller i egenskap av båtägare så är det du som blir skadeståndsskyldig.
Så att bara räkna på vad din båt kostar (du skrev 30-40 000) och ha den summan redo är att lura dig själv utifall du skulle råka köra på och skada en svindyr tävlingakatamaran och få ett skadestånd på 250 000 mot dig. Kvadda en brygga för 50 tusen och två båtar som låg förtöjda där. Skadeståndskrav väntar då från marinan och två båtägare. Dessutom saknar du rättsskyddsförsäkring i egenskap av båtägare så eventuella skadeståndsmål du dras in i, som privatperson, får du driva själv.
De flesta hemförsäkringars ansvars- och rättsskyddsförsäkring friskriver sig nämligen från skador du orsakar i egenskap av förare, ägare eller brukare av en båt.
Båtförsäkringens ansvarsförsäkring ersätter extremt stora summor. (Atlantica exempelvis, motsvarande 30 000 000 kr)

Där har du en av anledningarna till att de flesta marinor och klubbhamnar kräver att du har en båtförsäkring.  Dom skiter i om du kvaddar din båt. De vill säkerställa att de kan få ersättning om du råkar kvadda någonting för dem eller deras andra kunder/medlemmar.

Ofta är det svårt att få någon att lyfta din båt om den är oförsäkrad. Få vill transportera den.

Men om du har en båt som är värd 30-40 000 så kanske du kan teckna en tilläggsförsäkring i din hemförsäkring.

Själv har jag Folksams friutidsbåtstillägg i hemförsäkringen. Dom försäkrar fritidbåten upp till ett värde av 60 000 i hemförsäkringen och det kostar bara några hundringar/år.

Vissa hemförsäkringar, vet jag, har regler om max motorstyrka, längd och bredd men Folksam har gjort det busenkelt och satt ett maxbelopp på båten. Sn kan det vara, i stort sett, vilken typ av båt som helst.

Kolla med ditt hemförsäkringsbolag. Villkoret i tilläggsförsäkringen är ofta identiska med deras båtförsäkringar.

 

Avslutningsvis vill jag. på förekommen anledning, be er som vill hacka på detta inlägg och/eller framhålla att JAG är dum i huvudet att förstå följande:

Jag har nu delat med mig av min kunskap och erfarenhet efter många års arbete inom ett av nordens största försäkringsbolag.
Det är ingen PERSONLIG åsikt jag har.
Ni behöver inte tycka att jag är en idiot som inte håller med det inledande inlägget eftersom det inte är jag som har formulerat de olika försäkringsbolagens villkor.
Jag har heller inte formulerat försäkringsavtalslagen.
Jag jobbar inte i försäkringsbranschen i dag!
 



Senast ändrad av Janken | 01 maj 2012 | 22:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Janken! förstår precis vad du nämner! Men folksam tex. täcker inte min kommande långsegling på andrasidan jordklotet är jag rädd?!

& de stora som täcker en försäkring där, överskrider vida min budget tyvärr. Därav mitt resonomang & tanke gång. vilket det lutar mest åt...

Ang. månadskostnad för min crusing? har en tanke vad som är rimligt (för mig) Men vill gärna höra era tankegångar på kostnader osv. KAn tänka mig att de gånger man går i hamn, kan det vara gott med mat & lite dryck osv. i övrigt har jag inga större pretantioner.

Panamakanalens transit idag för 26 fotare?

Bild på min mentor & förebild...

post-10020610-1394237040,2478_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm! Du kanske skulle ta och kolla det där med ansvarsförsäkringen!
Vad jag förstår så kan ett skadeståndsärende vara ganska knivigt i vissa länder.
Det kan nog vara idé att ha ett ansvarsskydd åtminstone!
Du tar en risk som kan kosta dig mer än pengar.

Du gör nog klokt i att kolla upp premierna på några bolag just för att ha rättskydds- och ansvarsförsäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Himla bra inlägg Janken!

ntica: Ansvarsförsäkring är ett måste om du har tänkt gå in i utländska hamnar. Även vid inklarering i andra länder kan de kräva att få se försäkringsbrevet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om Panamakanalen ens släpper in dig oförssäkrad.

 

Senast ändrad av Janken | 04 maj 2012 | 11:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där får man i allafall betala en deposition utifall att man med sin lilla segelbåt skulle förstöra något i slussarna.......

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det går att försäkra en 27 fotare för en jordenruntsegling. Det finns nog inget försäkringsbolag som åtar sig det. Jag känner till en handfull personer som har försökt.

Bland försäkringsbolagen är inställningen att billiga båtar sänks av ägarna när de tröttnat eller har slut på pengarna.

Ansvarsförsäkring är det dock inga problem med. Det måste du ha om du tänker gå in i hamnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amsvarsförsäkring ligger på ca 2-3 tusen/år för jordenruntseglingar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vänner. mkt att ta in här. ang. försäkring mm. Ansvar är tydligen ett måste.  

Hur mkt. I deposition i Panama då? vad kostar en genomfart där tro? ngn. som har koll här?

Fortfarande intresserad av dagpenning för långsegling, hur mkt. är rimligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöräddning kan också bli väldigt dyrt om du nu skulle bli föremål för det. För att inte tala om sjukdom. Skulle nog hellre jobba ett år till och spara till försäkringar än att känna att jag intee har råd att söka hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar er samtliga för era synpunkter! Så här blir det:

Tänker teckna en ansvarsförsäkring endast,

min budget per dag/ 300-500:- sv. kr. för 6 månader, sen vill det till att jobba på plats/ommöjligt.

buffert: 30.000:-

& tänkt resrutt, som känns intressant idagsläget: Härifrån till Madiera- Madiera-Azorerna-Portugal-söderöver igen. tankar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Google Panamakanalen, de har en web-sida. Kanske har de även en prislista.

Är lite osäker men har för mig att jag hört kostnad runt 7000 SEK att gå igenom och ungefär lika mycket i deposition.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har en Bella 650 som med allt är värderad Till ca 300.000:-. I mitt fall betalar jag strax över 4000:- i förs. Om året. Inkl trailer. En rimlig kostnad om olyckan el. Kalle kofot är framme. Men man får ju givetvis sätta alla kostnader i relation till värdet på egendomen. /Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya priser för panamakanalen från och med juni. Ca 10-12 tusen för normalstor båt har jag för mig. Se noonsite.com för mer info

Reseförsäkring är ett måste enligt mig. Trist om man blir sjuk och blir skyldig hundratusentals kronor. Europeeiska reseföreförsäkringar är billiga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hej
Jag vill berätta om CE-märkningen Boat. Om du vill göra båtlivet i Sverige Land då måste du se till att din båt är CE-marked.CE märkt betyder din båt har behörighet att surfa på Sverige havet.

 

köpa båt i usa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oki...4000:-/år täcker inte våra världshav, & inte med en 26 fotare tyvärr. Ang. ev. sjukdom (Gud förbjude) så kan jag bara hoppas på det bästa. Detta blir en seglats med stram budget = inga alternativ. Min livsdröm låter sig inte hejdas oavsätt. Har eliminerat ev. tand bekymmer för en hög kostnad, Men tackar för era råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var det dummast jag hört! Va menar du? CE-märkning gäller bara båtar byggda efter 1998 och man får segla hur mycket man vill med icke CE-märkta båtar i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4000kr är för mkt?

Kan du inte tänka dig jobba en vecka längre än tänkt? Och på så vis ha råd med en försäkring. Tycker du det är värt att chansa? Säkerligen kommer inget att hända er, men...

Psykologiskt är det nog  bra för er att både ha ansvarsförsäkring och reseförsäkring, att slippa ha ett orosmoment i bakhuvudet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man läser emellanåt snyfthistorier om folk som blivit strandsatta, skuldsatta och utelämnade på någon avlägsen plats.
Inställningen att chansa och sticka iväg utan skyddsnät på sitt livs äventyr är inte att rekommendera.
Ett skadestånd i någon avlägsen hamnstad i Långtbortistan kan mycket väl sluta med en uppgörelse medelst basebollträ.
En spräckt nackkota i Hottahejti är så lagom kul om man inte har råd med varken vård eller hemresa.
Nä!
Nog ska man gärna ha både hängslen och livrem innan man börjar chansa med exotisk länders rättssystem och skyddsnät!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej 4000:- är inte förmkt! Jag sa: Det är inte i närheten av vad en heltäckande jordenrunt försäkring kostar Det blir endast ansvar f.  vilket är mer rimligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Janken. Håller med att sådana historier förekommer, tyvärr. Men jag är en positiv själ, & man kan inte oroa sig för allt, risk att man inte kommer iväg alls då faktiskt, Vilket det finns minst lika många snyft historier om.

Kan väl nämna att K. Björklund stack iväg med 5000usd & utan försäkring på en av sina seglatser.

Ah... tror det är väldigt uppschasat av div. försäkringsbolasg bla. att om olyckan är framme så är det bla...bla...bla.. Skulle det gå åt pipan så finns det väl ingen anl. att ha ngn. försäkring i alla fall, de få ggr. jag haft med f. bolag att göra så är det en massa ifrågasättande & misstänksamhet, & snudd på beskylning. Nä de banditerna får hitta en anna ko att mjölka, för detta är en tjur..he..he

Nu ska underteckand ut & segla en sväng...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I höstas var jag på studiebesök på SOS-international i Köpenhamn. Det var ett lärorikt men också tänkvärt besök. Som svensk har man en hygglig reseförsäkring i sin hemförsäkring men den gäller bara när man är borta max 45 dagar.

Därefter behöver du (om du nu inte bryr dig om din båt) en reseförsäkring för att täcka kostnader för sjukvård hemresa mm. som kan hända. Svenska ambasaden tar inte hand om sådant. Dessutom får du hjälp att hitta bra vårdgivare.  Kolla gärna deras hemsida och se bara vilka överraskningar ett enkelt läkar besök i Bulgarien kan leda till.

http://www.sos.dk/sv/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nog rätt så viktigt, känner jag. & man ska aldrig säga aldrig! Kan väl tillägga att jag tecknat helförsäkring här hemma. Men dagen då jag ger mig av, får vi återkomma i ämnet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla sitter själv och planerar och utrustar mig och båten för äventyret.

För mig är en försäkrin en livlina ocm det oförutedda skulle hända, frågan är om man inte ska tänka om att stanna på land om man har så knapp budget att man inte har råd med en försäkring.

Jag har en sådan i Pantaenius och den täcker hela världen jag får betala drygt 8000:- för ett år

då är det för en 50 fotare från -99.

Tipset är ju att kolla runt på priserna för just din båt och rutt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8000:- för ett år & täcker hela varvet?! Grattis = bra pris. Vad täcker då denna försäkring tro (då även det finstilta)???

Skulle bli hemma om inte råd till försäkring?... finns inte på kartan, man får helt enkelt prioritera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...