Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Jippe

Trimplan eller 4-bladig propp ?

Rekommendera Poster

Hej,

Har idag en stor öppen styrpulpetare som är v-bottnad. I hamnen där båten ligger måste man köra i ca: 5knop i ca: 2km innan man når öppet vatten. Under denna tid drar båten oehört mycket soppa och bara plöjer sig fram. Har en Johnson 225HK 2-takt 01:a. Sitter idag en 3-bladig aliminium propp 19.

Jag går nämligen i tankar på en rostfri 4-bladig. Kommer detta göra skillnad? Läst man får ner bränsleekonomin och bättre grepp. Nån som har erfarenhet av detta?

Eller ska jag istället lägga dessa 6000kr på trimplan och fortsätta köra med aliminiumpropp?

 

Hur resonerar ni? Jag är inte ute efter fart utan planing och få ner bränslekostnaderna. Ny motor är ej på tal.

 

Mvh,

Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varken trimplan eller annan prop kommer minska bränsleförbrukningen i låga farter. Ett planande skrov som körs i deplacementfart drar väldigt mycket på grund av fysikens lagar och dessa är svåra (läs omöjliga) att fuska med.

Det är först när båten kommit upp i planing som annan propeller kan göra någon direkt nytta. Trimplan påverkar inte bränsleförbrukningen nämnvärt vid planing utan är mest till för att kompensera för snedlast och eller sidvind. De kan hjälpa till lite för att båten ska komma över planingströskeln lite snabbare men till det använder man hellre motorns powertrim.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din båt borde gå väldigt snålt i 5 knop lite drygt tomgång men om du drar på lite o kommer upp i 7-8 knop då börjar den gräva ner sig o dricka soppa. Så är det med de flesta planande båtar o du har ju några kilon på akterspegeln. Fördelen med 4 bladig propp i låga farter är att båten går spikrakt o inte som en orm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för informationen!

 

Känns som bortkastade pengar att köpa en 4-bladig propeller eller trimplan om jag förstår rätt.

Min båt gräver ner sig enormt mycket när man ska ut mot öppet vatten runt 5-10 knop. Den går fruktansvärt tungt. Men tack för informationen!

Blir en sommar med vanilga aliminium proppen. :)

 

Mvh,

Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej.

jag hade samma problem med min selco 18 carbin  med en 60 hk jhonson 04a var tvungen att dra upp den i hastighet sedan släppa ned den igen jag hade stora trimplan på den gick en liten stund så jag chansade att köpa en propulse 8901 är  en ställbar 4 bladig propeller relativ billig får 2 extra blad på köpet jag gav ca 2000:- för den är helnöjd med den jag fiskar mycket (trollar) ligger på mellan 2-5 knop utan problem nu = ligger mycket bättre och mindre bensin drar den även i högre hastigheter kolla om du kan låta en och tästa en sådan brukar gå att låna på vissa motorverkstäder här är en sida som du kan läsa lite om den

 http://www.marinaman.se/propulse-8901-p-6529-c-1061.aspx

Gordon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gordon,

Jag har kollat på propulse med men skeptiskt när alla skriver de tycker de är dåliga osv. Har en motor på 225HK och känner att materialet i propulse kanske inte töjer med min motor. Kanske é bra på mindre motorer men skeptiskt till de stora. Kanske är helt fel på det?

 

Mvh,

Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej du får ursäkta observerade inte dina 225 hk då är det nog inte så lämpligt skulle jag tro

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Såg denna tråd som förvisso är några veckor gammal. Hur som helst. Vill bara bekräfta att en Propulse fungerar alldeles utmärkt på en båt med 225 hk motor. Vi kör själva med en Anytec 750SPD och en 225 hk Yamaha 4-takt som vår egen testbåt. Mer info finns på vår hemsida och länken http://propulse.se/tester/anytec-750sp-tested-with-yamaha-f225-and-propulse-9902-july-2008/

Dessutom köper du propellern med 30 dagars öppet köp och full returrätt om den inte är till belåtenhet osv. Alltså inga problem om den varit i vattnet och körts, vilket ju är en förutsättning för att veta om den fungerar. Det är ju en liten risk att prova och möjligen hitta något som fungerar bättre än nuvarande propeller.

MVH
Thomas Johansson, Propulse AB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lånar tråden lite... Du Tomas , skulle du rekomendera att jag med Omc king cobra drev och dubbla 5.0 l v8 byter till fyrbladig propuls . Jag har en vänster och en höger snurr ? Nu sitter det RF 19 men saknar lite grepp när jag skall upp i plan , specielt med familj och full packning i båten ...båten väger 3800kg tom och du kan ana hur många fler kg det blir med 400L soppa osv ... Vad säger du med din kunskap? Med vänlig hälsning, Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jocke,

Det är ju förstås i den tyngre ligan av vad vi normalt hanterar, men därmed inte sagt att det är omöjligt eller inte fungerar. Eftersom du har två maskiner blir det hyggligt fördelat på två proppar och i de flesta fall inte värre belastning än de vi har på 250-275 hk motorer med singelmontage där båtvikten ligger på ca 1600 kg utan last.
Vi kommer sent i höst att lansera blad i nytt material som är rejält mycket styvare och starkare än dagens. De är bakåtkompatibla med nuvarande design och har i tester visat sig ge 2-4 knop snabbare båt med samma inställningar och förutsättningar i övrigt.

I ditt fall ska du ha våra modeller 9901 resp 9911 eftersom du har olika rotationsriktningar på dreven. Om du väljer att köpa dem och testa har även du 30 dagars öppet köp med full returrätt om det inte fungerar eller ger dig önskade effekter. Kan ju vara värt att testa iallafall, enda risken du löper är att det inte fungerar eller håller och då får du iallafall temporärt montera tillbaka dina nuvarande proppar. Det är rentav möjligt att du kanske kan agera vår testförare när vi väl fått fram de första skarpa testbladen i höst. Vi behöver hitta lämpliga båtar som kan utföra tester som sätter prylarna på prov. Vänligen återkom om du vill diskutera saken vidare. Mer info hittar du delvis på www.propulse.se under modellguide etc.

MVH
Thomas, Propulse AB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag kan plana i 14 knop med trimplanen max nedfällda. Så ja trimplan funkar. Jag har också en ganska stor 3-bladig propp 14,75 tum (Mirageplus).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ingen som påstått att trimplan inte fungerar? TS kan dock inte köra i planingsfart den sträckan frågan gäller och då hjälper inte trimplan för att minska bränsleförbrukningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Plöjer båten hårt i deplacementfart så kör Du för fort. Nu vet jag inte vilken hastighet Du verkligen kör men då Du nämner 5 knop i 2 km så räknar vi på det.. Det tar ca 13 minuter att köra 2 km i 5 knop, sänk farten till 4 och det tar bara 3 minuter extra men kan spara bra med bränsle....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, håller helt med de flesta här, det är enorm skillnad i bränsle att med en sån båt köra 4 knop i stället för 8, kör under 1000 varv.

En av våra båtar en en stor styrpulpetare med 200 hk, som vi kört i 15 år utan att använda trimplanen, de bara bromsar och ökar förbrukningen.

Om du ska sattsa på något så köp en stålpropeller.

Har också fått för mig att det drar mindre bränsle man kan tiltar upp motorn lite i deplacementfart, det bromsar mindre men å andra sidan blir kraften riktat åt lite fel håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...