Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
psike

Vilken DC-båt? Wellcraft 233 Eclipse, Sea Ray 220 OV eller annat?

Rekommendera Poster

Hejsan,

Har starka tankar på att investera i en båt, tänkte först en vattenskoter men en väl skött båt verkar vara en långt mycket bättre investering och även långt mer användbar.

Har kikat runt på blocket och diverse forum och talat med bekanta och siktar väl på nånstan 100-150tkr i inköpsbudget.

Vill ha möjligheten att övernatta 2-3 personer, men i övrigt inga krav på bo-standard. Båten bör ju klara av havet men vill inte ha en alltför stor båt.

Jag har kommit fram till att ovanstående båtmodeller kan vara rätt väg att gå. I min uppväxt hade vi en Scand 7100, och det är klart en nordiskt byggd båt kanske är mer gediget, men också mer pengar som ska upp då...

En V8 i gott skick borgar för att det motormässigt inte är några problem med reservdelar (Verkar som att både MerCruiser och VP bygger/byggde sina V8:or på Cheva 350-block?) Dessutom får man då bra med effekt som borgar för 30knop i marchfart eller 40knop i toppfart, ljudet får man gratis inpå.

Drev, sköld och limpor verkar ju vara klassiska felkällor, i regel utbytta och/eller renoverade. Alpha Gen II är önskvärt? Förutom dokumentation på service/underhåll/renovering, hur kontrollera motor och drev på ett köpobjekt?

Verkar ibland även förekomma sjuka akterspegar? Fuktskadade? Spruckna? Jag vet inte? Något man bör kolla upp innan köp och isåfall hur?

All input kring detta är av stort intresse, tack på förhand :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...