Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
jogust

Bogpropeller - Byte av brytpinne

Rekommendera Poster

Jag har en äldre bogpropeller från Sleipner på min Nimbus 28 DC från 1988. Just nu fungerar den inte och jag misstänker att brytpinnen i motorn har gått. Är dock osäker på var denna sitter. Någon som har erfarenhet av att byta denna på denna typ av bogpropeller? Tacksam för tips i så fall om vilka skruvar på motorn som ska lossas. Någon som sitter på en gammal manual inscannad så tar jag gärna del av en sådan också. Hälsningar Jocke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en Vetus, man lossar elmotorn från drevet  där under sitter brytpinnen, antagligen är det samma på din. Glöm inte att bryta strömmen.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två brytpinnar på din bogpropeller och det är troligen den som sitter bakom propellern som har gått av, lossa propellern och kolla denna först annars är det bara att lossa elmotorns 4 fästbultar och lyft.

Skickar med en länk till deras hemsida,

http://www.sleipner.no/se/ressurser/11/manualer/Elektriska bogpropellrar/Side-Power_SE30-40-60_2009_SV_print.pdf

 



Senast ändrad av Janne1 | 30 april 2012 | 13:50



Senast ändrad av Janne1 | 30 april 2012 | 14:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det?

Jag har en QL bogpropeller som har samma problem.

Jag har nu köpt en ny propellersats med både propeller och brytpinne. Svårt att få upp båten innan midsommar så jag tänkte försöka i vattnet.

Någon som har gjort det?

 

MVH

Göran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...