Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst Tommy

Flipper 630 dc Vs. Bella 620 dc

Rekommendera Poster

Gäst Tommy

Är det någon som har någon av dessa båtar och kan ge lite tips. vilken båt ska man välja? tänkte köpa en av dessa till våren...begagnad ej ny. Bella 620 vann ju Båtnytts test av 4 dc 2003. flipper verkar vara en mycket fin båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Kolla ang Flipper detta: Vi Båtägare 2004 nr 3 FLIPPER 630 DC, TEST Och ang Bellan detta: Vi Båtägare 2002 nr8 BELLA 620 DC, TEST Kan beställas här: http://www.marinan.com/bestall_tester/index.html Jag kollade som hastigast i det nummret om Flippern och även om den är fint byggd och går bra i sjön så har den inte så bra layout på inredningen som Bella 620 DC tycker jag. Det finns en del småmissar på Flippern som du kan läsa om i testet. Kolla även på Yamarin 6110 (blir Yamaha utombordare i så fall) eller kanske efterföljaren 6420 kan dyka upp nu som begagnad också. De är ganska fina också. Har sett en del Bella 620 DC med Suzuki DF140 och det bör vara en fin kombination. Har själv en lite mindre DC/Bowrider, Yamarin 5820 med Yamaha F115, som är OK som dagstursbåt för upp till 5 personer (är dock godkänd för 7 pers). Finns numera som en ren DC version för 2005 och heter då 5920. Fördelen med denna storlek är att de kan trailas med bromsad trailer med de flesta bilar med B-kort. Kommer man upp i 6 meter el däromkring drar vikten iväg och E-kort kan behövas. Hade själv helst velat ha en 6 meters DC men det blev då för tungt då jag bara har B-kort. Men jag är ganska nöjd med storleken på 5820, den är rymlig inuti då det är en kombinerade DC/Bowrider, den har alltså sittplatser i fören istället för krypin. Har haft den i två säsonger. Finns bild på min båt i min Sjöbod. Skulle jag uppgradera till en större DC stod nog en Bella 620 DC el Yamarin 6420 högt på listan. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tommy

Jo jag har sett testerna...undrar dock om någon har personlig erfarenhet om någon av båtarna. Det lutar dock mer och mer mot att det blir en bella 620, jag ringde på en sån med just en suzuki 140, som tyvärr han säljas innan jag han ta ledigt och åka de dryga 40 milen....Men man får leta vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog också valt att satsa på Bella 620... men en bekant har den yamarin 6110 med 150 hk yamaha som vi var ute och åkte en del i sommras...den gick mycket fint..ca 45 knop kan vara värd att kolla på för dig tommy. Om jag förstod Båt nytts test rätt så kom Yamarin mycket god 2:a i testet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Per Ahlberg

Hej, Jag äger sedan ett par år sedan en Yamarin 6110 DC och kan bara säga att den är helt super i sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !Har några båtbekantar med olika båtar Bella 620 dc med mercury 150 hk 04 Flipper 630 dc med 115hk mercury 03 en med Yamarin 6410 dc med 200hk yamaha och så en Ryds 620 dc med en 135 mercury optimax 04.Vi bor vid öresundskusten så vi har rätt ofta grov sjö. Ryds och Yamarin går bäst i sjö, Filippern är mycket trång i sittbrunen en har hög detalj arbete på båten.Ryds är störst i ruffen och sittbrunen men inte lika bra detalj arbete.Bellan är ochså trång i sittbrunen men en mycket liten ruff och detalj arbete som ryds.Yamarinen har en stor sittbrun men inte lika stor ruff som ryds, men bättre detalj arbete. Bäst är Yamarin Ryds Flipper Bella testat av båtägare själva som har betalt dom själva och kör mycket i sundet mellan Svergie och Danmark M V H Harald

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, funderar på att köpa yamarin 6110 med 100 hk. Är det någon som har en uppfattning om det fungerar. Har provkört 150 hk men tycker det är för mycket för oss som småbarnsfamilj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, För mig räcker det med 115 hp och 34 knop. Jag tänker sälja min Yamarin 6110 DC med en Yamaha 115 hp 4-taktare pga utlandsresa. Är du intresserad? Mvh per.ahlberg@swipnet.se

post-6314-1394234326,2703_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Askman, Kanske det är den här Y 6110 Yamaha F100 du funderar på? http://www.yamahacenter.com/templates/showobjectpage.asp?id=2004&oid=1997 Spontant skulle jag säga tt det är för klen motor, minst 115 hk behöver den båten för att komma till sin rätt. Den väger ju en del och med lite folk i båten kommer den att bli ganska trög upp i plan med bara 100 hk. Utbudet av begagnade Y 6110 med Yamaha F115 4-takt brukar vara ganska bra så nog kan du hitta ett sånt ekipage till rimlig penning. Har själv en Yamarin 5820 (5,7 x 2,2 m) med en Yamaha F115 och den motorn är lagom på den båten med upp till 5 pers ombord (är dock godkänd för 7 pers). Fast ibland skulle man önska sig några hk till även på min relativt lilla båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...