Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
shoei

Måla 2-komp-färg på yta med 1-komp.-rester

Rekommendera Poster

För ganska exakt 1 år sedan målade jag durken på min båt med International Interdeck, stort misstag. Nu håller jag på att ta bort alla gammal färg för att måla med International perfection (2-komponentsfärg).

Jag har fått höra att man inte kan måla en 2-komponentsfärg direkt på en 1-komponentsfärg då 2-komp.färgen löser upp den senare. Frågan är om precis all 1-komp.färg måste bort? Båten är en Crescent 500 från 80-talet och ytan invändigt är allt annat än jämn, lite knölig skulle man kunna säga. Så det går inte att skrapa bort all färg (i smågroparna) och det går inte heller all slipa bort den för då slipar jag bort alla lager med grundfärg och det har jag verkligen ingen lust med (2 lager gelshield plus och 3 lager gelshield 200).

Jag bifogar en bild som visar hur ytan ser ut efter att jag använt Interstrip färgskrapa och till viss del slipmaskin. Kan jag måla när det är så där mycket färg kvar? Jag ska måla ett lager ny grundfärg, gelshield 200, och därefter 3 lager perfection.



Senast ändrad av shoei | 28 april 2012 | 17:41

post-10015709-1394237034,3439_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står i Internationals produktdatablad för Gelshield 200 att den är olämplig att applicera på 1-komp. färger. Detsamma gäller Perfection. Min tanke var att det är lösningsmedlet som ställer till trassel och löser upp den underliggande färgen, så jag kollade databladet för Gelshield Plus, som är en lösningsmedelsfri epoxigrund. Där hittade jag inte samma text, men det betyder kanske inte säkert att det skulle fungera. Rekommenderar att du ringer Internationals kundsupport och frågar. Ytterligare en fråga är ju om Perfection i så fall fastnar på Gelshield Plus. Värt besväret att fråga i.a.f.

Lycka till

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Gelshild plus har jag målat direkt på laminatet när jag laminerade golvet. Det är den till för (håller vatten borta från glasfibern). Så om jag kan måla gelshild plus så är det strålande! Gelshild 200 går att måla direkt på plus, och därefter perfection.

Någon annan som vet kanske? Vore bra att veta asap då jag tänkte jobba en hel del med båten mån och tis. Kundsupporten är ju stängd nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...