Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
BraFlyt

Ekolod för för 500:-

Rekommendera Poster

Har sett att det finns ekolod från ca 500:-. Inser att man får vad man betalar för men, man blir ju lockad. Tanken är att den ska sitta i en 36-fots segelbåt och jag vill helst slippa att göra hål i skrovet. Kan det fungera? Här är några exempel http://www.clasohlson.com/se/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=Ekolod&Nty=1&D=Ekolod&Ntx=mode matchpartial&Dx=mode matchpartial&showTabs=true

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu lyckades jag inte med din länk, men såg att CO hade både billig Garmin och Lowrance. Det är alldeles utmärkta ekolog och duger bra för dig med att hålla koll på botten. I de här fallen får man väldigt mycket för pengarna. Med de har sv/v skärm och inte färgskärm med det behöver du troligen ej.  Det är troligen så att modellerna är lite på utgående därför billiga.

Gå in på Garmin och Lowrance hemsida och ta ner manualerna ska du se att de har troligen mer finesser än du orkar använda dig av. Därför behöver du inte köpa dyrare. utveckl9ngen har gått framåt.

Själv har jag ett liknande ekolod som klarar över 100 m djup och det borde räcka för din köl.

Kolla om de har shallow alarm. Det kan vara bra om du närmar dig grunda vatten så får du varningssignal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Jag vill ju gärna se hur botten ser ut men även om det kommer någon liten köttbit simmandes. Ett stim eller så. Kanske är den så dålig att inte ens en blåval ger utslag!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp Lowranche X-4 för den har bra display.

Visst kan du se fisk med den och med Garmin med ! Bl.a. för strömingsfiske duger alla för att se var stimmen står. De moderna ekoloden har autorange som ställer in lagom förstärkning och sändnivå så att man ser botten bra. Men i menyerna brukar man kunna ställa  känsligheten manuellt också. Den finessen har jag knappt använt sen jag hade blinklod på 80 talet och jag fiskar mycket.

Men ska du vara avancerad laxtrollare vill du kanske hellre ha färgskärm och mer finesser.?

Ta hem manualer och kolla vad de kan.

Du skrev att du seglar och seglare brukar vara mest intresserade av djupet och kanske grundvarning så de inte smäller på och har inte tid med laxbio nmedan de trasslar med alla skotlinor och segel. Har själv seglat lite förr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra Flyt:
Du har fått mycket bra råd ifrån 2taktoel, så långt jag begriper. :-)

Off topic: Själv har jag snöat in litet på detta med forumets länkningsegenskaper.
Av nån outgrundlig anledning så hittade jag direkt den förmodat länkade sökningen (prisklassbegränsning 279 - 3200:- ) när jag utelämnade http vid kopieringen? En smula märkligt, men men. Nå, kan bara inte motstå frestelsen att leka litet och försöka göra sökningen klickbar. ...
http://www.clasohlson.com/se/view/content/search?N=0&Ntk=A ll&Ntt=Ekolod&Nty=1&D=Ekolod&Ntx=mod e matchpartial&Dx=mode matchpartial& showTabs=true


Har f.ö. själv segelbåt med ett åldrigt Hummingbird-lod.
Haha, laxbio - eller i mitt fall kanske snarare makrillbio - är som sagt knappast prio ett. :)
Lod som även inkluderar möjligheten för framåtriktad strållob, alltså förutom rakt ner, och som dessutom kan ljudlarma för brant uppstickande grund vore mums kan jag tycka, men sådana lod hamnar väl fortfarande rätt högt prismässigt? (Och kräver kanske utstickande, eller iaf skrovgenomgående transponder?)

Edit: Hmm ... blev klickbart, men inte med lika många alternativ eller bilder. Totalt outgrundlig hokus-pokus detta med sökningars specifika adresser kan jag tycka? ;)



Senast ändrad av Thomas-1 | 27 april 2012 | 15:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med tvåtaktochel; köp Lowranche X-4 på Classe! Priset är oslagbart just nu! Jag sålde fyra stycken Eagle Cuda 300 (identisk med X-4an) på Tradera nu under våren och fick i snitt 830 spänn för dem! Jag hade tur att köparna inte upptäckt att Classe sålde ut X-4orna så billigt! cool

X-4 räcker gott och väl för säkert 95% av de som vill ha ekolod. Visst kan man köpa mer avancerade (och dyrare) för att få färgskärm, djupmätning till 500 meter (vad man nu ska ha det till), inbyggd GPS m.m m.m. men vill man minska risken för att gå på grund och få lite hjälp att se firrar (eller sjögräs/stockar som felkällor) så räcker det utmärkt med lod under 1000-lappen!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar för dom bra svaren!

Det blir till att tjacka laxbio verkar det som. Jag har väl en liten vision om att man ska kunna optimera sitt fiske samtidigt som man seglar. Jag är en rastlös själ så många bollar i luften är bara till fördel. Allt tar ju sig tid när man håller på att torka lakan.

Antar att man även kan konventera segelbåten till långsam fiskebåt genom att just panga på ett ekolod. Att det sen saknas spöhållare och stor iskyl får man ha överseende med.

Nästa lilla bekymmer då, kan man installera ekolodet utan att borra sönder båten?  Kan man få den att titta genom skrovet? (Beneteau Oceanis 36 cc)

(Stort hål sjunker fort litet hål sjunker långsamt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade min Stortriss var givaren monterad på insidan, precis framför kölen, och det gick utmärkt. Möjligen blev upplösningen aningen sämre än om givaren varit monterad fritt på akterspegeln men för mig räckte det gott och väl. Att se fiskarna på skärmen tror jag inte så mycket på utan man använder lodet för att leta upp bottenformationer som man vet att fiskarna gillar.

När det gäller montering av givaren så finns mycket skrivet på forumet...bara att söka.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till mitt gamla Hummingbird kunde man välja en tru-hull mount transducer. Limmade den enligt instruktionen med luftbubblefri epoxy mot skrovet, för övrigt långt fram och litet vid sidan av långkölen (den har en litet sneddad yta för att kunna sitta på en icke helt horisontell skrovyta men ändå sända loben vertikalt).

Verkar iofs finnas tru-hull varianter även för Lowrance X4, iaf får man upp sådana när man klickar på accessories i denna sajt (PD-WSU) ...
http://www.lowrance.com/Products/Marine/Compact-Sonar-Fishfinders/X-4/

Kanske får lodet då bättre prestanda än ifall man limmar en vanlig transom mount inne i skrovet?
Den specialgjorda har kanske smalare strållob för att bättre sända genom skrovet?
Nå, verkar väl som att man kan få tillräckliga prestanda även med den bipackade.



Senast ändrad av Thomas-1 | 28 april 2012 | 13:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas,

Jag kan inte se någon speciell tru-hull-givare bland accessories men det kanske bara är jag som är lite blind. Däremot kan jag intyga att det går utmärkt att montera tru-hull med den vanliga Skimmer-givaren, det vår så jag körde i min Stortriss och kommer köra i min nuvarande båt.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, jag slutade läsa vid Trolling motor mount...blush Denna har 20° strålvinkel medan den vanliga har 60° vilket rent logiskt borde innebära att shoot-thru-hull-givaren har starkare signal men att den inte ser lika mycket.

Sen undrar jag om inte shoot-thru-hull-givaren skall monteras i en genomgående hål egentligen. I någon annan tråd diskuterades de olika benämningarna och jag har för mig att vi kom fram till att thru-hull är när givaren sitter i ett borrat hål och in-hull är när givaren monteras på insidan av skrovet. Fast jag tror att olika tillverkare använder benämningarna lite olika också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...