Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
JOG_27

Wallas 1800b från -79

Rekommendera Poster

Hej
Jag har precis köpt en Wallas 1800B till vår Becker 27. Provade den först utan värmeslangar ute på gården, den tände (röda lampan lyser) men den gav knappt någon värme.
Skruvade isär värmaren, packningarna vid glödspiralen var trasiga och veken var hård. Köpte en servicesats med nya packningar glödspiral och veke. Mätte in veken enligt instruktion. Köpte en ny dunk fotogen dyrt på Sea-sea för att vara säker på att det var rätt bränsle.

Startade värmaren nu monterad i båten:
-Vid 12grader temp i båten ger den max 20grader ur värmeslangarna efter ca en timmes drift. Någonstans läste jag att den skulle ta upp tempen minst 40grader (delta T) under drift.
-Ur skorstenen kan man höra att den brinner lite försiktigt och det luktar bränd fotogen men ingen rök eller sot.
-Pumpen tror jag funkar därför att det kommer tillbaka bränsle i returslangen efter varje pumptag pumpen gör.

När jag hade isär värmaren kikade jag särskilt efter om den kunde läcka luft till förbränningen jag tätade lite med silicon där jag kunde se läckor men nu tror jag den är tät.

Det blev mycket text hoppas ni orkar läsa.
Har ni några fler idéer eller kan jag ha förbisett något?
MVH Janne Gustavsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sotade du ur brännkammaren? Brukar sätta sig en massa sot/slagg som täpper igen hålen runt hela kammarhuset, med påföljden att den brinner dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har en likadan värmare. Pumpen ska, om den fungerar, ge ifrån sig regelbundna tickanden.Dom hörs tydligt. Har du isolerat slangarna ? Nästan ett måste..Kolla att alla spjäll står öppna o inte stänger igen luftströmmen från värmaren.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan kanske vara så att förbränningsluftfläkten inte fungerar som den ska (då blir det inte så bra fart på värmen). Ett vanligt problem är att det kommer in fukt och den fläkten ärgar fast. Tyvärr måste man montera isär hela värmaren för att komma åt den fläkten om den behöver rengöras eller bytas.

 

Manual finner du här:

http://www.varmedoktorn.com/_filebank/download.asp?file=Handbok-Wallas1800B.pdf

Ser nu att din värmare inte har en separat fläkt för förbränningsluften utan den sitter ihop med varmluftsfläkten. Då är det bara att sota värmaren som jag kan komma på. Eller lämna in den till Värmedoktorn (se länken ovan) 
 

Senast ändrad av Carl_XII | 27 april 2012 | 09:42



Senast ändrad av Carl_XII | 27 april 2012 | 09:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

Skruvade isär värmaren igen för att se om den var igensotad, jag blev osäker hur det egentligen såg ut med förbränningsluften. Brännaren var inte igensotad. Jag kände även efter att det blåste från fläkten för förbränningsluften, där kännde man att det blåste i alla fall, svårt att avgöra hur mycket det blåste. Provade även att vända och - på fläkten, medföljd att den slutade blåsa helt.

Jag funderar på om veken drar upp fotogen som den ska eller om det är förbränningsluft fel.

//Janne

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla munstycket efter pumpen så det inte är igensatt! Och se till att den runda luckan sitter på när du testar, hela nedre delen av värmaren är nämligen under tryck av fläkten till förbränningsluften.



Senast ändrad av irover | 29 april 2012 | 02:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga, är det en plåt Wallas (målad) eller i aluminium?

Om det är en i plåt så har den troligtvis rostat sönder i övre delen. Det är liksom en inre plåt under den som skorstenen sitter på och dom rostar ordentligt. Då tjuvluftar den och det blir inte varm.

Om det är en i alu så titta om du har rätt bränsle. Statoil Blå som numera heter Campingparrafin är riktigt bra. Det har högt värmetal om jag minns rätt.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det framgick ej av den inledande beskrivningen om ventilationsfläkten går och eller går att reglera.

Dvs fläkten går tänder gröna lampan. När man startar skall man köra fläkten på fullt tills värmaren tänt den röda lampan och brännare går, då skall även ett regelbundet klonkande höras från bränslepunpen och returbränsle skall kunna rinna ner i tanken igen (med obruten lutning för säker funktion)

När fläkten går på full fart så känner man tydligt att det blåser, temperaturen eller rättare sagt förbränningen reglerar man med fläktens blås. Antar då att förbränningen minskar med lågt varvtal på fläkten. Om fläktmotor då är sliten så den inte ger allt så kan jag tänka mig att förbränningen blir reducerad.

Känner du inte igen beskrivningen till fullo så har jag kanske en äldre Wallas 1800, men jag tror att principen ändå i stort är den samma.

Har du även kollat så att luftslangarna inte är klämda så att de bromsar luftflödet, det kan göra att flödet blir väldigt lågt eftersom fläkten är av typen lågeffekt så kan den inte trycka särskillt bra om det blir mottryck i slangarna, dvs fläkten går men den ger inget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Problemet löst. Filtret var igensatt. Jag hade inte förstått att det satt ett filter i den avlånga skarvhylsan efter pumpen. 

Tack för hjälpen.

MVH Janne Gustavsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om pumpen krånglar, vilket den gör förr eller senare pga oxidation så är det bara att köpa en ny bränslepump för några hundra, Biltema hade en som passade direkt. En ny pump har inte kontakter som oxiderar på samma sätt.

Kör värmaren minst en gång i månaden, i vart fall om man har den gamla pumpen.
Sätt in vanliga bilreläer till pump och glödspiral och dra fram en 4-6 mm2 kabel. Äldre Wallas får ofta problem pga dålig spänning.
Jag fick tipset att bara sätta på huven på skorstenen när det är risk för överbrytande sjö. Det verkar funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha Bhemac, det verkar som du kan se in i framtiden.

Nu står jag där och behöver en ny pump till min Wallas.

Har du bytt pump och i så fall vilken har du använt?

Jag misstänker att köper man en pump med för stort flöde och tryck kan man råka ut för att värmaren flödar över och för liten brinner den väl inte som den ska. 

Vore tacksam om någon med erfarenhet av detta svarar på min fråga.

MVH Janne 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte varför du behöver köpa en ny pump. Men är det för att den slutat ticka/pumpa, så är det bara att knacka lite på bakdelen av pumpen med en liten hammare. Det är brytarspetsarna som klibbar ihop. Så fick jag göra ett par ggr varje sässong i 10 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har köpt ny båt där det sitter en gasolvärmare som inte fungerar. Jag tycker att det känns bättre med en fotogenvärmare än gasol, jag tror jag skulle ha svårt att sova med gasolvärmaren igång.

Därför började vi leta efter en begagnad Wallas 1800B som har en enkel konstruktion som man kan reparera själv.  Jag fick tag i en på blocket där bränslepumpen saknas. Orginalpumpen tror jag är bra mycket dyrare än en universialpump från tex. biltema.

Jag har för mig att jag har läst på något forum hur många centiliter orginalpumpen ska ge om man lossar bränsleröret från brännaren men hittar det inte nu när jag letar. Är det någon som vet?

MVH Janne 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en förstrypning på inkommande bränsleledning till brännaren och det är den som bestämmer flödet. Så det är egentligen trycket från pumpen som är intressant för flödesmängden räcker till. En bil tar betydligt mer än vad värmaren gör. Originalpumpen har jag för mig var samma som till SAAB 2-takt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpen kan hoppa igång om man knackar på den, annars kan man ta av bak-kåpan och titta på kontakterna. Putsa och smörj.  Det gamla pumparna brukar klara sig om man kör värmaren minst en gång per månad. Byter man till en ny pump så slipper man framtida problem eftersom dessa är lite annorlunda konstruerade. Förut hade Biltema en som passade direkt, nu får man trixa lite för att det ska passa. Det är en vanlig, standard, sugpump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kapar tråden för en annan Wallas 1800-fråga. Var lite oförsiktig när jag skulle byta spiral och veke, och råkade bända loss lödningen där bränsleröret ansluter till brännkoppen. Se bild. Tips för lagningsmetod? Hårdlödning? Något jag inte behärskar (än).

 

post-10024051-1394237499,7559_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...