Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Nisse

Hur många knop för vattenskidor?

Rekommendera Poster

Gäst Nisse

Hej hur fort behöver båten gå för att kunna åka vattenskidor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Svaret varierar beroende på 1) åkarens vikt 2) åkarens skicklighet 3) skidan/skidornas anläggningsyta mot vattnet Barn kan åka från 20 knop och upp till 25 knop. Ungdomar mellan 23 och 28 knop. I tävlingssammanhang är farten 31.3 knop vid slalom (en skida i bana runt bojar). Vid trickåkning är farten runt 15-20 knop. Vid hopp är farten 25-30 knop. Vid wakeboardåkning är farten 20-25 knop. Viktigt för åkningen är även acceleration och båtens förmåga att hålla fart och kurs vid den belastning som uppstår när åkaren drar och skär vågen med skarp vinkel. En liten styrpulpet stannar alt. välter när en duktig slalomåkare drar för fullt. För att få upp en vuxen slalomåkare med en tävlingsskida ur vattnet vid vattenstart krävs minst 100 hk snurra, gärna 200 hk. Tävlingsbåten har 300 hk. En hobbyåkare med två combi-skidor, en wakeboard etc kommer upp med en snurra på ca 60 hk men det går segt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

60 hk!! Jag och mina kompisar åkte ganska mycket vattenskidor i ungdomsåren, båtarna vi använde var Mini buster med 15 hk Yamaha respektive 15 hk Johnson, det var ganska segt i starten men roligt var det, även nybörjare kom upp ur vattnet på första eller andra försöket. Fort gick det inte men huvudsaken är väl att det var kul? /Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har åkt med styrpulpet och 20hk, Gick inte speciellt segt ens! Beror ju helt på båten hur stark motor man måste ha, och så en massa olika andra faktorer förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst daniel

Tjena, har själv en sea ray 17 fotare med 125 hästars inombordare. Den räcker mer än väl. Båten behöver inte vara överdrivet startsnabb om du skall starta på två skidor, men skall man starta med en skida då är är det mycket viktigare med en startsnabb båt (min är på gränsen att jag klarar det).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! När jag var liten åkte jag efter familjens 45 och 60 hästare och hade skitkul. Farsan hade snickrat ihop ett par stoora träskidor. Jag visste inte bättre... Först när jag var 18 åkte jag för första gången i en klubb efter en riktig SkiNautique båt, med en riktig slalomskida, handtag & handskar med bra grepp etc. I slalombana. Med instruktör. Då insåg jag hur fantastiskt mycket roligare det är med riktiga grejor. Först då kunde jag utveckla tekniken och bli bättre. Jag önskar att jag testat 10 år tidigare... Mitt tips är att ta med era ungar till en vattenskidklubb så de får prova på hur kul det kan vara. Kostar ca 100 kr. Vem åker utförsåkning idag med farfars gamla läderpjäxor och trälagg utan stålkanter? Inte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst danne

Hej Jag har kommit till det stadiet då jag inte längre känner att man kan göra så mycket mer med vattenskidorna (kan även åka på en skida). Jag åker lite slalom fram och tillbaka. Vad mer kan man lära sig egentligen, kan man göra typ 360, eller? Har börjat med wakeboard förra sommaren, och insett att man där blir bättre och bättre och kan hoppa och göra alla möjliga trick. Tacksam för tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Danne! Min favoritgren är slalom, dvs att passera en ingångsport, runda 6 st slalombojar, sedan passera en utgångsport. Med så kort lina som möjligt. Där blir man aldrig fullärd. Maximal fartupplevelse när man accellererar från 20-110-20 km/h 6 ggr på 16 sekunder. Vid friåkning dvs utan tillgång till bana är slalom mindre utvecklande och risken är att man tröttnar. Men om man fortfarande är på Combi-skid stadiet finns det massor att lära inom friåkning/slalom genom att skaffa en riktigt bra slalomskida med dito bindning. Gillar man att tricka, hoppa, flyga etc är Wakeboard det lättaste/bästa redskapet att använda. Wakeboard funkar dessutom bra efter vanliga/större motorbåtar då en stor våg ger extra höjd och lyft i hoppen. Även Wakeboard ger bra fartkänsla. Bra även för nybörjare. Innan Wakeboard uppfanns användes en trickskida till samma manövers, men det är betydligt svårade då den är mindre och saknar fenor. Trickskidan är därför mycket halare. För att kompensera trickskidans halkighet kör båten långsammare så att skidan flyter trögare på vattnet. Mindre fartupplevelse. Tuffa killar trickar och snurrar med en slalomskida, men det är överkurs. Barfota är kul att bemästra, hög imponatoreffekt. Kör 30 knop och kliv av skidorna. Är lättare än det ser ut. En del gillar att hoppa 60 meter med ett par feta hoppskidor. Inte min favoritgren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20 hk allra första åket någonsin (ca 7 år sedan), kan tänka mig att jag vägde 50-60 kg då, inga problem kolla också båten, inte den sprotigaste typen. Självklart underlättar det ju om man har starkare motor men det är roligit ändå om man inte ska göra det för ofta. Jag har köpt mig en båt som gör cirkus 45 knop med 5 passagerare nu, och har en 2-meters pylon på den. Får se om jag vågar åka wakeboard med den till sommaren ;-)

post-4612-1394234321,5629_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att köpa något som barnen kan ha kul på efter båten (26 fots Bayliner). Funderade först på ett par vanliga vattenskidor, sen såg jag det fanns nån sorts släde man kan ha efter båten. Men nu börjar jag fundera om det inte kan vara bra med en Wakeboard. Främst tänker jag på min 14 åriga dotter. Hennes 12 åriga syster skulle aldrig få för sig att prova om jag känner henne rätt, men jag kommer att få problem att hålla deras 10 åriga lillasyster borta. Lillebrorär bara 8 och ingen bra simmare, så han får vänta lite. Alltså något att ha efter båten som en (modig, stark och vig) 10 åring klarar, men inte är för töntigt för en äventyrslysten 14 åring som inte kan hitta nog farliga grejor att prova på. Vad tror ni, Wakeboard eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nte bedöma wakeboard men skidor verkar helt rätt. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid bryggan där vi håller till brukar en Tube, (ring, uppblåst traktorslang liknande sak) användas till både små som stora. Finns i alla storlekar och formar, kräver inga speciella förkunskaper av den som ska åka, bara av den som kör båten, för det går duktigt fort i svängarna. Billigt, enkelt och fruktansvärt kul...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt varför så mycket hästar, En polare åkte efter sin gamla 9.9hp (nine point nine som han säger), Men kan väl hålla med om att upp mot 50 kan va lagom om det inte ska gå alltför segt.. Annars hålle rjag m,ed Lanzar, prova Tube, riktigt skoj fakltiskt, enkelt för alla..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär samma känsla som när jag i gubbåldern började med snowboard ... så nästa år är det wakeboard som gäller :) Ang hk så kommer jag fortfarande upp bakom en 18 hk Evinrude `63 ... antik motor och antik åkare :-) Men min 40hk 4tkt Honda är lite seg i starten, så jag tror man få lägga på lite extra hk om man inte har en ettrig 2tkt. Dessutom är det mycket roligare att åka bakom en lite större och stabilare båt, eftersom man kan pressa så mycket mera .... mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen alla undermotoriserade gubbar som vägrar fårstå att vattenskidor är en sport som man tävlar i, anordnar såväl SM, NM, EM som VM samt sätter världsrekort etc. För alla åldersklasser. Så vitt jag vet finns ingen sport eller tävlingsgren som heter att lyckas komma upp på ett par helt kassa lagg med så liten snurra som möjligt. Där finns alltså bara förlorare, ingen vinnare. Som båtförare anser jag att uppgiften skall vara att tillhandahålla de mest optimala förhållanden för åkaren bakom båten. Lyssna på den som åker. Båtföraren har ett serviceyrke. Säger åkaren att det är 200 hk som gäller så är det så. Om fler gubbar accepterade denna insikt skulle vi ha mångdubbelt fler duktiga ungdomar inom sporten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tycker ju jag att man ska skilja på att tävla i vattenskidåkning, och att ha kul på sjön med familj och vänner. Man kan väl knappast lägga ner hundratusentals kronor på utrustning bara för att ungarna ska få ha lite roligt några sommardagar om året? När jag var tonåring hade vi jätteroligt på sjön, både på skidor och alla möjliga andra mer eller mindre galna saker. Vid några tillfällen hade vi tillgång till en båt med 350 hk! Visst var det en upplevelse, men jag lovar att vi hade åtminståne nästan lika roligt med dom andra båtarna, en med 50 hk, och en med 20! Det behöver inte vara så märkvärdigt och kosta massor för att kunna vara roligt! Vill man sen tävla och bli proffs, då pratar vi om HELT andra saker!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ralle! Vem har sagt att det kostar hundratusentals kronor. 1) Åk till en klubb och be att få åka med i båten å titta när klubbens bästa åkare åker. Du lär dig massor. Gratis! 2) Betala medlemsavgift ca 1.000 kr och din unge har gratis tillgång till klubbens båt, bana, skidor, våtdräkt, väst, lina etc. Här finns dessutom massor av beg utrustning som klubbens äldre åkare säljer till bra pris. 3) Köp en jeep-dunk som du tar med till klubben. Ungen åker hela dagen tills armarna lossnar på 10 liter. 4) Boka in ungen på ett skidläger som anordnas av många klubbar en vecka på sommaren. Kostar ett par hundra till. 5) Överkurs. Stick till Florida ett par veckor i mars på träningsläger för 10.000 kr. Beroende på hur kul din unge tycker att det är kan du stanna vid punkt 1 eller 5 ovan och på så sätt kontrollera kostnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, jag ger mig angående klubben... Vad jag nog egentligen menade är att man behöver inte ha värstinggrejer för att ha riktigt roligt själv hemma! Har själv en gång råkat ut för såna som själva påstår sig vara riktiga proffs, för dom hade minsan gått i vattenskidskola i flera år, hade värstingskidor, osv. När dom sen kom ut till oss för att visa hur det skulle gå till som dom själva sa, vägrade dom nästan först att åka när dom såg vad vi skulle ha för båt, för det gick ju inte att åka efter den. Dessutom , hur tusan kunde vi åka utan våtdräkt??? När dom insåg att det gick jättebra att åka efter våra båtar, och när det visade sig att vi andra, som aldrig åkt någon annanstans än hemma med våran amatörutrustning, alla var BETYDLIGT duktigare på att åka än dom var... så blev dom kanska tysta, och har aldrig sen dess pratat något om vattenskidor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst danne

Det där med att åka på fötterna verkar mycket intressant, hur gör man egentligen när man tar klivet över från skidorna? Vatten är hårt och det har jag fått känna på ett par gånger... :roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ska jag säga... kliv av bara... Första gången sket det sig hyggligt stort, sen gick det bättre... 30 knop med snoken före i vattnet är hyggligt skoj, men det är bara att va på det igen! Testa! Måste vara svårt att förklara...! Bör kanske tillägga att jag inte lyckades allt för lång sträcka. Kanske 50-100 meter innan det gick omkull... inte helt lätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, ska man klara att åka på fötterna ska det bara vara att vara envis och försöka om och om igen... Säger dom som kan. Har aldrig lyckats själv, har väl kanske inte nog med tålamod. Snoken före i vattnet i drygt 30 knop har man ju därmed provat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte expert men jag har åkt en del. Här kommer några tips. Sätt på dig dubbla våtdräkter! Bästa sätt att lära sig är att åka vid sidan av båten. Montera en bom som sticker ut ca 180 m om styrbord och ca 100 cm ovan vattnen. När båten accar släpar benen bakåt, när båten nått 27-30 knop vrider du runt underkroppen med höften i vattnet tills du sitter på rumpan. Sätt då ner hälarna och res dig upp. Var bestämd. När du ramlar hänger du bara kvar i bommen och vrider runt igen. Steg 2 är att montera en 150 cm lina/handtag från bommen och träna vidare. Att starta med 23 m lång lina. Se till att ha helt platt vatten, kör rakt fram i 28-32 knop. Titta på svallet och kolla var det är plattast och bubbelfritt, kan vara utanför vågen. Du kan starta på följande sätt: 1) Kliv av en skida som helst bara har tåkappa, alltså ingen häl. Sätt ner andra hälen snett framför skidfoten och försök hitta det mottryck som vattnet skapar. När det käns bra kliver du blixtsnabbt ur med skidfoten och säter den i vattnet ca 60 cm bredvid. 2) Släpandes på rumpa/rygg med fötterna framåt och korsade/låsta över linan. När farten är uppe, släpp ner benen, ner med hälarna och ställ dig upp. 3) Sitt på en kneeboard med benen framåt, sätt ner fötterna. 4) Släpandes på rygg med benen bakåt och handtaget ovan för hakan. När farten är uppe pressar du handtaget ner mot höfterna så att du kan rotera runt med fötterna framåt och starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tackar för tipsen... ska nog prova lite i sommar... Det var några år sen jag provade åka på fötterna senast. Vet dock inte hur bra det går med den båten vi har nu... Har en toppfart på ca 31-33 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst danne

Tack för tipsen! Är det inte lätt att få hjärnskakning då? Hur gör man sen när man väl inte känner för att sluta åka på fötterna? är det bara att släppa och flyga som en vante på ytan eller? Gör det inte ont i fötterna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är bara att släppa och flyga som en vante, det skall göra lite ont. Tänk på att detta är en av de faktorer som gör barfota lite macho. Bit ihop. Nej, det gär inte ont i fötterna eftersom man sällan åker några längre sträckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv drog vi vattenskidor ett varv med min båt i förra somras, hade 2 kompisar i båten, och en åkte. Båten är en Jurmo Trimaran HT (5,65m 1100kg) med Volvo Penta AQ171A/290D -87 2,5L 16ventil motor, på 167hk och ca. 230Nm Propellern som vi prövade med var en std. 15x21, dock är den en storlek för stor, normalt använder jag 14x21, för förbättrad acceleration och hastighet. En 110kg karl på vattenskidor kom utan problem upp på vattenskidorna, och farten höll jag vid 24-28kn. Prövade att trycka gasen i bottnet, och kompisen släppte snabbt av, och klagade på, att draget blev enormt, och han inte orkade hålla i. :-D Jag satte mig på vattenskidorna (80kg), och kompisarna körde, konstaterade att runt 25kn var passlig fart, och där går även båten mest ekonomiskt. Komisarna gjorde samma åt mig, och vid runt 30kn gav jag upp (båten toppar 38kn) och konstaterade att inte kan man ju orkka hålla i med det draget. Samma prövade vi för 2 år sen med en kompis lika stor båt, bra att motorn var en AQ151C (146hk, 220Nm) och propellern 14x21. Båten toppade 42kn. Bra körfart med skidor var även 24-28kn, samma skidor användes (70-tals monark planckor), där orkade man hålla i ännu vid 32kn fart, tills de kom en våg, och man dorg en volt i luften och landade med en smäll i vattnet och skrek. :lol: Visst har jag sett, när en drog vattenskidor med en Terhi Micro Fun båt (4m 150kg) och 15hk Johnson snurra, men det var nog intget att hurra för. :-D Seriöst vattenskidande kräver nog minst 100hk motor på en 1000kg båt, och toppfart på 30kn bättre sida UTAN vattenskidor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Danne

Blir nog att testa o åka på fötterna i sommar, det som inte dödar, härdar......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag byggt en 180 m lång bom i kevlar och kolfiber och har stött på 2 problem. 1. Jag kommer inte ut ur hamnen p g a ett par broar är i vägen. 2. 180 m utanför skrovsidan så har jag svårt att hålla bommen på 100 cm höjd. Kan man montera flyttankar längs ut eller sätta bommen mellan två båtar? (Ber om ursäkt redan nu för min torra humor) :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Crille! Jag såg att det saknades ett litet c framför m i samma sekund jag trycket på skicka. Förutsatte att de flesta skulle inse misstaget, men tänke inte på att Bryggsnack befolkas även av Värmlänningar... Om du vill ha ersättning för de utlägg du haft i samband med byggandet av din oanvändbara 180 m långa bom går det dessvärre inte att ordna. - - - Värmland är väl annars ett starkt vattenskidfäste, jag har varit där och tävlat en gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju bra om båten går i ca 30-35 knop utan åkare så man har lite marginal. Jag och min dotter åker väl i ca 25 knop på bilden. Hoppas att du lyckas , det är en skön känsla att åka vattenskidor Lycka till i sommar !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...