Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
smalanningen

Koppla till ett batteri

Rekommendera Poster

Tänkte skaffa ett batteri till min öppna plastbåt (4.30 ungefär) för att kunna montera ekolod, lanterna, sökljus mm. Undrar nu hur man går tillväga för att slippa dra en massa sladdar till batteriet. Hur gör man? Finns det ngn kopplingsstation som man kan använda, eller hur fixar ni det? Tacksam för svar! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG.

I en sån liten båt är det väl bäst att dra en 2x2,5 mm2 förtent kopparkabel från varje förbrukare till den platsen där du har batteriet och koppla in varje kabel via en säkring.

I min bohusjulle (lilla bilden till vänster) har jag batteriet under fördäcket och en kabel till den automatiska länspumpen och en kabel till ekolodet. Hängsäkringar på batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Men då blir det ju en massa sladdar som går direkt till batteriets /- poler. Finns det inget system med kopplingsplintar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har nog enkla kopplingscentraler, men dessa måste sannolikt monteras i ett stuvutrymme som är vattentätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kompis som altid brukar säga;det finns alltid två möjligheter sen har han en lång historia  om de olika valen som kan finnas.

1. antingen gör man det så enkelt som möjligt.

2. eller så krånglar man till det och får en massa extra arbete och problem i framtiden.

Du har en liten båt.

Ur mitt perspektiv kan det knappast bli en massa sladdar.

Heller några få kablar snyggt fastsatta. Man kan tex lägga VP-rör (elektrikerrör) och dra kablarna i, och/eller stripsa fast kablarna på lämpligt sätt. Har man ett antal  kopplingsplintar lite varstans i en liten båt så kommer de innom ganska kort tid kommer att ställa till problem.

tommy

kabeldragare sen mitten av 1960-talet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattentätt är väl att ta i, men det är ju bra om de inte befinner sig under vatten eller översköljs alltför ofta.

Jag har fått dra om i princip all el på min båt som jag köpte i höstas. Det var draget av flera tidigare ägare, den ena med sämre elsinne än den andra, en härlig kombination av fult, fel och farligt. Det som får vara kvar är i princip orginalkablaget till motorinstrumenten (där jag bara byter lite kontakter och säkringshållare), resten har jag gjort om.

Jag satte några 30A huvudsäkringar i utrymmet där alla batterierna sitter (tillsammans med huvudbrytare och skiljerelä). Därifrån går sedan kabel ( 12V och jord) till förruff, akterruff, förarkonsol och en separat säkring för 220V-invertern. På varje ställe sitter sedan säkringar och brytare för respektive förbrukare. Det blev inte så mycket kabel att dra genom båten, men det är ändå hyfsat utbyggbart och anpassningsbart (eftersom det aldrig blir rätt från början hur mycket man än funderar, det ska alltid till nåt mer sen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...