Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
KentHelge

Svetsa med pinne

Rekommendera Poster

Har i två dagar försökt svetsa dit ett par skruvar i skrovet på min stålbåt, utan att lyckas.

Skruvarna är av rostfritt och jag ehöver dom för att sätta fast offeranoder på skrovets utsida. Tanken var att använda skruvar med försänkta skallar. Svets saknades så det blev den billigaste på Biltema. Har svetsat några meter pinne för ca. 20 år sedan men minns inte att det var så här svårt..

 

Problemet är att det inte tänder. Det blir vad man kan kalla för magnetpinne hela tiden.

Skrovet är 4 mm. och jag har 2mm-pinnar. Ställer transformatorn på 2mm (ca. 60A). Jag har vinkelslipat plåtrent innan jag försöker.

 

Hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

använd övergångpinne från stål till rf, 309 eller 308 minns inte riktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att de billiga svetsarna har just den egenskapen att de gärna vill klippa fast elektroden. Var det sedan svetstransformatorn du köpte så blir det inte bättre av det. Problemet är att de billiga apparaterna ofta har för låg tändspänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Kolla att jordningen är ordentlig (bra kontakt till nåt hyfsat grovt). Ibland har jag fått svetsa fast en skruv eller nåt med lägre ström för att få jord nog att kunna svetsa på högre ström. Många billiga svetsar har också usla jordklämmor som är enkla att byta till nåt lite grövre. Har inte för mig att dålig jordning brukar arta sig i att pinnen fastnar, men det kan hända.

-Om du har skaffat en svetstransformator, gör dig av med den (försök lämna tillbaka den, ge till grannen, sälj på blocket eller använd som sänke) och skaffa en inverter istället. Livet blir enklare, speciellt då man svetsar. Jula har en för 1700 spänn. Biltemas är lite dyrare (2400), men den har en aning högre svetsström och går tydligen att använda till TIG också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trolig felkälla är för låg spänning på nätet p.g.a. för långt från centralen eller klena kablar.

Försök få tag på rostfri pinne 2mm och öka eventuellt strömmen , men i övrigt följ rådet att byta bort den snarast mot en fungerande svets.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att dina pinnar passar med svetsen? Har för mig att det skall vara rutilelektoder till transformatorer, men kolla med ett proffs. F ö låter det lite vanskligt att svetsa rostfritt mot vanligt stål, finns det inte risk att det blir korrosion?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina 36 år som reparationssvetsare borde räcka.

Rostfria pinnar går bäst med växelström, och risk för korrosion finns inte, du har väl rostfri propelleraxel som är vida större hot i så fall, och offeranoden som ska monteras på de ditsvetsade bultarna klarar säkert av den lilla potensialskillnad som uppstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en dylik för att efter några fåfänga försök att svetsa åkte tillbaka med skiten och bytte den mot en inverter (telwin 175 eller nåt sånt). Klippte sketjordklämman och satte dit en från esab.

Helt plötsligt kunde jag svetsa!!!  Nåja, jag kunde börja lära mig iaf.

Har haft god nytta av en enkel handbok i svetsning så jag vet vilka elektroder jag skall ha till vad och hur värmen rör sig i materialet (ska verkligen pinnen glöda sådär?, varför brinner däcket på skottkärran?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med billiga pinnavetsar är att startsrömem är låg och ojämn. En bra pinnsvets har en förhöjd startström som sänks när pinnen börjar brinna. Det du ska göra är att: Knacka pinnen mot golvet så att du får en liten topp av metallkärnan framme. Nu ska du smeka pinnen mot dig mot plåten, inte fram och tillbaka utan bara åt ett håll. Då får du upp värmen i pinnen och den tänder lättare. Det här kommer du märka när du har svetsat och omedelbart börjar på ett nytt ställe, då tänder den lättare. Se till att du har förlängningkabel med minst 2,5m2 det går åt mycke matning. Har man en proffssvets så är det mycke lättare som amatör att lära sig svetsa, dom tänder mycke lättare eftersom dom har hög startström. Träna på att svetsa på en vanlig plåtbit med en standard elektrod tlx 48:00 3,23 ca 100-140A eller 2,5 70-110A. Beroende på material. Du ska känna i handen hur pinnen smälter och att du vandrar i små U:n, pinnennska vara i och mot materialet inte ovanför. Lycka till. Svetsa är en konst som går att lära sig. //Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du bara göra några få jobb så kan de löna sig att hyra en liten bärbar caddysvets, 230maskin räcker såvida du inte ska köra 3.2mm pinnar längre än ett andetag (16a isf), men klenare pinne som du snackar går bra, svetsmaskinservice heter en firma som hyr ut runtom sverige.

har du tändningsproblem så fega inte och ta tag i pinnen med den handen som e fri och skrapa/släpa den lätt åt ett håll på skrovet tills den börjar tända,inga blöta handskar på dig bara. och därifrån borde det vara lättare för dig att släpa den mot din bult och få det fastsvetsat.

lämplig pinne som är en övergång från svart/rostfritt är Esab OK.67.30 om ja minns rätt, den skal vara blekgrön i skyddshöljet iaf =).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svetstrafo ger växelström och inverter likström. För en outbildad kladdsvetsare som jag ger likström jämnare ström och är enkare att svetsa med. Se dock även vad eektroderna är gjorda för.

När jag härom året svetsade i grovt järn för att bygga plåtbock dög växelsström och rutilelektroder bra, men när jag lagat propellrar och svetsat aluminium körde jag med likström.

Det står i svetsbok att svetsa kan man inte bara lära sig genom studier utan man behöver öva också. Ska du svetsa så öva en stund på kladdbitar så du får in snitsen sen ger du dig på själva objektet.

Det hela beror ju också på hur fint det måste bli. Är det inte tryckkärl så kanske det får vara lite kladdigt och skrovligt bara det håller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svetstrafo ger växelström och inverter likström. För en outbildad kladdsvetsare som jag ger likström jämnare ström och är enkare att svetsa med. Se dock även vad eektroderna är gjorda för.

När jag härom året svetsade i grovt järn för att bygga plåtbock dög växelsström och rutilelektroder bra, men när jag lagat propellrar och svetsat aluminium körde jag med likström.

Det står i svetsbok att svetsa kan man inte bara lära sig genom studier utan man behöver öva också. Ska du svetsa så öva en stund på kladdbitar så du får in snitsen sen ger du dig på själva objektet.

Det hela beror ju också på hur fint det måste bli. Är det inte tryckkärl så kanske det får vara lite kladdigt och skrovligt bara det håller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svetstrafo ger växelström och inverter likström. För en outbildad kladdsvetsare som jag ger likström jämnare ström och är enkare att svetsa med. Se dock även vad eektroderna är gjorda för.

När jag härom året svetsade i grovt järn för att bygga plåtbock dög växelsström och rutilelektroder bra, men när jag lagat propellrar och svetsat aluminium körde jag med likström.

Det står i svetsbok att svetsa kan man inte bara lära sig genom studier utan man behöver öva också. Ska du svetsa så öva en stund på kladdbitar så du får in snitsen sen ger du dig på själva objektet.

Det hela beror ju också på hur fint det måste bli. Är det inte tryckkärl så kanske det får vara lite kladdigt och skrovligt bara det håller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ny lyckats få fart på svetsandet.
 

Problemen var flera:
Pinnen jag använde första gången var lite fuktig då den fått ligga i blött gräs några minuter innan jag började.
För långa/tunna skarvsladdar medförde för högt spänningsfall fram till aggregatet.
Fel typ av pinne medförde att det blev svårt att tända.
För låg avsäkring (16A) medförde att jag inte kunde lägga på rätt ström.
 

Men nu när jag fixat allt, går det ypperligt att svetsa.
Det kan till och med ses som en fördel att jag valde en enkel svets då denna inte sluter fungera om jag har spänningsfall på grund av långa skarvsladdar.
 

Tack alla som bidragit med olika förslag enligt ovan. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...