Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
alexn14

koppla lanternor, hur?

Rekommendera Poster

Hej

Ska koppla in nya lanternor i båten å samtidigt byta ut elen.

Hur ska jag koppla, ska ha fyra lanternor, hur ska jag koppla in alla fyra i samma strömbrytare?

kom gärna med förslag på vilken strömbrytare som är ok att använda samt kabel.

minus kablarna ska väll gå till strömbrytaren, men vad ska ja anvämda för att få ihop plus kablarna?

MvH/Alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligast är ju att man kopplar plus-kablarna till strömbrytaren och minus-kablarna till minus-pol/-plint.

Sen handlar det ju om att mata lanternorna med den ström du släpper fram genom strömbrytaren. Om du har fyra lanternor så kan du låta en grövre pluskabel gå från brytaren till lämpligt ställe där du sen delar kablarna via en plus-plint ut till de olika lanternorna. Alternativt låter du alla fyra plus-matningarna gå ut från strömbrytaren. Glöm inte att säkra av kablarna ( ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade kopplat nåt sånt här:

12V -> Säkring -> Brytare -> Lanternor (alla parallellt) -> 0V (jord).

Lanternorna slukar ju inte så fantastiskt mycket ström (brukar väl vara 10W, d.v.s. typ 1A per styck), så nästan vilken brytare som helst som klarar några ampere (5 eller mer) funkar bra.

 Du behöver inte dra tillbaka kablar till samma jordpunkt om du redan har nån närbelägen lanternan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en motorbåt?

I så fall kan du lägga alla lanternorna på samma brytare.

Är det en segelbåt så så skall du ha en separat brytare till topplanternan och en brytare till de övriga. SB, BB och Akter. Man skall ju inte ha topplanternan tänd när man seglar.

Normalt brukar man väl bryta plusledningen, men det spelar ju i pricip ingen roll.

I dag finns det ju lysdiodslanternor. De drar ju nästan ingen ström. Men jag är ju en gamal stofil så jag lägger alltid 2x2,5 mm2 förtent koppartråd, även om man nog slulle kunna gå ner i area om man har lysdiodslanternor (LED)

När jag byggde om min förra båt köpte jag lysdiodslanternor för båtar upp till 12 m. När jag packade upp dem fick jag se att anslutningsladdarna var tv RK-tampar på 5 cm. Bytte till LED-lanternor för båtar upp till 20m där det var 2 m kabel ingjuten i lanterna. Det måste ju gå att ansluta på ett vettigt sätt, speciellt när  lanternorna sitter på pulpit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite...

Toaen, var hittade du de laternorna för 20 meters båt?

Jag har kikat runt utan att finna några lämpliga/snygga

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen förekommer lite felaktigheter gällande lanternföring på segelbåt. 

Från http://www.fbf.se/download/Filer/lanternforing.pdf citeras detta:

Segelbåt under 12 m
Segelbåt under 12 meter som seglar, skall antingen föra sidolanternor* som syns minst 1 sjömil och
akterlanterna som syns minst 2 sjömil, eller en sammansatt lanterna i mast-toppen som visar rött/grönt
och vitt ljus. Sistnämnda lanterna är mest praktisk vid segling. Den syns bäst och ger en mindre
strömförbrukning.
Anmärkning:* Dessa sidolanternor kan antingen föras separat eller i en sammansatt lanterna som
placeras i stäven vid förpulpiten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta är sanningar med modifikation.

Tex att en trefärgad mastoppslanterna skall va bäst vid segling. 

Den är bra vid segling utomskärs. Däremot när man segla innomskärs sitter den i regel för högt för att va synlig för de flrsta som man möter.

Jag brukar ha bägge uppsättningar. SB, BB och akterlanterna samt en topplanterna. Många gånger sitter topplanternan aldeles för högt för att va servicvänlig. Topplanterna skall på båtar under 12 meter sitta 1 meter över sidolanternorna och på båtar under 20 meter 2,5 meter över sidolanternorna. 

På en del av de båtar jag haft har lanternan suttit i spridarhöjd. Fick fel på topplanternan på min gamla L32;a vid ett tillfälle. Det var omöjligt att nå från mastkranen. Jag fick kränga båten och straffa in den till mastkranen. Det var inte helt enkelt ändå. 2,5 meter över rufftaket är lagom. Då kan en normallång person stå på rufftaket och fixa med lanternan utan några större åthävor. wink

Båtsmanstol - tänker nog nån. Det är ju det visom i regel har timmar att gå för att komma till en mastkran. Då kommer nästa dilema. Det kan ha varit 100 personer i småbåtshamnen - ja åtminstone 25 - under dagen. När man då nån enda gång behöver ett hantag, så finns det inte en enda själ att uppbringa. Skulle man  - mot all förmodan - få tag på nån, så brukar i regel denne inte klara att hissa upp den normalånga personen, som förutom längden också har trivselvilkt i masten.

Jag sätter alltid topplanternan lågt, så jag klara att fixa den själv om det skulle strula. Nu med helgjutna lysdiodslanternor är kanske problemet inte så stort. Inga glödlampor som kan gå sönder och där det bli glapp och ozid och annan skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort ett litet elschema nu, skulle detta fungera?

bifogar bild!

MVH/Alex

post-26120-1394237030,2173_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men jag skulle sätta dit en säkring också.

Själv har jag en separat brytare för instrumentbelysningen (funderar också på att sätta in en dimmer som i personbilar). När det är riktigt mörkt tycker jag det stör då det lyser för mycket nerifrån instrumenten.

Sen skulle jag byta plats på och - från batteriet, ha plus-sidan via brytare och säkringar och minus rakt tillbaka till batteriet. Båda funkar, men det är nog mindre risk för förvåning eller felkoppling om nån annan ska vara där och mecka, eftersom det helt enkelt är vanligare att göra så.



Senast ändrad av jstck | 24 april 2012 | 20:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har en runtomlysande ankringslanterna så kan det vara en bra ide att lägga topp- och akterlanterna på en egen brytare vilket gör att du då kan du använda dom tillsammans som ankringslanterna om du någon gång blivit tvungen att ankra upp på något inte helt lämpligt ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...