Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
gusgez

minskad besninförbrukning mellan 115, 2-takt och 4-takt?

Rekommendera Poster

Har en Silver Hawk 540 CC med en Mercury 115, 2 takt -06 som jag önskar byta till en 4-taktare, lämplig antal HK för att komma ner i bränsleförbrukning? Hur mycket kan jag spara, grovt, i bränsleförbrukning vid ett byte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där var väl lite oklart vad du önskar uppnå med byte från din 2 taktare till ny 4 taktare?

Är det bara lägre bränsleförbrukning du vill uppnå och tror dig tjäna in?

Har du räknat på om det uppväger priset du får ge emellan för att byta motor?

Vill du köra så billigt som möjligt ska du ligga strax över planingströskeln både för 2 och 4 takt. .

Men klart att tycker du det går för långsamt så kostar det att dra på. Dels timkostnad för bensinen, men även det faktum att högre fart ger större motstånd och förbrukningen per dm ökar därmed.

Kurvan på en bil jag hade en gång var 0.5l/milen i 50km/tim medan den drog 1,3 l/milen  i 160 km/tim.  Så bara att välja. Man kan inte få båda fördelarna.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Spara ? Med tanke på vad du får betala i mellanskillnad ingenting snararare tvärtom. Motorn är ju en -06 i princip ny. 



Senast ändrad av blondbella | 22 april 2012 | 20:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ca:30%.    (i ren bensinkostnad).



Senast ändrad av leis | 23 april 2012 | 07:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad drar 2-taktaren nu? Vi har en Yamarin 59 HT med 4-takt 115hk. Den drar ca 0,75-0,8 L/NM i 25-27 knop. din förbrukning borde bli liknande eller något lägre pga lättare båt.

Den största skillnaden är ju dock vibrationer, ljudnivå och gångkultur. Komfort helt enkelt. Där är skillnaden milsvidd.



Senast ändrad av thundergod | 23 april 2012 | 11:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade Yamahas körfakta från 2003, nästan samma båt (950-980 kg) med Yamaha 115 hk motorer, 1000 varv under toppvarv:
115 hk 2-takt drog 1,08 l/dM vid 28 knop
115 hk 4-takt (troligen förgasare) drog 0,80 l/dM vid 30 knop

dvs en besparing på ca 25% vid marchfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...