Jump to content
Tuesday 17 September 2024
Sign in to follow this  
Vange80

Byte av del på powertrim, Yamaha F100 2001

Recommended Posts

Hej!

 

Har just köpt en Yamarin 5800 BC med en Yamaha F100 av 2001 års modell. Allt fungerar bra men tittar man på akterspegeln verkar det vara en komponent, som jag antar hör till powertrim/tilt som inte ser ut att ha så lång tid kvar (se bild). Vad är detta för något och bör jag byta den? Jag tänker alltså på den rostiga cylindern till vänster. I så fall - vad kan detta tänkas gå på?

 

Tack för tips och råd!

/Niklas

post-30041-1394237023,0291_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såg nu att bilden roterats lite konstigt, men ni förstår nog vad jag syftar på :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag känner igen det där!! Det som rostat för dig är huset till elmotorn för hydraulpumpen.  

Om det går in vatten där är det kört kan jag tala om!  Om än bara några droppar!

Hade samma skada på min identiska motor. Tog av kåpan som rostat  (Mkt lätt!)  sandblästrade den och sen målade jag den enligt konstens alla regler. Nästa år var det samma rost igen....! Underligt!   Möjligen var orsaken att offeranoden på akterspegelfästet  var helt borta, vilket jag inte noterat. Den byttes i vintras, så nu  får vi se till hösten.

 

Man kan ju köpa an helt ny del från www.boats.net oxå, om den skulle vara kraftigt angripen.

Att köpa delar som detta i Sverige är ju tyvärr inte att tänka på map på prisbilden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser på Boats.net att den delen heter: 544 dollar. Rätt mycket pengar det. Heter Stator Assembly och innehåller övre lagret till motorn permament magneterna till statorn.

Undrar vad den kan kosta i Sverige?



Senast ändrad av Tirill | 24 juni 2012 | 22:43

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack! Tog upp båten idag och såg att anoden även hos mig var helt borta. Eller, inte borta men kraftigt anfrätt och helt täckt med havstulpaner. Den är nu utbytt och jag hoppas att det ska göra att korroderingen upphör. Ska dock ändå göra som du och blästra/måla kåpan till hösten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Detta är mycket vanligt. Det brukar bli ett riktigt råttbo av korrosionsgegga, havstulpaner och annat smäck. Fräsha anoder och underhåll såsom beskrivs ovan rekommenderas. Samt ordentlig rengöring vid höstupptagningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ytterligare en kommentar till detta vanliga problem...

Efter att ha blästrat ren kåpan och målat den med rostskyddsfärg + vanliga Yamaha´s färg så har rosten trots detta kommit tillbaka efter ett år i västerhavet.

Detta har hänt 2-3 ggr, och jag har inte lyckats att stoppa dessa fatala rostangrepp som lätt kan orsaka skador för 10.000 + Kronor om det går igenom metallen.

I alla fall så förra året tog jag efter nogrann sandblästring och påförde sk Kall Zinkbehandling (kallas kallgalvanisering ibland) från en sprayflaska från Biltema. Körde nog på en 4-5 lager med torkning emellan. Utanpå detta ett par lager med Yamahas orginalfärg-

Nu i höst när jag tog upp båten så var motorn oskadad för första gången på 5 år.  

Så denna behandling kan rekommenderas utifrån mina erfarenheter. Sessutom tror jag det är mycket viktigt att hålla koll på den offeranoden som sitter under motorfäster för överväxning etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...