Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Frelin

Promarinas dyra gästhamnar

Rekommendera Poster

Jag nämner Byxelkrok som exempel på vad en hamnkapten som man betalar för bör göra, nämligen se till att så många som möjligt får plats. Det gör man tex inte på Utö, men det sker i Promarinas hamnar. Det handlar inte om att "lägga ankare själv", utan helt enkelt att se till att flest möjliga båtar får plats. Då behöver man ibland anvisa vissa båtar till vissa platser, t.ex beroende på djupgående. Då kanske det inte är optimalt att du väljer din plats själv, men det blir inte nödvändigtvis uppenbart för dig. Tar du Byxelkrok som exempel så är det rätt grunt i norra inre delen av bassängen. Då är det ju himla bra att hamnkapten styr motorbåtarna dit så att inte dessa (som oftare kommer i hamn tidigare om dagen än seglarna) fyller upp de andra platserna med segelbåtsdjup.Var med om ett mindre kaos i Simrishamn som ej hade uppstått om hamnkapten fanns på plats häromveckan. Då var det inte platsbrist i allmänhet som var problemet, utan platser med rejält segelbåtsdjup.

 

Sen är det självklart inte alltid hamnkaptenen behöver styra upp tex vid låg beläggning.

 

Jag har inget speciellt förhållande till Promarina annat än att jag försöker förstå den reservationslösa kritiken här på MG som varit väldigt inne i några år. Tycker inte den är rättvis, men det är ju bara en åsikt bland andra. Sen handlar väl tråden om "vissa" hamnar, så då kanske diskussionen handlar just om vissa hamnar.

 

 

Oskarshamn är i min mening lite som hamnar är mest, lite trist toabarack som jag skrivit tidigare. Men 120.- som jag betalade var helt ok. Har man nu höjt så är.det självklart mindre prisvärt.

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg i Lysekils norra gästhamn för ett par år sedan,inte ordning på något vad gällande duschar toaletter och annat, det var hyfsat fräscht, dock stod koden in till duscharna på dörren vilket gjorde det mer som en offentlig anläggning. Sen när man gått in och låst om sig så kunde vem som helst knappa in koden och vips så var dörren som du precis låst, upplåst. Låg nog där i tre nätter. Tror det kostade runt 300:-/natt. Betalade inte en krona. Ingen som kontrollerade att du hade betalt heller!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ArneRadar, jag håller med. Byxelkrok är fantastiskt, där får alltid plats en båt till och det får man tacka den engagerade hamnkaptenen för. Jag har pratat med honom vid något tillfälle och fått reda på att som mest har det legat 140 båtar i hamnen där det egentligen finns 70 platser. Priset är bra också, 200:- kr.

 

En sak som jag först nu tänker på...
Varför ska man betala extra för att gästhamnen ska få in flera båtar? Ingen skulle ju ens tänka tanken att betala extra - eller ta extra betalt -  för att restaurangen ska få in flera gäster.

Det måste ju ligga i hamnens eget intresse att få in ex.vis 10 båtar extra varje natt. Det ger ju ytterligare ca. 100 000:- kr i säsongskassan. Detta betalar sig själv med råge, ingen höjning av hamnavgiften behövs för den servicen.

 

Jag är inte alls säker på att alla som är negativa i tråden är principiellt negativa till Promarina. Det som är negativt är om priserna höjs kraftigt utan någon förbättring. Fixa till hamnen först och höj sedan priset, inte tvärt om.

Sedan är det naturligtvis så att vissa inte vill ha extra service, ett lägre pris är viktigare. För dessa personer är Promarinas modell inte bra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

En sak som jag först nu tänker på...

Varför ska man betala extra för att gästhamnen ska få in flera båtar? Ingen skulle ju ens tänka tanken att betala extra - eller ta extra betalt -  för att restaurangen ska få in flera gäster.

Det måste ju ligga i hamnens eget intresse att få in ex.vis 10 båtar extra varje natt. Det ger ju ytterligare ca. 100 000:- kr i säsongskassan. Detta betalar sig själv med råge, ingen höjning av hamnavgiften behövs för den servicen.

 

Jag är inte alls säker på att alla som är negativa i tråden är principiellt negativa till Promarina. Det som är negativt är om priserna höjs kraftigt utan någon förbättring. Fixa till hamnen först och höj sedan priset, inte tvärt om.

Sedan är det naturligtvis så att vissa inte vill ha extra service, ett lägre pris är viktigare. För dessa personer är Promarinas modell inte bra.

 

Mackey

 

Jag tycker det handlar om säkerhet och de oskrivna lagarna om hjälpsamhet som jag tycker råder i båtsammanhang. Om man använder Byxelkrok som exempel igen, så finns inte många alternativ till skyddad natthamn i närheten. Men är man egoistiskt så är det kanske bättre utan hamnkapten. Jag tänker alltid att man skall försöka göra plats, även om man behöver maka lite på sig/få någon som måste gå över ens däck för att komma iland.

 

I en del hamnar, där det finns alternativ i form av naturhamnar m.m. brukar man bli nekad plats. Har hänt mig ett par gånger i Sandhamn, har även sett det på andra ställen.

 

Jag tycker det är bra att någon "stuvar" hamnen rätt - någon gång kanske det är jag som kommer sent och inte får plats p.g.a. folk fått välja platser helt själva och därmed suboptimerat nyttjandet av hamnen.

 

Angående priser m.m. - jag menar åter igen att man lurar sig själv lite när man jämför subventionerade priser med icke dito. Vi kan åter ta Byxelkrok som exempel. Drivs av kommunalt bolag som även driver andra hamnar. 77% av intäkterna kommer från kunder, resten från kommunalskatten. Det är väl det som har hänt när Promarina har tagit över - subventionen har försvunnit. Med Byxelkroks ekvation hade priset varit 260 (ex el)...vilket ju råkar vara starttaxan (ink el) i Promarinas hamnar.... ;)

 

Sen kan man föra ett resonemang om det är bra eller dåligt med skattesubventionerade gästhamnar. Principiellt kan jag tycka att båtliv, som är en hobby/fritidssyssla nog bör bära sina egna kostnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är ju överens ArneRadar...

  • Jag håller med om att det är bra om det får plats flera båtar i hamnen, både för bekvämlighetens och säkerhetens skull.
  • Jag håller med om att man på alla sätt ska hjälpas åt för att alla ska få plats och även på andra vis.
  • Jag håller med om att det är skönt att det finns en plats när man kommer sent.
  • Jag håller med om att man själv ska betala för den service man använder, det ska inte skattebetalarna stå för.
  • Jag har tidigare hållit med om att jag inte tror man blir så fet på 300:- kr per natt.

Men...

Varför ska man betala extra för att gästhamnen får in flera båtar och mera pengar?

Det kan jag inte förstå.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är ju överens ArneRadar...

  • Jag håller med om att det är bra om det får plats flera båtar i hamnen, både för bekvämlighetens och säkerhetens skull.
  • Jag håller med om att man på alla sätt ska hjälpas åt för att alla ska få plats och även på andra vis.
  • Jag håller med om att det är skönt att det finns en plats när man kommer sent.
  • Jag håller med om att man själv ska betala för den service man använder, det ska inte skattebetalarna stå för.
  • Jag har tidigare hållit med om att jag inte tror man blir så fet på 300:- kr per natt.

Men...

Varför ska man betala extra för att gästhamnen får in flera båtar och mera pengar?

Det kan jag inte förstå.

 

Mackey

 

Jag tycker det är helt OK att betala extra för säkerheten och den ökade sannolikheten att platserna räcker längre. Det var lite det jag försökte få fram. Det är ju frustrerande att komma till en hamn där det finns luckor som man inte kan använda. Sen kan ju en tillgänglig hamnkapten göra så mycket mer än att bara vinka båtar rätt. Ofta kan han/hon ge tips/info om affärer, restauranger, besöksmål etc.

 

Tillägg/förtydligande: Jag menar alltså att det är fullt möjligt att tillgänglig personal höjer både säkerhet och servicenivå, även om det också innebär att hamnen blir bättre utnyttjad och den då drar in mer pengar.

 

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besökte Kössö i dag i strolande sol och värme.

Fräsch dusch, bastu o toalett.

El och vatten på bryggan.

Lagom hamnavgift.

120 + 30 för el.

 

post-52966-0-82696600-1409675421.jpgpost-52966-0-22786500-1409675442_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ArneRadar, jag håller med. Byxelkrok är fantastiskt, där får alltid plats en båt till och det får man tacka den engagerade hamnkaptenen för. Jag har pratat med honom vid något tillfälle och fått reda på att som mest har det legat 140 båtar i hamnen där det egentligen finns 70 platser. Priset är bra också, 200:- kr.

 

En sak som jag först nu tänker på...

Varför ska man betala extra för att gästhamnen ska få in flera båtar? Ingen skulle ju ens tänka tanken att betala extra - eller ta extra betalt -  för att restaurangen ska få in flera gäster.

Det måste ju ligga i hamnens eget intresse att få in ex.vis 10 båtar extra varje natt. Det ger ju ytterligare ca. 100 000:- kr i säsongskassan. Detta betalar sig själv med råge, ingen höjning av hamnavgiften behövs för den servicen.

 

Jag är inte alls säker på att alla som är negativa i tråden är principiellt negativa till Promarina. Det som är negativt är om priserna höjs kraftigt utan någon förbättring. Fixa till hamnen först och höj sedan priset, inte tvärt om.

Sedan är det naturligtvis så att vissa inte vill ha extra service, ett lägre pris är viktigare. För dessa personer är Promarinas modell inte bra.

 

Mackey

Service i förhållande till pris är ju givetvis intressant för många av oss. Men att få in maximalt antal båtar kan också vara intressant, kanske inte i Blekinges gästhamnar där du kan hitta en naturhamn i skyddat läge nästan var som helst.

 

Just Byxelkrok är ju ett lysande exempel på att det är viktigt att göra plats för så många båtar som det är möjligt.....    Det är relativt långt till nästa hamn, antingen  på fastlandet, runt norra udden och ner till Böda eller in i Grankullavik.

Kanske drar det speciella livet i Byxelkroks hamn lite extra, med kommersen i sjöbodarna men det är ju faktiskt också en viktig hamn för många som är på väg till eller från Gotland eller andra långväga mål. Det är inte varje dygn man behöver söka hamn på grund av vädret, men Byxelkrok har just ett sådant läge där det blir viktigt att trötta besättningar inte blir avvisade på grund av platsbrist.......huruvida det är något man ska betala extra för kan ju alltid diskuteras. När det gäller inkomsterna för hamnarna i Borgholms kommun torde de ha mångdubblats de senaste åren då hamnarna också blivit ställplats för stora mängder Husbilar.....

 

Att tvingas in i en "dyr" hamn med dålig service på grund av väder och vind är aldrig kul, kanske är det en parameter man ska ha med i beräkningarna....vad finns det för andra valmöjligheter??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkneexemplet för Borgholms kommuns hamnar som jag angav tidigare bygger på siffror i årsredovisningen 2013. Skattesubvention på ca 23% (kanske var skattesubventionen ännu större förr innan husbilarna strömmade till).

 

Min poäng är att man klagar högljutt på att vissa hamnar är "dyra", men jämför då med hamnar där man åker räkmacka på andras bekostnad. Personligen tycker jag det är lite snett att klaga på priset för att någon annan inte längre betalar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

30:- dygnet för elen, ojdå!

 

I vår hemmahamn, Dockan marina mitt i Malmö, kostar elen inget alls - lika gratis som vinden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkneexemplet för Borgholms kommuns hamnar som jag angav tidigare bygger på siffror i årsredovisningen 2013. Skattesubvention på ca 23% (kanske var skattesubventionen ännu större förr innan husbilarna strömmade till).

 

Min poäng är att man klagar högljutt på att vissa hamnar är "dyra", men jämför då med hamnar där man åker räkmacka på andras bekostnad. Personligen tycker jag det är lite snett att klaga på priset för att någon annan inte längre betalar.

Ja det är en intressant diskussion. Hamnar som Byxelkrok , Simrishamn med flera var ju förr en del av en viktig infrastruktur för t.ex. fisket och fritidsbåtarna var en liten bisyssla.... Då var det kanske mer naturligt att hamnarna skulle rustas med allmänna medel....

Idag har ju fisket och den småskaliga sjöfarten i det närmaste spelat ut sin roll och fritidsbåtarna blir en allt större andel av vissa hamnars beläggning.

 

Kanhända är subventionen på 23 % en bra affär för kommunen med tanke på vad besökande besättningar eventuellt spenderar på ICA, resturanger osv.....  Kanske är det en bättre affär att på annat sätt hålla avfolkningsbygder vid liv....  Men att det är en självklarhet att skattemedel ska subventionera gästhamnar tycker jag inte......

Diskussionen leder  kanske så småningom till frågeställningen  om hamnar som Byxelkrok över huvud taget kommer att finnas kvar om hela kostnaden för en kort säsong skall bäras av de besökande fritidsbåtarna? 

När det blir dags för investeringar i renovering av kajer och vågbrytare, vill vi vara med och betala då?

 

Att andra fritidssysselsättningar bär hela kostnaden själv är en sanning med modifikation, titta på idrotten t.ex. som får stor del av våra skattepengar i form av kommunala anläggningar och aktivitetstöd....

 

Som ni förstår är jag väldigt kluven till det här med priser kontra service och olika driftsformer.......  Men det är alltid intressant att höra andras argument....   Men i det stora hela är det ju oftast lätt att avstå från att besöka de hamnar man inte tycker ger valuta för avgiften....  Och blir man eventuellt inblåst i "fel" hamn någon gång så får man ju väga det mot fortsatt färd i allt för hårt väder....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har tidigare ventilerat tankar kring att en kommun kan tjäna på att subventionera en gästhamn (förutsatt att det då leder till väldigt många fler gästnätter än fallet utan subvention, vilket kanske är tveksamt). Jag kan dock tycka att man skall vara försiktig med skattepengar, särskilt om det gynnar en relativt smal grupp vilket gästhamnsbesökare nog får anses vara. Idrott är vansinnigt mycket bredare, och här finns ett uttalat folkhälsomål. Jämförelsen haltar i mina ögon.

 

Det jag vänder mig mot är att man klagar i högan sky över att få betala fullt ut själv när man länge och ofta åkt räkmacka på lokala skattebetalare. Var istället lite glad åt att ha kommit undan billigt i alla år!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart har du rätt om skattepengar, och just i exemplet Borgholms kommun får man ju hoppas att de gjort en rejäl analys av situationen, då de inte direkt tillhör våra rikaste kommuner.

 

Håller med dig om att vi inte behöver gnälla så högt, utan i stället välja att besöka de ställen man tycker är prisvärda i förhållande till den service man efterfrågar.

 

I viss mån förstår jag din kritik mot min jämförelse med idrotten. Men vi lägger ju även skattepengar på grillplatser, strandpromenader, golfbanor, ridhus,  äventyrsbad etc. Det är väl numera så att inte bara pulshöjande flåsidrott räknas som höjande av livskvalitet och folkhälsa.

 

Just Byxelkrok är ändå att väldigt intressant exempel. Vi tillhör de som besöker Norra Öland även lågsäsong och ibland också vintertid.   Det jag funderar på är  om den service som byns ICA-butik står för skulle vara möjlig utan hög beläggning i gästhamn och på campingar??  Skulle beläggningen i hamnen påverkars negativt om hamnverksamheten inte subventionerades? Eller skulle bara de priskänsliga sluta komma, och andra fylla hamnen i deras ställe, och hur skulle ett eventuellt bortfall påverka näringsidkarna i byn?

 

Men att slentrianmässigt driva gästhamnar i kommunal regi, bara för att man alltid gjort så är inget jag förespråkar.....

 

Sedan kan man titta på den totala kostnaden för frilufts och fritidsverksamhet.

Gästhamnarna i Karlshamns kommun kan jag inte säga så mycket om eftersom jag inte använder dom.

Men däremot är jag en flitig gäst i de gratis service hus som byggdes på några öar i skärgården i samband med att det drogs ut kommunalt vatten och avlopp till fastigheterna i skärgården.

Dessa anläggningar belastar ju kommunens skattekista men det blir inga direkt inkomster på dem. Däremot finns en ökad service tillgänglig för besökare i små och stora båtar, samt de som kommer med skärgårdstrafiken. Toaletter, dusch och tillgång till färskvatten.... Höjer livskvaliteten för många, och gör det enkelt för även de med begränsad budget att ta del av vår fantastiska skärgård.......

Ett mycket bra initiativ i mina ögon......     men faktum kvarstår...... hur räknar man hem en sådan satsning ekonomiskt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om det verkar ologiskt kan jag sympatisera med satsningen på öarna i Karlshamns kommun. Det känns ju ändå som att det är rätt brett riktat, dvs inte enbart till de som har fritidsbåt.

 

Byxelkrok tror jag blir lika välbesökt även om man tog bort subventionen. Här är nog inte priskänsligheten stor. Trevligt ställe om man vill ha lite liv och rörelse samt som du säger tidigare enda alternativet på rätt långt håll.

 

Som jag nämnt många gånger tror jag inte det är lätt att driva en gästhamn med normalgod standard på i runda slängar 300.- per besöksnatt. Tycker man inte tjänsten är värd pengarna så låt bli att köpa den. Men klaga inte bara för att någon annan inte längre betalar delar av notan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt och fullt med dig, det är bara att välja bort de tjänster man inte vill ha.   Man måste oftast inte ligga i en gästhamn som man tycker tar för mycket betalt i förhållande till service.

 

Jag förstår ditt tänk runt Karlshamn också, nu behövs ingen egen "bobåt" får att njuta av skärgården. Resande med skärgårdstrafiken,  kajaker, öppna snurrebåtar och dagseglare erbjuds en bra möjlighet till enkel camping på öarna med en fungerande service som gör att det är rent och snyggt på öarna, inga toapapper eller annat skräp i naturen......

 

Det är nog ett rimligt antagande du gör..att 300 är inte mycket för att driva runt en verksamhet utan subventioner. Sedan är det ju upp till våra kommunalpolitiker att fundera på värdet av besök i sina hamnar, subventionerade eller inte.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man läser på så har Promarina och moderbolaget Viamare som affärsid'e att utveckla båtlivet och erbjuda en standard utöver det vanliga med hög kvalitet och servicenivå. Målet är att skapa framtidens marinor ocg gästhamnar med en inriktning och kvalitet som morgondagens båtägare önskar.

 

Man kan sammanfatta det väldigt enkelt.

Det är inte alls konstigt att dessa gästhamnar blir lite dyrare än en enklare hamn med lägre servicenivå (även utan subvention). Vissa båtägare uppskattar inte den utökade och dyrare servicen, medan andra tycker det är jättebra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man läser på så har Promarina och moderbolaget Viamare som affärsid'e att utveckla båtlivet och erbjuda en standard utöver det vanliga med hög kvalitet och servicenivå. Målet är att skapa framtidens marinor ocg gästhamnar med en inriktning och kvalitet som morgondagens båtägare önskar.

 

Man kan sammanfatta det väldigt enkelt.

Det är inte alls konstigt att dessa gästhamnar blir lite dyrare än en enklare hamn med lägre servicenivå (även utan subvention). Vissa båtägare uppskattar inte den utökade och dyrare servicen, medan andra tycker det är jättebra.

 

Mackey

 

Självklart är det en affärside så god som någon. Vi har sett en liknande utveckling på campingplatser..... Vissa efterfrågar all tänkbar service och betalar gladeligen över 400 kr/dygn medan andra hittar en enkel camping med dusch toalett och tillgång till färskvatten för 150 kr/dygn.

 

Diskussionen hos campare är densamma.....som här.... varför så dyrt? Varför saknas den här sevicen som jag vill ha just här?

 

Det gäller alltså att hitta de ställen som man själv trivs på och gynna dem, och i möjligaste mån avstå från de inrättningar man av olika anledningar är mindre nöjd med.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apporopå dyra gästhamnar: Väderöarna har rustat upp lotshamnen och tar nu enligt rykte 400 kr för att ligga där med en båt på 9 m. Tror det var inklusive el.

Någon som kan bekräfta eller dementera?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...