Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
freed

IPad

Rekommendera Poster

ipad som plotter....har hört lite av varje.... Jag vet att det finns en del trådar kring detta redan men detta är färskvara så jag tycker den förtjänar en ny tråd. Vad säger experterna? iPad eller laptop med pc naviprogram? Är iPad sämre när det gäller kartor och korrekthet i signal etc än en riktig plotter? (förstår att den är sämre mot solljus och vatten) Behövs en extern gps till ipaden? Eller räcker den inbyggda gpsen? Om extern behövs, vilken köper man? Vilken naviationsapp rekommenderas? Är det någon skillnad på iPad 1, 2 och 3 när den ska användas till navigering?

 

Senast ändrad av freed | 21 april 2012 | 01:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat både och! Några synpunkter:

Bra sjökort kan du få till båda!

Ipad med vattentätt fodral är en hit.

PC har större användningsområde (fler andra program du kan köra riktigt tangentbord).

AIS i realtid har jag bara sett på PC.

Navigator vill jag ha i alla fall ombord, den stödjer GPS korrektionsignal WAAS/Egnos/DGPS), tror inte det funkar på dem andra varianterna.

Ni andra har säkert fler synpunkter.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att nya SeaPilot 2.6 till iPad har AIS i realtid. Men jag kan ha fel, då är det 20-30 sek fördröjning. Och frågan är väl om det är hela världen.

Sedan känns iPad sju resor smidigare än en laptop. Och den funkar väl i princip lika bra att se film på, slösurfa, kolla väder etc. Så om man anser att något av de sjökortsappar som finns till platformen passar så ser jag inte en anledning att släpa med sig en laptop.

Har man en öppen båt är dessutom en iPad betydligt lättare att skydda mot väta än en laptop.

Har du en iPad med 3G/4G behöver du ingen extern antenn. Om du däremot endast har WiFi-versionen behöver du en extern antenn.

Huruvida den är sämre än en riktig plotter låter jag vara osagt. De har olika användningsområden till viss del. En plotter klarar tveklöst väder och vind bättre. Samtidigt kan du med fördel sitta och soffsegla och lägga upp waypoints, beräkna avstånd hemma i soffan, något jag inte kan göra med min plotter i alla fall.

Skillnaden mellan iPad 2 och iPad 3 är väl mest att 3an har en avsevärt bättre skärm. Annars är nog skillnaderna marginella. Samtidigt, om du ställer en iPad 2 och en iPad 3 bredvid varandra känns faktiskt skärmen på 2an betydligt sämre. Och för de extra 800-1000 kr du betalar för 3an är det värt det, alla gånger.

Jag kan inte uttala mig om vilken navigationsapp som är bäst. De jag kollat på är 88 Sea HD och SeaPilot. Spontant känns SeaPilot mer genomtänkt med AIS plus realtidsväder, men då jag inte provat den mer än på båtmässan, och inte provat 88 Sea alls, så kanske någon annan kan fylla i just på detta ämne.

/Arne

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket användningsområde skulle det vara? Jag har ett Apple tangentbord som fungerar otroligt bra till pages etc. AIS eller riktig AIS kan du få via ex. Digital Yatcht's iAIS (hårdvara) samt flera mjukvaror. Via denna kan du trådlöst även styra autopilot etc. Vis nmea. Vad som gör iPad sämre än en plotter är dels att skärmen är mindre ljusstark samt att den blir överhettad vid direkt solljus. Vad som är fantastiskt är priset (på hådvaran men främst mjukvaran) men även energiförbrukningen. Den klarar låååång användning på de inbyggda batterierna (det fins laptops som har lång batteritid men då är batteriet stort och kräver mer ström vid uppladdning). Att man sedan kan använda iPaden till allt annat i mediaväg gör den lika bra eller bättre än en laptop. Jag ser i dagsläget iPaden som en navigator som man kan ha vid navplatsen för att komplettera min plotter med. Att men sedan kan göra så mycket mer med en iPad är ju en stor bonus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på Vinga härom veckan, båten  vi åkte dig med hade PC ombord. Jag frågade skepparen som var helt oförstående till varför man skulle ha en GPS-plotter. Mindre skärm för mer pengar.

Kollade sen runt i hamnen och det visade sig att alla fiskebåtar har en lap-top i styrhytten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med, utan står fast vid att en laptop har som standard ett riktigt tangentbord ;-)

Anser också att programutbudet är större på PC sidan, t.ex inom området större kommersiella program, vilket är intressant för mig. Men låt inte detta nu bli religöst krig apple/microsoft.....

Jag tycker Ipaden är suverän som navigator, använder gärna SeaPilot! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra input! Jag tänker kanske främst på korrektheten av positionsangivelser samt om uppdatering av karta etc skulle lagga mer i iPad än i tex pc eller plotter. Är det säkert att det inte behövs en extern gps puck till paddan? Är den inbyggda verkligen lika bra som den gps som sitter i en plotter? Ais funktionen i appen går nog via gprs nätet och inte över gps signalen, det tycker jag känns som en brist. Men som sagt, det är bara vad jag tror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska försöka bena ut dina frågor: 1. Jag vet inget om den inbyggda GPS:n då jag har en puck från dual då jag bara har wifi modellen utan gps. Men vad jag har hört så är det samma pressition i den inbyggda som vilken annan aGPS som helst. (a et i aGPS står för assisted och hjälper gps:n att hitta signal snabbare etc. Då internet är tillgängligt) med en dual trådlös GPS-puck är pressitionen perfekt. Vad gäller lagg så beror det på programvara (tror jag, jag har inga problem) 2.det är inte rättvist att kalla AIS som kommer från internet för AIS (tycker jag). Man ska se den signalen som ett rent nöje/tidsfördriv och inte som ett navigationshjälpmedl. AIS kommer INTE från GPS signalen utan från VHF. Så vare sig man har plotter, pc eller iPad så behöver man ha en AIS mottagare (eller mottagare/transponder typ klass B) till iPaden så tror jag att man i dagsläget att det enda sättet att få in AIS signalen i iPaden är via ett trådlöst nätverk (se tidigare länk över denna produkt) Priset för kartor och program till hela Europa (exkl. Eng och Danmark) ligger på 469:-. Kan program inkl. Sjökort till PC inhandlas för samma slant? (detta är en av de starkaste argumenten för iPad även om jag håller med om mycket i det resonemanget ovan då pc är mer beprövat och ev. mer proffetionellt, men som extra navigation vid navbordet fungerar det ypperligt för mig. Min far som har styrhytt har samma ipadsystem som primärt navigationssystem)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en iPad2 med SeaPilot, som jag har när jag är ute och kör med styrpulpetaren.

AIS finns och GPS:en uppdaterar betydligt bättre än de tidigare (gamla) plotters jag har haft. Touch screen gör det otroligt enkelt att lägga upp rutter och spara platser – men återigen, jag har bara använt stora inbyggda men krångliga system på segelbåtar innan – så det kanske är standard på nya plotters?

Det jag skulle säga är det stora nackdelen är att när jag sitter i en öppen båt i direkt solsken så är skärmen för ljussvag. Det är direkt svårt att se, framför allt om jag har solglasögon på mig. Så fort solen går i moln funkar det utmärkt. Sammanfattningsvis skulle jag säga att om du har en nav-plats som är skyddad från sol så är det ett utmärkt alternativ!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör komplettera med en extern (bluetooth) GPS då den inbyggda i Paddan är ganska ostabil. Men kontrollera noga att den externa GPS funkar med Apple produkterna, (Clas Ohlssons gör det inte t.ex)

Ett extern tangentbord till paddan är bra, Lättare att skriva, bra förvarings och laddningsställe. du hittar tangentbordet på Appel Store,

Vi har både PC och iPad ombord och den ena ersätter inte den andra. PCn har vi för det stora navigeringsprogrammet och iPaden för planeringsnavigering, musik, filmer, böcker, tidningar, ankarlarm osv. Även om man snabbt ska ut på nätet är iPaden suverän. Men att köra navigering enbart på iPaden. Njae det är svårt att koppla till AIS och radar till iPaden och dessutom är den inte vattentålig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör komplettera med en extern (bluetooth) GPS då den inbyggda i Paddan är ganska ostabil. Men kontrollera noga att den externa GPS funkar med Apple produkterna, (Clas Ohlssons gör det inte t.ex)

Ett extern tangentbord till paddan är bra, Lättare att skriva, bra förvarings och laddningsställe. du hittar tangentbordet på Appel Store,

Vi har både PC och iPad ombord och den ena ersätter inte den andra. PCn har vi för det stora navigeringsprogrammet och iPaden för planeringsnavigering, musik, filmer, böcker, tidningar, ankarlarm osv. Även om man snabbt ska ut på nätet är iPaden suverän. Men att köra navigering enbart på iPaden. Njae det är svårt att koppla till AIS och radar till iPaden och dessutom är den inte vattentålig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra inlägg!

Nu har jag testan några seglingar med Ipad,laddade ner 88Sea HD,fungerar perfekt,skaffat en hållare som jag monterat vid sidan om nedgången till båten, för mig passa det då slipper jag ha läsglasögon på mig, visst syns det sämre med solglasögon,men sitter skyddat för soljus, en vana att ta vara på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon avsevärd skillnad på Ipad 3 vad gällad ljusstyrka i direkt solsken?

 

För mig är mycket av det ni pratar om ren grekiska så jag ställer en fråga rakt ut: Jag har en styrpulpetsbåt som jag använder i älv och efter havskanter kring min hemstad. Stora delar av området jag kör kring känner jag till men vill kunna lägga upp rutter och navigera kring ställen jag har mindre kunskap om samt för att hjälpa bekanta som eventuellt vill låna båten. Duger en Ipad 3 till detta om man bortser från solljuset ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte jämfört iPad 2 & 3 direkt men ljusstyrkan verkar inte ökat.

Duger en iPad, absolut! Köp Navionics och skaffa ett bra fodral, typ Griffin Surviver.

Jag hade funderingar på att byta min plotter som börjar bli några år, mot en ny. Men jag har tänkt om, för samma pengar får jag två iPads. Plottern har varit jättebra, den är helt överlägsen i starkt solljus och den är absolut vattentät. Men fö är den underlägsen på alla sätt. iPaden har minst lika bra GPS, faktiskt bättre eftersom jag har tillgång till GLONASS. Kartorna kostar mycket mindre och man får de automatiskt uppdaterade. Handhavandet, zooma, panorera, lägga upp rutter och waypoints, är både smidigare och enklare. Jag har bekanta som seglar runt i Karibien, de säger alla har iPads och det är det enda de använder. Plottern finns kvar och kommer att sitta kvar så länge den lever. Men, den kommer troligen aldrig att ersättas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den dagen någon släpper en surfplatta med samma ljusstyrka som en riktig GPS är den riktiga GPSen död för mig.

Tillsvidare duger tyvärr inte iPads. Och jag har provat iPad, iPhone, Androidtelefon, pc och Garmin GPS. Samtidigt. Bredvid varandra. Såg inte klokt ut för övrigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett utrymme under vindrutan där paddan har skugga. Fungerar bra i alla väder. Men - jag använder ändå papperssjökorten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DO NOT UPGRADE TO IOS 7!!!!!!!!!!!!!!

DET ÄR KATASTROFF !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du då???

Jag kör iPad med Garmins app och kartor och det funkar bara bra med 7:an när jag uppdaterat appen till en för 7:an anpassad version.

Kan det vara så att den app du kör inte är anpassade till 7:an? I så fall kan jag förstå om du får problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bullshit!

Det heter f ö KATASTROF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att få Navionics sjökort över (nästan) hela Europa för 469kr till en iPAD är helt fantastiskt. Navionics motsvarande kort till en PC kostar betydligt mer.

Har någon information om hur (om något) de skiljer sej.

Och dom skiljer sej, är iPAD korten gott nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De jag pratat med och som jämfört Navionics i plotter resp iPad säger att korten är precis desamma. De som en del har problem med är att detaljer försvinner när man zoomar ut på iPad. Jag tycker inte det är något problem om man vet om det. Navionics är den klart roligaste nav.appen, land overlay, autoroute osv. Oslagbart som planeringsverktyg, stort underhållningsvärde vintertid. För lite mer tung navigering är iSailor absolut bäst. Plan2nav är tyvärr inte bra ännu. SeaPilot tycker jag är bra men ingen höjdare om man jämför med Navionics/iSailor. 88sea använder jag inte. Pathaway är användbart i synnerhet om man vill ska egna kort över hemliga vikar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac, tack för bra information.

Då Navionics är vectorbaserade och informationen är i lager, kan det nog finnas vissa fördelar med att detaljerad information försvinner när man zoomar ut. Men som du skrev, det är viktigt att man är medveten om hur det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Efter att våra iPad's nu blivit uppdaterade till iOS 7.0.2 så kan vi bara konstatera att de är snudd på omöjliga att använda i båten då rörelsekontrollen har förbättrats. Det hjälper inte mycket att aktivera Rörelse reducering.

Vi är använder våra iPADs dagligen, inte till navigering men till mycket annat och är ute och seglar året om. Just nu på Kanarieöarna.

Så ni som planerar att använda iPAD isf plotter, behåll det gamla operativsystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...