Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Cefalon

Renovering av Scampi...!

Rekommendera Poster

När väl grundarbetet är gjort är det kul att se resultatet - belöning.

Gjorde om lite av interiören och installerade följande:

- Oljetryckmätare

- Batterigivare (kommer ersättas av ngt annat)

- tempmätare till motor så att jag ser kylningen funkar

- Dieselmätare eftersom den är inbyggd bakom inredningen är det svårt att förstå mångden kvar i tanken. Det var ett himla arbetet att plocka ner full tank, borra, montera givare och sedan fylla i all diesel igen - men Check!

- NASA batteriindikator som visar massa nyttig information om batterierna

- Ny säkringspanel nere till vänster

Ja, allt på bild nr 2 är slipat och lackat med Epifanes produkter. Inte helt klar med det än dock!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska fixa det under kvällen...Vilken årsmodellen har du?



Senast ändrad av Cefalon | 20 april 2012 | 17:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en -80:a. Vinterns projekt har varit slipning av inredning i pentry, utbyte gasol och spis samt isolering av kylbox. Vindinstrument, genua och nya vinschar är senaste investeringarna. Sjösättning imorgon :). Bifogar en bättra helbild.

Har följt dina ambitiösa projekt med slipning etc. tidigare, imponerande. Man tror inte det är så mycket jobb som det i verkligheten är.

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade lite belysingen (x 2) vid golvet. Helt onödigt men säkert trevlig på kvällen / natten :-)



Senast ändrad av Cefalon | 20 april 2012 | 21:11

post-10009230-1394237021,5213_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första eller andra lagret epifanes Rapidcoat. Kan varmt rekommendera den lacken eftersom det den ger en snygg brunaktig ton. Det finns ett pigment i lacken så ju fler lager ju mörkare ton. Sedan blir det ett lager blank och vidare sidenmatt över det.



Senast ändrad av Cefalon | 20 april 2012 | 21:14

post-10009230-1394237021,6046_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att läsa denna tråd eftersom jag har en båt av scampitytp (fast lite modernare). Ett tips är att lägga upp dina erfarenheter/bilder på Scampiförbundets websida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att se ditt projekt.

Någonstans i femårsplanen har jag med att lacka om inredningen. Hur mycket tid tid tog det, inklusive förarbete?

mvh

./stefan

Scampi 5213 Vindil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har räknat till ca. 200 timmar, men då ingår allt annat arbete kring båten såsom utsidan samt teak i sittbrunnen.

 

Före

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provar att blåsa lite liv i denna tråd, då mina funderingar är Scampi-relaterade.

Jag har precis köpt en Scampi och fick med ett Isotherm kylaggregat som den förra ägaren aldrig installerade. Är det någon som ha erfarenhet av att isolera befintliga kylfack i pentryt? Eller ska man bygga ett nytt kylfack under bänken, med ny bänkskiva och bara en isolerad lucka till kylfacket? Som det är nu så är det bara oisolerade plastlådo med tre trälock. Känns inte så effektivt att montera ett kylelement i det utrymmet.

Är också sugen på att installera en dieselmätare samt lite motorinstrument. Var det klurit att få till det med tempmätare och oljetryck? Använde du VDO?

Hoppas att tiden räcker till i vår!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...