Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
breckan

Svårigheten att vara miljövän

Rekommendera Poster

I Göteborg får vi en del fettigt svart sot på våra båtar och det kommer väl främst från cracker-anläggningarna i Torslanda men säkert även biltrafiken. Har i livsmedelsaffären hittat en produkt som
1. tar bort det svarta sotfettet även med iskallt sötvatten,
2. är Svanen-märkt,
3. är billig,
4. är dryg och
5. snäll mot gelcoaten.
När man ser stimmen av småfisk som glatt och ivrigt simmar runt båten vill man inte hälla ut något som ens är det allra minsta farligt för dem. En lila flaska med grön kork som heter cillitbang är det jag tänker på. Om man nu kan lita på att Svanen-märkningen verkligen innebär att den är miljövänlig?

Förhoppningsvis har jag rätt i att det är en bra sak ovan, men det finns ändå ett miljöproblem. Det svarta sotfettet jag tvättar bort åker ner i vattnet. Jag måste väl få freda mig med att det hade gjort det ändå om min båt inte legat där den ligger?

Ett annat miljöproblem. Har desinficerat vattentanken med klorin, men med alla små söta liven under båten vågar jag inte tömma ut tanken. Tänkte åka ut till öppet hav och tömma där så det späs ut ordentligt. Är det onödigt? Har nämligen för mig att jag läst att Klorin blir till salt i havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag känner ju igen det där med sotet här i Göteborg, presenningen blir alldeles svartrandig och man börjar nästan fundera på munskydd á la Tokyo. ;)
Brukar tvätta med vanlig såpa eller diskmedel, funkar okej tycker jag. Man polerar ju ändå litet sen.

Angående klorin så bryts det tydligen ner ganska sakta i naturen. Blir som du säger koksalt, vatten och syre ... http://school.chem.umu.se/Experiment/110

Det verkar inte finnas nåt effektivt och miljövänligt alternativ till klorin för desinfektion, enligt sajten. Själv har jag sen länge slutat med vårliga chockkloreringar, stans vatten innehåller litet klor och hittills har jag inte märkt av några problem.
Blir ju f.ö. många onödiga litrar att fylla bara för att nå tankens alla innerytor vid chockklorering, så metoden är väl knappast optimal. Kanske skulle en mindre mängd räcka ifall man kunde plaska runt det effektivt inne i tanken på nåt vänster?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan knappast ha med biltrafiken att göra. Bor i omedelbar närhet till Sthlm och har inga sådana problem med svartrandiga presenningar. Min okvalificerade gissning är att det antingen rör sig om sot från någon förbränningsanläggning, typ fjärrvärmeverk, alternativt sot från fartyg som kör på skitig brännolja, för sådana borde ni ha gott om, med tanke på Göteborgs hamn?

 

Miljövänlig desinfektion... är ju egentligen en rätt dum beteckning. Att desinfektera betyder ju faktiskt att man slår i hjäl alla mikroorganismer......kan ju knappast vara miljövänligt, eller hur?

 

Men, jag inbillar mig ändå att sprit (ja just det, sprit, etanol eller metanol) är ett miljövänligare sätt att ta död på mikororganismer än klorin....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Ngt osäker men har haft precis samma problem på södra ost-kusten och västkusten nära DK.Har inte detta problem längre i samma omfattning när jag flyttat längre norrut. Är ganska övertygad om att det svarta härhör från koleldning i våra grannländer. Iaf av den analys jag gjorde villket visade att i princip allt det svarta bestod av just kolrester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miljövänlig desinfektion... är ju egentligen en rätt dum beteckning. Att desinfektera betyder ju faktiskt att man slår i hjäl alla mikroorganismer......kan ju knappast vara miljövänligt, eller hur?

Nja, det syftade på att ett verksamt ämne som bryts ner snabbt i naturen verkar saknas.

(Tydligen betyder desinfektion att man tar bort sjukdomsframkallande mikroorganismer i sådan grad att de inte orsakar sjukdom. Slår man ihjäl allt heter det sterilisering, enlig länkens bakgrundsfakta.) 

Angående sotsmutsen så misstänker jag mest raffenaderierna i närheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående desinfektionen, kan man tänka sig någon form av alkohol för detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Invärtes ? det är ju helg wink

Det enda sättet det gick att få bort min typ av sot var mekaniskt via mkt mild polering villket också torde vara det mest miljövänliga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådskaperen anngav ju också i sin inledning den stora orsaken till problemet.

I Göteborg får vi en del fettigt svart sot på våra båtar och det kommer väl främst från cracker-anläggningarna i Torslanda men säkert även biltrafiken.

Vi har ju de flesta av Sveriges Raffinaderi här på Västkusten, varav Göteborg har två. Sen lär det ju komma mycket skit i luften från England också med de förhärskande västvindarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men det blir gärna stora mängder ifall man måste toppfylla för att nå alla ytor.
Rödsprit går ju stenbort, alla som har fått en enda droppe i potatiskoket vet varför.
Handsprit kanske, blir väl iaf billigare än whiskey? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte handsprit va lika illa som rödsprit?

Ur matlagnigsperspektivet är väl whiskey bättre - eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen:
Finns samma denaturerings-medel även i handsprit?
[Haha, har inte tänkt närmre på detta förut, men att drickbar sprit skulle hänga öppet på de flesta vårdavdelningar faller ju tyvärr på sin egen orimlighet. ;)
(Men rödspritens denaturering är måhända extra äcklig, för minsta droppe - utan att egentligen vara särskilt giftig - gör som sagt att ett helt potatiskok tveklöst måste slängas p.g.a. otroligt efterhängsen brännande eftersmak?)]

Nå, sprit för desinfektion av båt-vattentankar är nog ett sidospår i tråden. Själv tror jag att man oftast  kan skippa detta helt, men jag kan ju iofs bara haft tur med bakterierna de senaste femton åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt ingen aning ur det är med handsprit. Det är något som jag sällan eller aldrig använder. Är det inte i form av gel i vissa fall?

Däremot har jag ju mångårig erfarenhet av rödsprit. Mer än 50. Först värmde man ju spritköket (där bränsle var fotogen) med rödsprit. Det var ju såna kök som man använde när man var ute och kampade. Min morfar älskade att tälta och jag fick ofta följa med honom sen jag var riktigt liten. I min tredje båt fanns det ett Origokök och sen har det varit sådana i alla båtar jag haft efter det. Försöker att fylla köket med rösprit, eller vad nu det aktuella bränslet heter, vid lämpligt tillfälle när det är långt till nästa matlagning. Blir dock i regel rödsprit med 10% vatteninblandning.

Kom i skrivande stund på att det kanske va ett bra medel mot tumsugning. Skall tippsa min yngsta dotter, vars son är den mest ihärdiga tumsugare jag någonsin sett. Vilken elak morfar.devil

När det gäller skit i luften så är ju problemet likartat här norr om Göteborg. Vi har ju Scanraff, eller det heter väl Preemraff idag, på knappt 8 km avstånd härifrån. Hade en båt ståendes på tomten ett år. Den sidan som vätte åt Scanraff blev oerhört skitig medan den sidan som vätte åt England inte alls blev lika skitig.

Men vi Sotenäsbor är ju vana att offra oss. Skit från Scanraff vinterhalvåret och badgäster på sommaren. Men vi tjänar ju pengar på bägge företelserna och lite skit kan man ju ta om det ger klirr i kassan. wink



Senast ändrad av toaen | 21 april 2012 | 18:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är nog allmänt känt här som toaen skriver, att crackersarna eller raffinaderierna som de också kallas sprutar ut mycke sot.

Har idag tömt ut ungefär halva tanken långt ut och under gång. Borde blivit bra utspädning.

Skälet till desinficeringen var att något otäckt bosatt sig i vattentanken. Vattnet smakade och luktade akvarium, vilket var fullständigt vidrigt. Att göra ren en 150-liters vattentank med en liten öppning på bara 18 cm var inte det enklaste. Skurade med vanligt diskmedel så långt jag nådde, men nådde inte överallt såklart. Körde vattenslang med högt tryck och försökte spruta loss sådant jag inte nådde. Tappade slangen medan jag var uppe på bryggan för att stänga av, varpå hela förpiken blev nerblötad och 10 cm vatten stod i durken... Suck. Efter den rengöringen körde jag klorinering och problemen var äntligen helt borta.

I år var tanken torr och ren och luktade fräscht när jag kollade, men fick ändå för mig att köra en klorinering, vilket kanske egentligen var onödigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...