Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
denne

Byter ni dieselfilter varje säsong ?

Rekommendera Poster

Hallå. Har alltid bytt både grovfilter & finfilter varje säsong.Trots att jag aldrig sett något skräp i dem. Kör Max 50h per säsong.. Rengjorde tanken i höstas bara lite skräp på botten typ 2 matskedar Kör på Rme diesel..VP md11C.. Hade ni bytt filter ändå eller är det överkurs ? Denne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Själv byter jag varje vår, det finns mycket jag kan tänka mig att spara in på när det gäller löpande kostnader på en båt, men sätter du pengen på ett filter till en MD11 i relation till strulet/risken det medför att få bränslestopp pga gammalt filter i fel läge tycker jag att det är andra detaljer du skulle spara in på istället. Inga mycket pengar, inte svårt att byta men en bra trygghet.

Säger inte att det är så - detta är bara hur jag resonerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter filter var tredje år, men köper alltid nya direkt när jag har bytt så jag har liggande för säkerhets skull, jag kör dock inte på RME. Kör ca 75 timmar per säsong och då passerar på sin höjd 400 liter genom filtrena och dom borde väl vara gjorda för att antal 1000 liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byter varje säsong. Kör en 100 timmar och tar en 1000 liter diesel.

Byter mest för säkerhetskänslan, det är inte så mycket pengar jämfört med risken att få stopp i fel läge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man säger tredje gången gillt. De flesta på MG vet väl att jag haft två bränslestopp med två olika båtar och att det bägge gångerna varit stopp i tanken redan. Filtrena var ok men röret igensatt och blåstes rent bakåt i ena fallet och i den andra båten släppte skalmproppen. Nu rengör jag tanken istället och spar in två filter plus risken att få in skit efter finfiltret. Det är så mycket säkerhet på filteringssidan man kan önska sig och jag satsar alltså på att få dieseln att flöda nöjaktigt från tanken. Bottensugningen ger besked om tankens tillstånd. Skulle det vara fullt med skit där ska jag byta förfiltret. Finfiltret får aldrig nån smuts så det får vara några år till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur bottensuger du enklast din tank? Jag har 420 liters volym men en bra manlucka som är åtkomlig, men om du har bra tips vore det ju tacknämligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lång slang ner genom manluckan, en bra pump med ett grovfilter (och då menar jag typ te-sil) och ett finfilter Racor på 10 my så går det att använda bränslet igen. Eventuellt kan man filtrera en gång till med ett 2 my filter så klarar man dieslar med common-rail också

Bilden visar grovfiltret isärplockat. Det brukar bli smockfullt på några sekunder när man suger i sketna tankar.

Fast det kostar att sätta ihop en sådan anläggning, mellan tre och femtusen totalt för allt material.

post-10017613-1394237020,0717_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, filter och slang låter inte dyrt, vad är det för pump du tänker på för att det skall bli så mycket pengar för att rensa sin tank?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Marco impellerpump som kostar uppemot 3000 kr. Vi har kört med billigare pumpar tidigare men dom har samtliga havererat..

Kanske inte det man vil ha för att suga en gång om året men vi har redan rensat ett halvdussin tankar i år. Så här såg ett filter ut när vi plockade isär det.

EDIT: Kan tillägga att bränslefiltret i motorn var helt rent så förfiltret har verkligen gjort nytta.
 



Senast ändrad av Paliswe | 19 april 2012 | 14:15

post-10017613-1394237020,1321_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, du gör detta jobbet inom din verksamhet eller liknande förstår jag. Om man nu bara avser göra det på sin egna båt en gång per år, vad finns det för lösning då - eller blir det att köpa ny pump varje år om man skall köpa något billigare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det inte meningen att tankrengöringen skulle bli så bra att man skulle utesluta filtren som redan sitter där. Bottensatsen ska bara undersökas och det gör man med en enkel handpump av humhum-temamodell. Finns en stor och en liten jag har den lilla sorten och den har passat bra för min lilla tank. Kom ihåg att en kedja är inte starkare än den svagaste länken. Hur bra filter man än har funkar dom inte när mdet är stopp i tanken. Bara att man intressera sig för en sån sak som inte nån brytt sig om i tio tjugom år ger givetvis utdelning hur slarvigt man än gör det. Det gäller att ta de stora slampropparna. Sen har man inte mer än vad som ryms i botten på ett snapsglas. Gäller 60 l tanken. Den med 500 l tank får räkna med dricksglas halvfyllt när tanken. Det är vad jag får upp varje vår numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte samma båtar som återkommer år efter år och som varje gång ser ut på det sättet.

Nu har jag ju segelbåt så problemet är ju inte så stort för mig. Skulle Gjutjärnsgenuan stoppa pga skit i bränslet får jag starta upp huvudmotorn.wink

Jag har  faktiskt råkat ut för det. Motorn startade och gick en kort stund. Sen stannade den. Trodde att det var luft, så jag luftade. Efter några försök så gick motorn fint i en halvtimme. Kastade loss och gick ut ur hamnen. Mitt i hamninloppet stoppade motorn. Fick rulla ut genuan och segla till en lävik några distansminuter bort där jag ankrade.

Efter att ha gått igenom bränskesystemet ordentligt hittade jag felet. En trasselsudd satt i utloppet från tanken. Det var första seglatsen efter att jag byggt om och flyttat tanken. Tydligen hade jag inte kollat ordentligt när jag skruvade på manluckan. Tur att man inte är kirurg.blush

Har haft lite funderingar kring oljetanken i min nuvarande båt. Har under de tre åren jag ägt den funderat på hur oljetanken såg ut innuti. Man har ju hört så mycket om skit i tankar och oljebakterier mm. Den tidigare ägaren blev allvarligt sjuk när han seglade hem båten efter att han köpte den. Sen låg båten stopp i några år. Man kan ju misstänka att det sista ägaren innan dess inte gjorde, var att göra ren oljetanken. Skulle inte tro att nån gjort ren tanken på åtminstone 10 år - om ens någonsin.Båten och tanken byggdes 1979.

I fjol vår öppnade jag manluckan, pumpade ur den diesel som fanns kvar och torkade med en svamp upp den skit som fanns kvar på botten. Nån skrev en matsked - mer var det inte här heller. Slog tillbaka oljan via ett filter. Det blev knappt nåt skit i det filtret heller.

Jag kände mig faktiskt förvånad. Hade väntat mig mycket skit i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förnuftig nivå enligt min åsikt - men om du använder en sådan handpump får du naturligtvis ganska snabbt svar på ifall det kommer upp skit från botten, bra att känna till.

Hur får du sedan bort det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pumpar tills det ser skapligt klart ut. Det blev i år bara ett par dl. Det var visserligen inte helt utan grummel när jag pumpat klart mina två dl men det bjuder jag förfiltret på. Nån nötta ska de la va med filtren. Jag vill bara förhindra de stora slampropparna som sätter igen tankutloppet. Tankutloppet klarar partiklar om 5000 micron om de inte klumpar sig samman alltför tight.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såja då har även jag bytt grov / finfilter : )trots att dom även denna gång såg rena ut. En liten premiärtur på ca 40 minuter blev det oxå ...Härligt : )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första gången jag gjorde rent i min egen tank hade jag naturligvis inte avancerad pump och filteranläggning. Det var ett rör som stacks ner i tankmätarhålet som var kopplad till en gul plastdunk och ett sug skapades med en bakvänd cykelpump. Det skräp som kom upp försökte jag hälla genom ett Melittafilter men det var alldeles för tätt, till slut blev det tesilen. Jag resonerade som någon gjort tidigare i tråden att får man bort dom stora klimparna så tar förfiltret resten. Det räddade mig hem den semestern iaf.

De tankar som vi rengör nu kommer inte tillbaka då vi förser dom med medel som förhindrar beväxning. Men det finns så många båtar som har skräp och bakterieslem i i sig så vi har jobb för många år framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...