Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
wagberg

Tröööög skjutdörr

Rekommendera Poster

Har en skjutdörr in till ruffen som är riktigt trög, har försökt med olika saker på glidbanorna utan bra resultat. Vad sjutton ska jag smörja med glidbanorna är av aluminium!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du har en väldigt sträv aluminium som är påverkad av ålder? kanske dags att plocka ner glidbanorna och polera upp dessa så att friktionen minskar.



Senast ändrad av Westfjord26 | 19 april 2012 | 07:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj

Misstänker att du ligger på land och har pallat upp båten snett, därför kärvar dörrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Alla svar i denna tråd är rätt. Har haft/har precis samma problem och det verkar vara typ dagsnotering på denna typ av konstruktion i avseende på motstånd. Men som skrivits tidigare håll rent och smörj men med ngt torrt typ stearin/parrafin inte olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Nja polyetraflouretylen (teflon)  är ngt för vått , håller med smörjer utmärkt i början men samtidigt drar det till sig en massa skit o efter ett tag så blr det inte så bra. Igen smörj torrt..



Senast ändrad av blondbella | 20 april 2012 | 22:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Ja fast detta är ju just ett ptfe fabrikat som jag använt. Men det kanske funkar ändå. Men enl. min erfarenhet hittils så det som funkat bäst är parrafin/stearin dvs gör rent och gnugga ett stearinljus mot ytan. Mkt billigt och funkar enl min mening bäst iaf hittils.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...