Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Lufto

Feltips båtvärmare Thermo 2500 (med övrig familj?)

Rekommendera Poster

Hej på Er båtlivsmänniskor

Är elektriker och felsökte idag på en värmare av typ Thermo 2500 som inte ville starta.

Glödtråden fick inte kräm. Bränslepump och fläkt fungerade direkt då man via styrpanelens vippströmbrytare valde  HEAT . (Dvs start av värmaren i värmeläge).

Jag hävdar att det finns ett fabrikationsfel/konstruktionsfel på dessa i elektroniken/kretskort.

Lödbana (mellan pin 9 och 10) är helt enkelt för klen för glödtrådens ström som måste passera till jordanslutning här. DEN KAN HELT ENKELT BRÄNNAS AV!

Kretsschema som kan återfinnas på nätet är EJ KOMPLETT! Den är mest symbolisk.

Den berättar tex INTE hela historien med timerkretsen Motorola MC 541xxxxxx (som har för avsikt att frånslagsfördröja uppvärmning av glödtråden i max 2 min vi start).

För er som har en liknande värmare kan jag tipsa om att lägga en solid lödbrygga mellan pin 9 och 10 på den stora kontakten.

(Kretskortet har ju 2st kontakter) Vi kan kalla dom stor och liten. Pin 10 är inkommande jordanslutning. Pin 9 är 3st komponenters minussida som måste ha anslutning till jord....nämligen glödtråd, transistor BC337 (kollektorsida) samt timerkretsens (IC´ ns) jordanslutning ...alla dessa komponenters minus-sida dräneras till jord (pin 9) via en diod.

Lödbana mellan pin 9 och 10 räcker inte för ström den utsätts för. Den är för klen. (Glödtråden tar 3-4 A)

Hoppas jag hjälp någon stackars själ =) Annars bara att kontakta mig. Jag fixar kretskortet =)

/L.R.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej L.R.!

Jag håller på med vår Thermo 2500 som följde med båten vi köpte förra våren. Det har varit en kamp och jag har ännu inte fått helt ordning på den.

Trots att jag inte besitter samma kunskaper i elektronik som du gör så har även jag funderat lite på det där med strömmarna som ska passera diverse flaskhalsar.

Det skrivs mycket om att det är viktigt att ha grova kablar fram till värmaren och att ha ett välladdat batteri men precis som du skriver så försvinner ju grovleken vid kontaktstyckena. Personligen har jag väldigt svårt för den typ av kontakter med knivar som ska skära igenom isoleringen och skapa kontakt med ledarna men det får man leva med om man inte vill göra en rejäl modifiering av kretskortet (jag var på ELFA och pratade med dem om någon annan lösning men de rekommenderade att bara byta kontaktstyckena vilket jag gjort).

Skulle du kunna komplettera det befintliga kretsschemat med det du tycker saknas och lägga ut här eller maila till mig?Jag vill gärna lära mig så mycket jag kan om den här värmaren eftersom jag jobbat så mycket med den och lagt ganska mycket pengar på att försöka få ordning på den.

Problemen jag haft är att få igång motorerna så de går tillfredställande. Fläktmotorn var i OK skick så med lite motionerande verkar strömförbrukningen kommit ned till relativt bra nivå. Pumpmotorn var slut så jag fick köpa en ny av Värmardoktorn. Dock kom värmaren aldrig upp i temperatur med den och efter en hel del kliande i huvudet insåg jag att motorn var defekt! Med en ny motor blev det det motsatta...värmaren blev galet varm istället och ylade som en vargvålnad från helvetets avgrund när jag drog ned fläkthastigheten! 

Där är jag nu...jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare så jag har tagit en paus i fixandet.

Ett fel som varit konstant är att glödperioden är för kort. Istället för stipulerade 2 minuter så glöder tråden bara 45 sekunder. Har du något tips om hur jag kan åtgärda detta fel? Som det är nu måste jag köra ett tiotal tändcykler för att få värmaren att tända.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa ni. Den värmarn har jag givit upp hoppet för efter alla duster. De (köpte en till nästan ny) hade alltid ett eget liv. När man väl fått igång dem blev det plötsligt dålig kontakt i någon av leksakskontakterna och så fick man fälla ihop sig igen i stuvfacket och lirka lite för att få värme.

Ibland gick värmaren bra när det var varmt. Ibland kortslöts glödströmmen efter att man bytt veke och isolerskivan sprack oftast men man fick pilla ihop det och jordade av misstag glödströmmen till värmarkoppen. 

Har haft flera andra Wallas från 1977 och framåt och det har varit samma visa. Två såna byggde jag om till manuella med strömbrytare och de fungerade faktiskt mycket bättre. Tryckströmbrytare för glöden och switch för fläkt och en för pumpen. Så enkla saker har man inte lyckats göra till automatik och allt beror på att man inte haft nån elektronikkunnig på firman. Det finns bilkontakter t.ex. Såna är billiga och klarar miljön på sjön. De valda kontakterna passar inte alls på sjön. Glödtrådens konstruktion borde också göras om. Den har varit av samma dåliga konstruktion i 50 år.  Jag vill inte svärta ned värmaren, många säger att den bara går och går. Jag har nog haft otur. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första jag gjorde var att byta ut alla vidriga strömtjuvskontakter (norsk skarvklämma tror jag de kallas ibland) som satt på kablarna. *ryser* Den typen av kontakter fungerar inte ens i en bil så hur någon kunde komma på att använda dem i en båtvärmare övergår mitt förstånd.

Jag pressade ihop de kablar som ska ha kontakt med varandra med riktiga kabelskor med en riktig kabelskotång så var en felkälla eliminerad!



Senast ändrad av Flintstone | 18 april 2012 | 22:53

post-5151-1394237019,9381_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei  Lufto

Jeg har en thermo 2500 som jeg skal prøve å få overhalt i vinter. Det første jeg ser er feilpå varmeren er at matepompen ikke går, Når jeg setter varmeren i Heat/start posisjon starter ikke motoren til brenslepompen. Jeg har testet motoren til brenslepompen ved å kobble 12V direkte på motoren og da fungerer motoren. Har en mistanke om at det er en transistor som må byttes. Har du laget et komplett koblingsskema for varmeren som det var mulig å få tilsendt på mail?

Skal samtidig legge en "lodd brygga" mellom pinne 9 og 10.  

 

Med vennlig hilsen

 

Lars

Hej på Er båtlivsmänniskor

Är elektriker och felsökte idag på en värmare av typ Thermo 2500 som inte ville starta.

Glödtråden fick inte kräm. Bränslepump och fläkt fungerade direkt då man via styrpanelens vippströmbrytare valde  HEAT . (Dvs start av värmaren i värmeläge).

Jag hävdar att det finns ett fabrikationsfel/konstruktionsfel på dessa i elektroniken/kretskort.

Lödbana (mellan pin 9 och 10) är helt enkelt för klen för glödtrådens ström som måste passera till jordanslutning här. DEN KAN HELT ENKELT BRÄNNAS AV!

Kretsschema som kan återfinnas på nätet är EJ KOMPLETT! Den är mest symbolisk.

Den berättar tex INTE hela historien med timerkretsen Motorola MC 541xxxxxx (som har för avsikt att frånslagsfördröja uppvärmning av glödtråden i max 2 min vi start).

För er som har en liknande värmare kan jag tipsa om att lägga en solid lödbrygga mellan pin 9 och 10 på den stora kontakten.

(Kretskortet har ju 2st kontakter) Vi kan kalla dom stor och liten. Pin 10 är inkommande jordanslutning. Pin 9 är 3st komponenters minussida som måste ha anslutning till jord....nämligen glödtråd, transistor BC337 (kollektorsida) samt timerkretsens (IC´ ns) jordanslutning ...alla dessa komponenters minus-sida dräneras till jord (pin 9) via en diod.

Lödbana mellan pin 9 och 10 räcker inte för ström den utsätts för. Den är för klen. (Glödtråden tar 3-4 A)

Hoppas jag hjälp någon stackars själ =) Annars bara att kontakta mig. Jag fixar kretskortet =)

/L.R.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Håller på med en Thermo 1700 som ger mig gråa hår...

 

Har gjort flera av de saker som tipsas om ovan, lött om kretskortet  och satt grövre pluskabel internt. Fläkt och pump funkar vad jag uppfattar det som  utmärkt.

 

Brännaren startar, men efter en stund stänger den av pumpen pga för hög värme. Strax därefter rök även säkringen, vilken jag misstänker beror på att glödströmmen bränt av tändspiralen och skapat kortis mot sidorna av förbränningsrummet.

 

Under hela brinntiden var det ett stort spänningsfall på matningen, vilket gör att jag funderar på om det är något fel på kretskortet, och då främst styrningen av glödtråden. Då så att den inte bryter strömmen till glödtråden, utan att denna bara fortsätter att glöda. (förra testet jag gjorde härom dagen brann glödtråden av, men jag kom inte då på att det kunde bero på styrningen).

 

Kan detta vara en rimlig teori?

 

Jag har inte hittat något riktigt schema för kretsen, någon som har? Tackar på förhand!

 

Annars tänker jag man får testa och byta delar. En annan sak som jag skulle vara tacksam för info om är om det chip som sitter i elektroniklådan bara är att byta ut eller om det behöver programmeras på något sätt?

 

//Lennart

Redigerad av CustomSam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 1800 fick startautomatik. Ett tidrelä som ger ström till gödspiralen under 45 sek. Första tanken var att stänga av glöden när värmaren indikerade "varm" men eftersom det kunde ta flera minuter så vågade jag mig inte på den lösningen.

Med detta vill jag säga, sätt in en strömbrytare och stäng av glödspiralen efter 45 sek manuellt. Funkar det så är det troligen något i automatiken som inte fungerar. En mycket grov gissning är att kondensatorn i tidskretsen gett upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

 

Med "tidskretsen" tänker du inte på chippet, utan på någon av de plastkondingar som finns i övrig på kretskortet? Jag ser inga elektrolyter, de hade ju varit ett självklart mål, men plast kan ju gå sönder de med... Tack, jag kollar! Har en mätare för kondingar, ESR.

 

//Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev CustomSam:

 

Med "tidskretsen" tänker du inte på chippet, utan på någon av de plastkondingar som finns i övrig på kretskortet?

Ingen aning. Mina kunskaper i att reparera elektronik sträcker sig bara till att leta brända motstånd och byta elektrolyter ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Ser att det är ett tag sedan någon skrev här men jag testar ändå.

Köpte en båt med en Thermo 2500 och när jag skulle starta värmaren så testade jag först "VENT" och fläkten startade, växlade till "HEAT" och dioderna blinkade till och allt slocknade.

 

Har nu efter felsökande hittat en konding som verkar ha läckt (Den längst upp till höger). Visst är det bakelit-elektrolyter?

Min fundering är nu storlek är det 22u och om jag kan byta mot en "vanlig" elektrolyt typ "https://www.electrokit.com/produkt/el-lyt-22uf-25v-85c-o5x11mm/". Vilken spänning skall jag välja? De jag hittat finns i 16, 25, 35V och uppåt.

 

Tacksam för tips.

 

Kretskort_2.jpg

Redigerad av Tuna_II
stavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det funkar med en "vanlig" elektrolyt, bakelitelektrolyter har inget vidare rykte för övrigt. Byt båda, de är slut eller i det närmaste slut båda två.

Elektrolyter har en livslängd på 10- 15 år med marginal, oftast håller de längre, men det är troligen den vanligaste orsaken till att äldre utrustning går sönder så att säga. 

Det är 40V som det står på dem, så minst det bör du ha. Kan ju tyckas att 35V åxå kan vara OK, men hellre lite större. Nya elektrolyter är mycket mindre än de gamla, och kommer troligen att hålla längre... 🙂

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar.

 

Kikade som sagt på elektrokits hemsida och beställer därifrån.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar en gammal tråd och hoppas någon läser den. :)

är det samma typ av kondensatorer på denna trots olika färg?

BBCEAD31-966B-4F29-8C71-AC3B813F580B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det ser ut att vara samma värden, troligen bara olika fabrikat/kvalité.

 

Köpte komponenter för ett par år sedan, de ligger och väntar på mig i min ManCave. Tror att det blev typ 15:- för att byta kondingar och dioder samt timerkrets på kretskortet...

 

/Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei og go påske! Jeg kjøpte meg en Thermo 2500 og monterte den i den medfølgende takk-monteringssatsen. Den startet og fungerte OK i noen timer. Men det virker nå som om pumpemotoren stopper når den har gått ei stund. Først «hakker» (av/på) den før den stopper. Noen ganger lar den seg starte igjen med resett-knappen, andre ganger ikke. Prøvde så å direktekoble pumpemotoren på inntaks-koblinga, og da går pumpa og varmeren flott hele tida. Er det farlig å kjøre pumpemotoren direkte på denne måten? Mvh Dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...