Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
SgtPepper

Propelleraxel, typ av tätning? och skötsel

Rekommendera Poster

Jag har nyligen köpt en mindre snipa från 1979, med en yanmar diesel. När jag inspekterar propelleraxeln lite närmare så blir jag lite orolig. Den ser ut som på bilden med en nippel, säljaren instruerade att spruta in lite fett då och då (propellerfett?). Enligt säljaren är den tät (kom någon droppe då och då under körning)

Efter att prata med en granne på båtklubben så tyckte han att något saknades, att det borde sitta en slang, fettkopp eller smörjkopp och inte bara en nippel.

Stämmer det och vart hittar jag en passande slang eller smörjkopp?

post-10002882-1394237015,4417_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja försäljare ska man aldrig lita på.

Ska spekulera lite runt din bild, någon smörjnippel är det inte, snarare en slangstos på den har det säkert suttit en slang som varit dragen upp en bit över vattenlinjen eventuellt med en oljebehållare i andra ändan. Min ide är att tätningen är oljesmord, vilket styrks av det oljiga kölsvinet. Förmodligen är simmerringarna/packboxarna uppslitna med läckage som följd, då har man räddat situationen med att fylla tätningen med fett som inte läcker ut så fort som olja. Sedan ser jag någon beläggning på propelleraxeln närmast tätningen, kan det vara rost? Om du renoverar din tätning så ändra läget för packboxen så den hamnar på en slät yta inte angripen av rost.

Mitt råd till åtgärd: Byt till en modernare tätning.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till en sån här kanske. http://www.goteborgsmarincenter.se/produkter/axelsystem-och-kopplingar-1696387

Bytte till en sån när jag bytte motor för några månaders en. 

Det ser inte ut som de gamla vanliga  packboxarna som man pressade i fett i för att täta. Har i och för sig sett den typen ,ed en smörjnippel i stället för fettpress. Man använde en vanlig smörspruta med hylsfett för att pressa i en dutt efter  varje färd.

Hade du inte bott så långt bort från all ära och redbarhet kunde du fått min gamla. Den går till tippen endera dan. wink

post-945-1394237015,5596_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en bättre bild på samma typ av propelleraxeltätning som min gamla.

post-945-1394237015,6508_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaens gamla är som konstruktion betydligt bättre än den TS har.Lätt att byta glandfläta i och justerbar, har man en sådan kanske man behöver byta fläta 2 gånger på en livstid och justera lite oftare.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett liknande lager i min Omega 28 sedan den var ny. Med i byggsatsen till båten som då byggdes 1980 så följde det inte med något att ansluta till lagret, men jag satte dit en slang och ett litet expansionskärl som jag fyllde med vanlig motorolja. Fungerade skapligt, men viss mängd olja läkte ständigt ut i kölsvinet, så det blev ett kölsvin på riktigt.

Hörde då att andra som hade samma problem med oljekladd, att de istället började att klämma in smörfett i lagertätningen.  Vad jag kan se på din bild verkar det finnas brunrost på axeln, tror inte det funger bra med smörfett i detta lager, dels så smörjer det dåligt, svårt att byta ut det fett som blivit dåligt och risk för att det blir varmt vid lång drifttid.

Emellertid löste jag problemet med att montera in ett extra stödlager för att hålla axeln centrerad och slippa vibrationer ( Omegan har en lång axel ca 3meter, motorn sitter i förpiken) Resultatet blev till en fantastisk förbättring, nästa alla vibrationer försvann och allt oljeläckage upphörde eftersom axeln slutade kasta i sidled.

Se bif bilder på lager tätning och den extra monterade mellanlagringen

 

post-10019272-1394237017,9302_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Har gjort rent lite mer i kölsvinet nu, det är bruna på axeln är gammalt fett. Gick att torka bort enkelt, det är tydligt spår av fett i/på nippeln med.  Teorin att det en gång varit oljesmort och sedan har någon börjat spruta in fett verkar rimlig.

En del av oljespillet i kölsvinet kan även vara motorolja från motorn som sköljts runt när båten under en långresa förra sommaren råkade utför en brusten avgasslang med följden att kylvattnet stannade i kölsvinet.

Frågan är om man vågar sjösätta utan att byta tätningen ivår, och se det tillsammans med en del annat som höstprojekt. Frågan är hur mycket kan det läcka i värsta fall? Jag vet att förra ägaren körde en långresa (40h gångtid) förra sommaren med snipan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om tätningen har funkat tillfredställande i 32år så tror jag säkert att du skulle kunna köra en säsong till utan större problem, men personligen skulle jag ha bytt till en modernare tätning, en PSS, den som visas i Toaens länk i tidigare inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

modernt är säkert bra men jag bytte till en ny tätning av samma snitt som tidigare.

Dvs lager med gummitätningar som ryms i en gummislang av högsta kvaitet.

Fettet skall vara av samma typ som till växellåda utombordare, då flyter det trögt genom slangen.

Efter att ha jobbat rätt länge med underhållsfrågor är jag stockkonservativ. De nya tätningarna är säkert toppen men min gamla fungerade utan problem i 31 år. Sedan vart den utsliten. Sätter jag dit en ny är sannolikheten att den håller i 31 år till ganska hög.

Kontakta tex sjöbergs marin i Länna om du vill göra på detta sätt.

 

MVH Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...