Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dolphine

Vad vet ni om svartmögel?

Rekommendera Poster

Har svartmögel i stuvutrymmet under sittbrunnen? Hur får man bort detta på bästa möjliga sätt? Vill helst använda någon miljövänlig kemikalie om det finns / går?

Fendrarna låg där med fuktiga fenderskydd hela höst / vintern så även de är fulla med mögel. Provade med avfettning, gelcoatcleaner och autosol på dom men det är fortfarande kvar.

Är det bara att kasta? Sprider sig möglet lätt? Tips och råd mottages tacksamt. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde lite trasor, nån handduk och annat smått o gott i ett par stuvar och svartmöglet kom som ett brev i mailboxen. Skurade ur det igår och använde Klorin. Gick hur bra som helst. Ställde ner en burk med ättika över natten och all lukt försvann också.Ska du tvätta fenderskydden så häll nån halvdec ättiksprit i sista sköljvattnet så slipper de lukta gammal gubbe i sommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok bra, då ska jag prova med klorin. Tänkte skrubba sen med citronvatten efteråt. Kramade ur en citron i höstas och torkade båten invändigt med och det luktar fortfarande fräsht.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kloring funkar säkert,  men vill du vara miljövänlig funkar vanlig såpa minst lika bra

ättika är bra för att undvika att få svartmögel, sätt en burk i båten och skruva av locket när du lämnar den  så slipper man mögel och jordslag på insidan av kapellet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dumpar tråden igen. Hur stor spridningseffekt har det. Är det viktigt att ta bort varenda prick? Man har ju inte lust att riva ur hela indredningen nästa år om man skulle missa nåt. Om det nu är så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det e la olika från gubbe till gubbe ;)

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att luftburna sporer finns nästan överallt, hittar de fuktiga ytor med lite näring på så börjar de växa? Är nog lite som med båtbottens havstulpaner, man får försöka göra det otrivsamt för etablering&tillväxt, men rengöring en gång för alla är inte så effektivt?

Brukar försöka undvika att stryka håret emot sprayhood-väven, eller öppna pilsnern så det skvätter.
Matos-fett är nog också mums, men svårare att undvika. Och naturligtvis försöker jag ventilera bort eventuell fukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Instämmer med Marex, Som fd. ägare till gammalt stenhus så funkar klorin väldigt bra.  Tar död på sporer etcetera. Men tyvärr måste du ta bort varenda prick annars är det garanterat tillbaks.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svampsporer finns överallt i luften så jag tror inte att lite kvarvarande svarta prickar spelar så stor roll. Har man en yta med lite svarta pricka i ena hörnet så växer det inte nämnvärt snabbare på nya prickar över ytan än om den var helt rengjord. 

Jag tror det framförallt handlar om att se till att motverka att nya sporer etablerar sig i största möjliga mån genom att hålla rent och tillse god ventilation. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Nja håller nog inte med om ditt första stycke men, det kan ju skilja på förutsättningarna.

Möglet sänder ju ut sporer och om det finns på plats så går det betydligt snabbare att utöka än ny etablera

Däremot stycke två så håller jag fullständigt med.

Mvh från en garvad svartmögelsbekämpare.smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men min poäng var att så länge man ser till att ta bort förutsättningarna för sporerna att växa till sig så gör det ju inget ifall man inte fått bort allt...vilket ju var TS följdfråga...

Givetvis är det bäst att få bort allt men om det inte är möjligt (vilket det ju nästan aldrig är) så behöver man inte vara speciellt orolig för att hela båten ska bli svartluddig efter ett tag. Gör så rent det går, där det går, och se till att minimera förutsättningarna så kommer problemet vara hanterbart. Att helt bli av med mögel i båtar är i princip omöjligt eftersom båtar ju per definition befinner sig i fuktig miljö när de används och sporer finns överallt i luften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

 

Du har skälvklart rätt i det mesta du skriver och jag vill inte verka rabiat.

Men när man väl har möglet på plats så klarar det sig på en mkt mager diet, räcker med hudflagor tom damm etc. Om man då inte vill att det skall sprida sig så är det i princip kliniskt rent som gäller villket är ganska svårt. Däremot kräver en nyetablering betydligt  mkt mer mat.

Har faktiskt själv inte ngt synligt mögel i min båt ngn stans vare sig i stuvfack el ngn annan stans. Men har gjort precis som du också skriver hållit extremt rent o aldrigt lämnat soppåsen kvar etc..

Nu är detta naturligtvis min alldeles egen subjektiva uppfattning men samtidigt har jag ganska många års erfarenhet som svartmögelbekämpare.Dock inte i båt men principen borde ju vara den samma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blondbella:
Har försökt läsa på litet, och detta med näringstillgång verkar inte vara så kritiskt som jag inbillade mig. Tycks klara sig bra på enbart ren bomull, trä eller annat synbarligen näringsfattigt. Tack för ditt bestämda och på intet vis rabiata påpekande! :-)

Försöker f.ö. googla vad fasen jordslag egentligen är, måste väl vara en art med nåt flott latinskt namn som har vissa levnadsvanor etc. Kunde väl isf ge nån ledtråd till detta med hur noggrann man bör vara vid rengöring, tänkte jag mig. (Lönar det sig t.ex. enligt TS fråga att ägna typ åtta timmar för att utplåna den absolut sista fläcken i båten, eller hur långt är det rimligt att gå. Nåt sånt?)
Farbror Google har tyvärr hittills vägrat avslöja ens basfakta, men men.



Senast ändrad av Thomas-1 | 21 april 2012 | 17:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det må vara hur det än är när det gäller teorin bakom svartmögel (eller vad det nu är för typ av svampsporer som vi kallar svartmögel) i våra båtar men faktum är att jag aldrig sett en enda båt som varit full med svart ludd...däremot har jag sett ganska många båtägare som inte lägger ned massor timmar i mer eller mindre akrobatiska arbetställningar för att få bort varenda svart prick.

Jag hade själv en Stortriss i 13 år med fält av svarta prickar här och var i ruffen varje vår. Lite mögeltvätt för att få bort det värsta på synliga ställen och inte växte det likt filmen The blob för det.

Den stora skillnaden blev när jag ändrade taktik för vinterförvaring. Från att från början använda maximal ventilation-skolan gick jag till täta maximalt och torrboll typ jumbo (hink med durkslag innehållande vägsalt)-skolan. Med den metoden blev det i princip ingen mögel alls vilket har gjort mig övertygad om att det framförallt handlar om att se till att svampen inte trivs...inte jaga den in absurdum eftersom det ändå aldrig går att få bort 100 % av den. Är man övermänniska kanske klarar man 99 % men ska man då tro dig Blondbella så är det ju då kört ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Nää det är aldrig kört med någon ting smiley. Men när det gäller mögel i alla dess kulörer inkl svart som vitt o grönt så krävs det organiskt material för att det skall överleva.Precis som Thomas skrev så är ju exempelvis trä väldigt gott och organiskt. Men som jag påpekade tidigare så är ett gott råd om man fått det att göra en rejäl sanering och sedan hålla efter väldigt snabt dvs så fort man ser ngt på med Klorin. Och till sist så har man faktiskt mer el mindre utrotat det. 

När det gäller vinterförvaring så har jag altid gjort precis som du du så tätt som möjligt o torrbollar i absurdum. smiley

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flintstone:
Jo, för mig är också detta med begreppet jordslag just detta med små svarta - men rätt utspridda - prickar.
Prickarna har trots att de är små litet olika storlek, antyder kanske att tillväxten i varje punkt börjat oberoende vid olika tillfällen kan jag fundera? Prickarnas litenhet gör kanske troligt att  spridningseffekten från gamla ställen är mindre mindre betydelsefull??

Hmm ... har f.ö. själv inga nämnvärda problem, litet under madrasserna och ibland i enstaka förvaringsutrymmen. Skurar bort det senare då andan faller på, inte värre än så. Stinker inte, är mest fult!?
(Har luftig vinter-presenning utomhus, stängda och låsta luckor, ventilering iofs enligt den sk kalla  väggens princip som väl f.ö. inte borde funka alls på land. På det hela taget alltså litet av nema problema kan jag provokativt tycka!?) 

Kan vi enas om definitionen för jordslags typiska utseende, så vore det nog en bra start.
Fast jag börjar misstänka att det kan se ut på många rejält olika sätt? Ena mögelspor-arten kanske ger näring för nästa eller så??



Senast ändrad av Thomas-1 | 21 april 2012 | 18:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Hej Thomas 1

Jordslag är det samma som svartmögel bara en äldre benämning och är inte luddigt typ grönmögel. Och du har helt rätt i avseende på hur de livnär sig dvs de behöver endast ngt organiskt tex bomull el trä eller som i duschen tvål hudflagor el hår.  Men vad jag försöker säga/skriva är att när du väl har det så sprider varje liten svart prick sporer och det går väldigt snabt. 

Men det går att hålla det i schack om man hela tiden jagar dvs så fort man ser något så på med klorin. Eller alternativ har det väldigt torrt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skrurade vi hela eftermiddagen med klorin, nåt medel som heter sator och det sista med 24% ättiksyra utspätt med vatten. Kröp ner i stuvutrymmet to.m och tvättade och torkade rent noggrant.

Tvättade även inne i ruffen men där är det inte så mycket som tur är. Resultatet blev ju inte direkt 100% men det blev bra mycket bättre. Får torka ur stuvutrymmena varje vår / höst i framtiden.

Glömde att ställa en öppen burk med ättika i båten så det får bli i morgon. Ska ändå dit för lite andra bestyr.

Tackar er för alla tips som strömmat in i tråden. smiley



Senast ändrad av Dolphine | 21 april 2012 | 21:23



Senast ändrad av Dolphine | 21 april 2012 | 21:24



Senast ändrad av Dolphine | 21 april 2012 | 21:25



Senast ändrad av Dolphine | 21 april 2012 | 21:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...