Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Malla59

Hur säljer man en Maxi 77"a?

Rekommendera Poster

Sitter och letar båt på Blocket Contrast 36 eller Omega 36) och noterar att det finns ca 60 st (sextio) Maxi 77 till salu. Det känns minst sagt som om det är köpläge för den som letar en sådan båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en Contrast 36, bättre kvalite en Omega 36:a !

Maxi 77 trevlig seglare men fantastiska ytrymmen för sin storlek

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det finns några tusen Maxi 77 i Sverige är det inte konstigt att det finns sextio till salu på våren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovars, du har en poäng där, kollade på Sailguide - 3800 ex tillverkade. Finns det någon båt som klår det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, J/24 ska vara tillverkad i över 5000 ex, men Maxi 77 är den båt som tillverkats i flest ex i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Contrast 36 är en drömbåt, seglar fint, rymlig, trevlig. 

Men, Omega 36 är ännu snabbare och ännu rymligare. Dessutom grundgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Maxi 77... har många fina minnen, det var min första segelbåt. Jag tror att det är köparens marknad pga många väljer större och dyrare båtar som instegsbåt. Inte sällan är det grundkrav på inombordare, ståhöjd och spoltoa, m.m, m.m. Jag sålde min för 55' år 1998. Samma båt, med nytt storsegel, ny utombordare, renoverad botten och fantastiskt polerad såldes för under 40' i höstas...

Lycka till i letandet efter Contrast 36 eller Omega 36! Fina, gedigna båtar :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kusin satte in sin 77:a förra måndagen. På onsdag var den betald och såld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det finns så många båtar av en och samma modell till salu är det några faktorer som kan avgöra om den blir såld.

Antingen:

-Är din båt i finare skick och med fräschare utrustning än andra.

-Är din båt billigare än andra.

-Ligger din båt närmare köparen än andra.

 

När det gäller båtar i den här prisklassen kanske man inte orkar åka land och rike runt för att titta på olika exemplar, man väljer i första hand att titta på de båtar som ligger närmast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har seglat 9 Gotland Runt med Contrast 36 i både stiltje och kuling, den gick faktiskt bäst när det pep i ordentligt och konkurrenterna bröt på löpande band, vi blev flera gånger slagna av en First 35s5 som kunde segla i cirklar runt oss, ett riktigt trevligt alternativ till de svenska, om än sällsynta på våra breddgrader

Omega 36:är utan tvekan snyggare än Contrasten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja igen, Optimistjollen är en ganska stor klass med ca 300 000!!! båtar i världen. smiley

http://www.svensksegling.se/Klassforbundssidor1/Optimistjolleforbundet/Optimisten/Optimistenshistoria/

Väl medveten om att detta är en lite mindre båt än Maxi 77 och J/24, men jag tycker det är så farsinerande så jag måste bara låta er andra få reda på detta.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

När det gäller kvaliten så kan det nog vara både och då Omegan om jag inte mins fel, även sådes som halvfabrikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...