Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
elfanomad

Lufta VP Aq271C?

Rekommendera Poster

Hej alla glada.

Jag har försökt söka i forumet men hittar inget bra svar på min kanske dumma fråga. Behöver man lufta en bensinmotor? Alltså det står verkligen inget om det i instruktionsboken...vad jag kan se.
Har både bytt bränslefilter och CAV filter installerat en flödesgivare. Nu är slangarna väldigt tomma på bensin och även filtren. Behöver jag lufta eller kommer bränslepumpen sköta jobbet?
Det är en Volvo Penta V8 och jag kan inte se någon manuell pump på bränslepumpen som det fanns på min förra båt (liten dieselmotor). 

Mvh Elfanomad'en

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort svar: Nej, lufta behövs inte och det finns heller inte möjligheter att ens göra det.

Och ja, pumpen fyller upp systemet åt dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra, tackar!
Då är det bara att dra igång bettan och se att allt fungerar. Blir dock inte förrens nästa helg:-)

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej man behöver inte lufta en bensinare, inte heller en lombardini diesel, vilket är förbannat skönt jämfört med den gamla md21b motorn som man var tvungen att lufta i tid och otid, har bytt bränslefiltrerna i år, både CAV filtret och motorns filter, bara att starta och köra...laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått lärt mig att det inte är bra för en elektrisk bränslepump att gå torr. Därför brukar jag altid ta loss slangen som sitter på motorn och tepa fast en enkel bränslehävert där och fylla cav-filtret och slangen på så sätt så att det finns bränsle fram till motorn. Motorns filter brukar jag inte fylla manuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en VP V8.  Den är lite tjurig när jag har bytt bränslefilter. Funkar bra med lite extrahjälp med startgas i förgasarna. Som redan sagts # Inte lufta #.

mvh Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är första gången på säsongen man startar upp motor kan ledningana vara tomma eller som i ditt fall att du har tömt filter & lednigarna manuellt så ta ca: 10cl bensin & häll direkt i förgasaren!

Pumpa samtidigt på gasen så att acc.pumpen ger bränsle

Upprapa detta tills motorn börjar flöda själv

Det kan slå upp en lite flamma om tändningen inte står rätt så ha inget kapell eller något annat ovan motorn så går det bra!

 

/Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...