Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
NiclasV

VHF montage - Hur långt från Stero/radion ?

Rekommendera Poster

Hej ,

Skall montera min nyinköpta VHF och det står i montage anvisningen att man inte skall montera för nära radion/stereo för att slippa störningar.  Men jag vill gärna montera dem på samma lucka vid elcentralen.  Det är dit allt annat redan är dragit när det gäler el antennsladd etc. Hur nära varandra kan man montera dem utan att de stör varandra ?

Cheers,

Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara svara efter egen erfarenhet och jag har en dec. mellan apparaterna och det utan störning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte sänder på VHF samtidigt som du lysnar på radion, så skall väl inte det spela någon roll att apparaterna sitter nära varann. Att apparaterna sitter nära varann spelar nog bara in vid  sändning på VHF,en då utgående effekt på antennsladden kan störa över till mottagarantennen till radion och även till elsystemets kablar i övrigt. Däremot kan jag tänka mig att en AIS transponder som sänder korta inpulser kontinuerligt kan störa steron, mera.

Givetvis stör det även över mellan antennerna vid sändning på VHF'en.

Jag skulle nog tänka mera på att förlägga antennkabeln separerade från övriga kablar då den kan vara både störande och störkänsliga, reativt näraliggande andra kablar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en splitter och kör således med samma antennkabel till båda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min navigator stör VHF vid lyssning om den sitter för nära....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...