Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
kitaren

Havsöringfiske

Rekommendera Poster

Att fiska öring är mycket trevligt och har blivit mycket populärt. Själv brukar jag inte fiska så tidigt som April, men har i år har jag inspirerats av alla andra som står längst kusten och därför provat tidigt fiske. Det verkar vara bra fiske i år ,då jag haft några bra hugg, och även när jag pratar med andra, så verkar dom nöjda. Det jag reagerar på är att om det inte är under måttig fisk, så är det utlekt fisk (besor) vilka man släpper tillbaka. För mig är det meningslöst att fiska om jag inte kan behålla fångsten och dessutom riskerar att den tillbaka satta fisken inte klarar sig pga utmattning, skador mm. Ni som har mer erfarenhet av tidigt Västkustfiske på öring, kanske kan svara på ungefär hur många besor det går på en blänkare ?.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara så i början på sesongen 

lång och smala och ofta runt 40 x 45 cm

Dessa  fiskar åker alltid tillbaka  i vattnet med hopp att  få dom i mitten på maj när de har hunnit växa till sig!

Så ut och fiska i maj istället och du får större chans att få fetingarna

ps. var själv ute och drog 11 st på 1,5 timme dock endast 5 som var lovliga med dessa åkte tillbaka för att de var för smala......



Senast ändrad av Moggan | 15 april 2012 | 20:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta skulle jag vilja testa. Som jag har förstått så är det vadarstövlar i långgrunda vikar som gäller? Haspel med långa blanka skeddrag? Minst 45 cm måste fisken vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...