Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Amanda31

Makrill i tomatsås...

Rekommendera Poster

Snart är det dags för en ny säsong med makrill i tomatsås...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför kan man inte köpa makrill i olja (konservI i Sverige?  Spydiga kommentarer om färsk makrill från västkustare undanbedes wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va loli man kan vala lå wink

Ps.  Bryyyyyyyyyyyyyyyynnnnnnnäääääääääässsssssssss!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill ni prata om makrill i olja får ni starta ny tråd. Här gäller makrill i tomatsås. På Flashback finns det en bra tråd om detta. Den heter The Church of Makrill i Tomatsås...

Grovt bröd, svartpeppar. Ev lite gul lök. Thats it.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt med en medlem till som håller på Brynäs.......fast det hade varit bättre om Frölunda hade varit i finalcheeky, och om makrillen säger jag...Gott, men vintermat...efter midsommar dörjar man färsk makrill....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Makrill och Frölunda. Det hänger ihop, inget annat. Brynäs, böckling och sanslösa domarbeslut kanske kan skapa en egen tråd? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är född och uppväxt i en liten fiskeby utanför Gävle (Harkskär) där den enda kvarvarande fiskaren (en kompis till mig) forfarande röker böckling på norrlandsvis, med granris, ahhhh.       

I ett senare skede i livet så flyttade jag till stadsdelen Brynäs, så visst hänger det ihop väl?

Makrilll - strömming = fisk.  Makrill knappt ätbar, böckling en delikatess.

Brynäs - Frölunda = hockeylag. Frölunda losers, Brynäs forever :-)



Senast ändrad av Terrafobica | 14 april 2012 | 22:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att böckling är Indiens nationalrätt. Du vet, rökt sikh... :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns en nyvunnen vän som i slutet på åttiotalet blev förfasad över att man i Gävle åt rökt sik.

Inte äter ni väl det?  Sådana där med turban på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåväl, Westis har i mina Brynäsögon vuxit och borde få epitetet forumnestor :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bodde faktiskt i Gävle på sextitalet men nån turban vet jag inte att jag såg. Vi fick dem alltid fileade på Gärdas mackor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blah!

Efter Färjestad kommer FBK. Sen ingenting, sen ingenting. Nånstans på 19e plats kommer (ev) SAIK. Sen kommer ingenting. Och sist kommer Brynäs... Blaaaaaah. Hockeyslutspelet tog slut när FBK torskade mot dom onämnbara....  Det som är kvar är bara en transportsträcka till sept 2012 ;)

 

EDIT: För att återknyta till ämnet så är makrll i tomatsås på varma mackor en delikatess, makrill i olja däremot är tillomed äckligare än Brynäs



Senast ändrad av KillerBoo | 15 april 2012 | 18:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En höjdare, tycker jag, är att blanda in en burk makrill i tomatsås i de nykokta makaronerna på med lite svartpeppar och öpnna en fisljummen öl till det.... mumma!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte jag. Är det nödvändigtvis tomatsås makrillarna ska ligga i för att få skriva i den här tråden?

Vi fiskar ju färsk.. nej det fick man inte för landskräcken. 

Men jag tycker om makrill i tomatsås om det är det du vill att vi ska säga. Vi har alltid ett paket med tre burkar makrill i tomatsås i båten. Smakar prima bara att äta direkt ur burken utan nåt annat. Eller med lite hackad lök, greddfil och greslök på en kneckämacka är inte fel häller.  

Fast fä..

Jo vi seglar ju en del ut till havs här och en kul grej är ju att när vi kastar i snöret med krokarna på så kommer det ganska snart upp ett antal makrillar överensstämmande med antalet seglare ombord. Den makrillen är inte så gammal och den som vill kan få den i tomatsås. Har väl inte hänt ännu men möjligheten finns ju. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Makrill i tomat med snabbmakaroner det är mat som jag minns från min tid som student.  Vill minnas att jag brukade ha i lite lök också.

Trevliga minnen utan tvekan. Kanske ska jag packa ned ett par burkar i båten i sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stockhôômalre. De har vä aldri ede sprallfärsk makrell. wink

2007 - e vegga inna de satte den renoverte fyrn på Hamneskär på plats va ve å glante på platsen där fyrn skulle stå. Ve hade nästan ente lätta frâ Pater Nosterskären inna de sadd två pene makrellar på dörje. Fôr förste gången sen artonhundrafläckisär erbjö seg kärringe å styra ufall jä stekte makrelln.

De va nokk först gången jä slo ihjäl en makrell. De e så besvärlet å file dom när dom e levanes. Ve hade ede klart innan ve passera Marstrand. Å de e omtrent e rikti sjömil. Ungefär 4 sônna som de ubilda staburne kallar för sjömil i da - fast det heter distansminut. Sâ sprallfärsk makrell har jä aldi ede. 

Fast vest har jä makrill i tomatsås ombrod. De e ente alls domt. Min frus morfar hade en liden konservfabrik - Fiskebröderna. Dom la in inkokt makrill på burk. De va nästan ännu goare än den i tomatsås, men mi kärring kune ente edet. Bokli burka me inkokt makrill och även inkokt sill, sönna burkar de ente kunne sälja, de hade morfarn toge mä seg hem fra fabriken som mad te katten. Å en eder ju ente gärna kattmad. 

Du me lannskräcken. Jä trur te å me att din hunn hade gilla inkok makrill. Men de får säga hô de vell - de finns inget som går upp mod sprallfärsk nystekt makrell.

 

post-945-1394237015,755_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu såg jag inte riktigt vad jag svarar på. Gissar att ni pratar om FBK:s guld som ni fick låna f 1a ggn på 13 år broken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hockey är ointressant på Maringuiden. Makrill i tomatsås är en av de viktigaste trådarna någonsin.. .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja dôm får allt ha litt skôjj ibland. En får ente va messunnsam.cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men för Ölänska ishockylag kan vi väl göra ett undantag!?wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo dä ä väl nött sånt en försöker te o tänke männs en vänter på näste säsong

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett klart samband mellan ishockey på hög nivå och intagandet av makrill i tomatsås

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt det lokala bladet Göteborgs-Pesten så täcker en makrilldosa dagsbehovet av omega 3fettsyra, dvs den ofta havsbaserade fettsort som haussats för att utgöra en nyckelfaktor för hjärnans behov.
(Nån undersökning med engelska skolungdomar tycktes visa klart förbättrat studieresultat, men deras nationalrätt fish and chips är kanske inte överförbart för svenska förhållanden? Vitfisk saknar måhända i stor utsträckning den essentiella fettsyran? Hur hockeyspelare eventuellt påverkas förtäljdes inte.)

Själv kan jag tycka att detta med säsong verkar överdrivet, konserverad makrill i tomatsås finns väl året runt?
Liksom f.ö. många andra omega3-rika produkter.
Haha, käkar iaf själv rätt rikligt ur makrilldosorna året runt, men inte fasen blir man nåt klokare? Svårt dock att jämföra vad som skulle hänt utan. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte ta en macka med makrill i tomatsås nu. Dels för att få lite segel- och sommarkänsla, dels för att jag är hungrig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att göra en omelett med makrill i tomat, det är mumma det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För sent. Men jag ska absolut komma ihåg detta till nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...