Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
pismo

Varför tjuter larmet ?

Rekommendera Poster

Hej.

Var idag nere och startade motorn i båten inför sjösättning, då larmet inte slutade tjuta. Båten står på land och jag hade kopplat på spolmuffen. Temperaturen och oljetrycket enligt mätarna var bra, dock gick tempmätaren upp och ner i snabb takt, men det tjöt från början även när motorn var kall, och motorn blev inte speciellt varm. Jag bytte drevolja i höstas, så det bör det ju inte larmat för. Jag vågade inte köra så länge pga larmet, men vad kan det bero på. Vill inte sjösätta innan problemet är löst.

Tack på förhand. //Peter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Mercruiser 5,7 med Bravo 3, årsmodell  2000.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EFI och MPI motorer varnar för lågt tryck på kylvatten. Kan vara skit i systemet eller trasig impeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den larmar även för nivå i drevoljebehållaren. Kan ju ha sjunkt undan lite sen du bytte olja i höstas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

Får kolla upp det, kan möjligtvis vara så att det inte blir 100 % riktigt med spolmuffen ?

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, En sak till. Har Du två kylvattenintag? Jag har själv en MPI 5.0 med Bravo 3. Jag har ett vattenintag under skrovet samt ett genom drevet. Man måste sätta vatten på båda, annars suger impellern bara luft. Konstigt med tempmätaren, kan det vara dålig kontakt kanske. Tempmätaren är ju bara igentligen en ohm mätare, så den skall inte kunna orsaka tjutet. Men jag har åtminstone ytterligare en mätare som sänder info direkt till datorn på motorn. Har du slutet kylsystem eller är det bara sjökylning?

Mvh / Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Den är sjövattenkyld, dom enda intagen genom skrovet är för toa och AC, så kylvattnet tas genom drevet.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...