Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
sveaolle

Propeller till evinrude e-tec 250

Rekommendera Poster

Hej får snart hem min nya motor en evinrude E-tec 250hp från 07 men jag har absolut ingen aning om vilken propeller jag behöver jag är helt grön på detta ..
båten är en Halmatic arctic rib 22fot vikt ca 1400-1500 kg används som dykbåt så oftast tungt lastad.
någon som har bra koll på propellrar och kan ge mig något bra tips på vad jag behöver ..

Mvh Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

testa med befintlig först för att veta om du behöver byta alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Lönar sig att läsa på www.etecownersgroup.com , bra sida, finns info om propellrar på General information. Kolla att den varvar 5500-5700RPM på top..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där  sitter ingen propeller i dag så jag har inget att jämföra med .

Jag har kollat lite snabbt på den sidan men jag får väl ta och kolla lite mer noggrant .

Tack för tipsen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej .. dom få gånger jag varit ute med båten nu har jag kört med en rostfri propeller 14 1/2x19

men med den så får jag upp motorvarvet till ca 6100 minns inte helt hundra ..

hur räknar man ut vilken propeller som är optimal?  tjänar jag något på att köra med fyrbladigt ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kunna räkna måste man ha drevutväxlingen och farten oxå. Var detta varv med normal last? Oftast innebär en stigningsökning på en tum ett varvfall på 150-200 rpm..

Att svara på om du skulle tjäna på fyrbladigt blir ungefär som o svara på frågan hur långt ett snöre är med så här knapphändiga uppgifter.. Vi vet ju inte ens vad du kört för propp, eller ens hur många blad den har.. Det finns MÅNGA proppar med 14,5 tums diameter och 19 tums stigning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lite dålig koll på utväxlingen och har kollar runt lite men hittar inte riktigt vad jag har på just min motor ska fortsätta och leta jag har serie nr och modell nr om de kan vara till någon hjälp?

men iaf när den varvade ca 6100 så var farten 40knop och lasten kan man säga va ganska normal .

propellern jag har idag är en trebladig rostfri vilket fabrikat vet jag inte står inget om de på den

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir det inte en direkt bra jämförelse, men min båt är 22 ft och ca 1400kg , en klassisk USA fickebåt center consol , och på den är det en Yamaha F250 hp . Jag bytte till en fyrbladig stålis och allt vart bättre . Drev.se säljer en propp som heter Turbo 2 2 th . Ca5500:- . Den jag skulle ha heter 14 1/4 x 20 . På 6000varv gick min båt i 44 knop. Det fina med drev.se är att man får byta om man inte vart nöjd . Tror att du kan kontakta dom och rådfråga ! Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,85:1 i utväxling, 6100 rpm och 19 stigning ger 22% slip. Mycket slip antyder att du skulle tjäna på mer bladarea, dvs fler blad eller större diameter. Om ingen annan parameter ändrar sej skulle en propp på 20 ge dej 5800 rpm och 21 5500 rpm. Om du istället hittade en propp där slippet minskade till mer normala 10% skulle det faktiskt räcka med en 17 tummare för samma fart och 5800 rpm. Detta förutsätter såklart att du inte i nuläget är uppe på varvtalsstoppet vilket inte är helt omöjligt då du ligger 300 rpm över maxvarv..

Begreppet slip är ett ganska relativt och måste ställas i relation till lite annat och vad som brukar va normalt för den aktuella proppen men få stålproppar i en applikation där de är lämpliga slippar så mycket som 22% så den propp du har undrpresterar troligen på din båt. Jag tycker Jockes tips att kontakta drev.se är bra speciellt eftersom de har bytesrätt och jag tror som sagt att du borde ha mer bladarea än vad du har nu. De kommer vägleda till dej en lämpligare propp. 

Att åka med övervarv som du gör nu vid normal last gör att du får onödigt stor bränsleförbrukning men eftersom du ofta lastar tungt ska du definitivt hålla dej i övre delen av rekommenderat varvtalsområde och kanske tolerera att varvet blir för högt med lätt last. Däremot ska du såklart inte ligga och nöta ovanför maxvarvet. För lågt toppvarv däremot leder till termisk överbelastning av motorn i hela registret och är inget bra alls, speciellt inte med tung last.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar och bockar för att ni tagit er tid och hjälpa mig nu vet jag lite mer vad jag letar efter :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak , kolla hur högt motorn är hissad , eller bör vara hissad ? Sitter den för långt ned så påverkars farten markant ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har monterat motorn så att kavitationsplattan ligger i linje med skrovets underkant .

har inte möjlighet att höja den mer om jag inte skaffar en motorhiss men vad jag har läst mig till så sitter motorn ganska så bra som den gör nu,jag kan kanske vinna lite till på att hissa den men det är inte toppfarten jag är ute efter ligger oftast och kör i ca 25 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har varit i kontakt med dom på drev.se nu och dom rekomenderade mig deras fyrbladiga propeller dom är 14,25 x 20 men sen har jag hittat en som är 14x20,5 också fyrbladig begagnad men i nyskick för en fjärdedel av vad den nya från drev kostar men jag vet inte om den fungerar bra för mig någon här som har bättre koll på de än jag ?

 

Mvh Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova ! ..för dom pengarna är det bara att köpa . Är du inte nöjd är det bara att sälja den , för samma pangar ! Jag hade slagit till :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag tidigare skrivit finns en ganska stor chans eller risk hur man nu vill se det att slippen sjunker med mer bladarea. Då kommer 20 eller 20,5 tums stigning troligen va för mycket. På drev.se innebär ju det inget problem.

Jag känner inte till nån standardbetonad propp med 20,5 tums stigning o jag är rätt nördig va gäller proppar, det luktar UFO här. Exakt vad är det för propp..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där står att den heter omc evinrude bara .den finns i USA men fördelen va att jag har den hemma för ca 1500 kr så de va därför jag frågar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet alltså egentligen inte mycket om proppen alls. Proppar är betydligt mer än bara antalet blad. Vad är egenskaperna? Skicket? Varför är stigningen UFO? Exakt vad är det för propp? Utan svar på de frågorna hade jag avstått. Det finns en mycket stor risk att du får hem nåt som inte funkar annat än som julgransfot o som dessutom är osäljbart. Men det är bara min 2 ettöringar :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag vet inte alls mycke om den propellern jag nämde nej de va bara en jag hittade lite snabbt med ganska likvärdiga siffror därför jag undrade om den kunde va okej  fast och andra sidan så hade den blivit riktigt cool som julgransfot ;) hehe ...

min motor har inte standard rotation utan den är vänsterroterande så skulle jag få för mig att sälja så är marknaden ganska så liten här i sverige kan jag tänka mig . ska leta vidare tack så länge :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänstermotorer används ju vid nymontering bara i dubbelmotorapplikationer. En vänsterpropp skild från sin högersyster har därför ett ytterst begränsat värde o är ytterst svårsåld. Så du ska ha en ganska speciell propp, nämligen en ensam vänster, o du vet än så länge bara vad som INTE funkar så bra på din båt. Jag hade alla dagar i veckan handlat av nån som gav mej bytesrätt. Att försöka på sej några andra snålvägar har bara väldigt stora odds att ta längre tid, inte bli bra och i slutändan dyrare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...