Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
steerbear

Vantspridare efterlyses!

Rekommendera Poster

Såhär ser den enda vantspridaren ut som är kvar på min mast på Stortrissen. 

Jag efterlyser tips, lösningar och ev var man kan köpa nya.

Skulle man kunna köpa vanligt aluminium-rör och tillverka egna? 

Vid fästningen mot masten så borde det väl vara borrade hål i vantspridaren som fäster med bult i själva öglan vid masten?

Skall öglorna/fästena i masten vara böjda eller är dom skadade?

Mastfäste:

Mastfäste

Vantspridare:

Vantspridare

många frågor, hoppas på svar.

 



20120412143746.jpg Uploaded with

 

 



Senast ändrad av steerbear | 12 april 2012 | 18:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt aluminiumrör måste gå utmärkt.

På min havsfidar och på de flesta andra båtarna jag haft har spirdaren suttit fast med en riggbult. en lämplig skruv och mutter dige också. det hade jag på min första större båt och egentillverkade vanspridare av rostfritt rör.

Däremot måste du arrangera så att vantet sitter ordentligt fast i ytteränden på vantspridaren.

Det fanns nått tix att mäta längden där vantet skulle sitta fast.

Rätta mig om jag har fel. En tanke for genom min skalle.

Tog man inte vantet och sträckte det efter masten. Där vantet mötte vanspridarfästet tog man ett mått och satte fast den punkten i centrum på vantspridaren. Det hade varit bra om nån kunde bekräfta eller säga emot, för jag är inte säker. 

Det skall i varje fall va lika stor vinkel mot vantet både ovanför och under spridaren. Man kan naturligtvis ha vantet relativt löst och putta den rätt. Men sen måste man låsa fast vantet vid spridaren ordentligt så att det inte kan glida.

Jack i vantspridaren och en skruv som hindrar vantet att åka ut och en vajerlås på varje sida. Och sen ett skydd utanpå allt ihop är väl den simplaste lösningen. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=378&artname=Spridarskydd&sok=skydd

Spridarna kanske är svepta akteröver, möjligtvis kan det va därför öglorna är böjda. Är dom böjda lika mycket?

Spridarinföstningen syntes tyvärr inte på min fidra. Jag har lindat på för mycket skit i riggen.sad


Edit; felaktig länk



Senast ändrad av toaen | 12 april 2012 | 19:57

post-945-1394237011,9647_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Om jag helt enkelt mäter längden uppifrån fästningen i masten och ner till spridarfästet och tar ut samma mått på andra sidan borde det väl bli rätt?

Aluminiumrör, jack, skruv och vajerlås låter som en utmärkt lösning! I andra änden borrar man alltså hål i röret så att en bult av tycke passar i hålet vid mastfästet? Första tanken där är att spridarna kommer sitta löst i 2 leder. typ framåt och bakåt om man ser båten uppifrån. eller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen skrev:

Rätta mig om jag har fel. En tanke for genom min skalle.
Tog man inte vantet och sträckte det efter masten. Där vantet mötte vanspridarfästet tog man ett mått och satte fast den punkten i centrum på vantspridaren. Det hade varit bra om nån kunde bekräfta eller säga emot, för jag är inte säker.

Jo, det är den metoden man brukar lära ut. När spridaren sedan sätts dit så kommer spridarfästet att åka upp något i förhållande till vantspridarfästet, dvs vinkeln blir hyfsat korrekt. Tror Seldén säger att man på deras master alltid ska ha dom riktade 6 grader uppåt. Men om spridarna har en ovanlig längd så kanske man ska kontrollmäta vinklarna själv efter montering.

Man vill i alla fall ha samma vinkel mellan vant och spridare både ovanför och under infästningen för att få en kraft riktad rakt inåt. Detta för att spridaren inte ska röra sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...