Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fredbjar

Var/hur koppla in solpanel

Rekommendera Poster

Hej Funderar på att sätta in en solpanel i båt. Var/hur kopplar jag in denna? Har idag tre batterier. Två för förbrukning och ett för start av motor. Med vänlig hälsning, Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På förbrukningsbatterierna via en regulator - tex Max Power - ger 30% mer laddning. En säkring efter batteriet som skyddar kabel är ett naturligt måste.



Senast ändrad av toaen | 10 april 2012 | 23:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en säkring på pluskabeln från maxpower till batteripol skall det oxå vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför då?  Är inte det som att sätta en säkring mellan generator och batteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inteblush, men jag fick för mig att det hade jag gjort, så jag kollade kopplingschema som följer med maxpowern och där är en säkring på 10A, på plusen mellan regulator och batteri, men dem kanske har fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ifrågasätter inte, är bara nyfiken på varför. På min solcellsregulator sitter det också en 10A säkring på själva regulatorn. Jag trodde den satt mellan regulatorn och last (det finns ett uttag för utrustning som alltid ska ha spänning, larm, kylskåp etc.).  Ska prova att ta bort säkringen och se vart det blir strömlöst.

/Robin



Senast ändrad av Riro | 11 april 2012 | 13:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju det jag skrev - eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske du gjorde, dock läste jag texten som du skrev, efter batteriet, jag kanske skulle tolka det som före batteriet och efter regulatorn i strömriktningen?surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte riktigt samma sak

En 12-voltsanläggning är visserligen en klenspänningsanläggning, men definitivt en starkströmsanläggning. Vid en kortstlutning i tex en kabel kan det gå en oanad stor ström i en klen ledning. Av den anledningen skall alla (åtminstone klena) kablar som går från batteriet va avsäkrade med en lämplig säkring. Blir det ett överslag/kortskutning i en klen kabel som är ansluten direkt på batteriet skall säkringen brinna av innom några sekunder. Detta hindra att ledningen tar eld och kanske därmed hela båten.

Jag bruka ansluta, solcellspanelerna, batteriladdare, länspump och även värmaren via en liten elcentral (4 flatstiftssäkringar) som är placerad i direkt anslutning till batterierna. I min båt sitter den intill batterifrånskiljaren till förbrukningsbatterierna och jag har lagt på en 15 cm lång 6 mm2 kabel på kabeln från batterierna på anslutningsbulten på batterifrånskilljaren.

Skillnaden mellan min generator och solcellspanelerna är att generatorn kan ladda 120 A och solcellerna laddar inte mer än 5 A i absolut bästa fall. Så en 10 A säkring räcker länge för att skydda kabeln. Kablarna till solcellspanelen är 2,5 mm2. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du har nog rätt om man skall va noga med ordvalet. Det som säkringen är till för är ju att skydda kabeln vid ett överslag eller kortslutning och då går ju strömmen i motsatta riktningen.blush

Det är tur att det är nån som är vaken.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju så här man lär siglaugh, ditt svar till Riro var intressant, även om man börjar bli gammal så lär man sig varje dagenlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är aldrig farligt att ha flera säkringar. Jag annser dock att alla alla klena kablar som är anslutna direkt på batteriet skall vara avsäkrade så nära batteriets pluspol som möjligt. Nån lite bit klen ledning blir det ju i regel tex om man ansluter en hängsäkring, men det är ju ok.

Enda problemet med varje anslutning som finns i en krets är ju att det är ytterligare ett ställe där det kan bli fel och spänningsfall.

Jag tycker du skall kolla - det är alltid bar att veta.

Om det är pga att jag är lat - eller. Om det är något som fungerar - rör det inte.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK det köper jag. Håller med om att alla kablar ska avsäkras. Trodde just i detta fall att det berodde på regulatorn och kunde inte se sambandet. En annan anledning är att solpanelen vill man ju ska vara inkopplad konstant, övrig utrustning kopplas ju ifrån med huvudbrytaren och är strömlöst då man inte har båten under uppsikt.

/Robin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller båtelektriskt så finns det ju många åsikter. Det jag redogjorde för var min. Just i den delen med solcellspanelernas ständiga inkoppling håller jag med dig.

Har precis bytat motor i min motorseglare. Dessutom byter oljetanken och motorn plats. Den förra motorn hade en hydralpump i stället för backslag och det satt en hydralmotor som drev propelern akter om oljetanken. Batterier hade jag på ett par (egentligen tre) olika ställen i båten. Nu skall jag samla alla batterierna i det gamla motorrummet, och bygga om hela den delen som gäller batteri och laddning. Besökte därför Skyllmarks monter på Allt för sjön här för leden.

Förklarade vad jag skulle göra och att jag egentligen inte begrep så mycket om det båtelektriska. Under vårt samtal, speciellt när vi kom in på kabelpressning, förstod killen jag pratade med att jag jobbat som elektriker hela livet - mest på elverk - och kan därför det mesta om att pressa kabelskor mm.

När han förstod det sa han; Konstigt. jag hade en kille här igår, som hade frågat ett antal kompisar om hur han skulle göra med det elektriska i båten. Alla visste exakt hur han skulle göra och alla hade olika svar. Sen frågade han en släkting som var elektriker och han svarade - jag kan inget om båtelektriskt - precis som jag hade sagt .

Däremot finns det ju en del grundläggande principer när det gäller el. Antingen spänningen är 12 volt likström eller 10 000 volt växelström.

Nu är ju jag inte på något sätt orolig för att jag - i min brist på kunskap wink - inte skall få ihop elanläggningen på min båt. Sen kanske det i vissa smådetaljer kanske kunnat utföras på ett bättre sätt. blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är själv i installationstagen och kan varmt rekomendera www.24volt.eu för både hjälp och utrustning. dom har te.x snabbguider hur du ska koppla vid serie/paralellkoppling osv. Dom säljer även  regulatorer, vilket du behöver koppla emellan panelen och batterierna. jag har sakffat en riktigt prisvärd med display, så får man massor av nyttig info. Regulatorn skyddar batterierna för urladdning, överladdning, laddning vid höga temperaturer osv osv. 

 

Däremot har jag ännu ingen lösning för hur just min panel ska sitta på skutan. Vill komma undan så billigt som möjligt, så en dyr NOA-lösning är inget för mig. Men det kanske är något för dig.

Kolla www.noa.se

 

Edit: Jag trode jag var först att svara i denna tråd, pga den jäkla reklamen som satt under första posten såg jag inte övriga svar under. Så vissa frågetecken är redan behandlade ser jag nu i efterhand :)



Senast ändrad av steerbear | 11 april 2012 | 22:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erlandssom Brygga tar 1348 kronor för för stången just nu. http://www.bryggan.nu/ Tror jag betalade 1500 kr/st på Hertmans julrea för en massa år sen.



Senast ändrad av toaen | 11 april 2012 | 22:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk så här.

Strömstyrkan (antalet Ampere)  i ett batteri är näst intill obegränsad, dvs den bränner sönder nästan vilken kabel som helst i fall det blir kortslutning. Därför skall helst alla kablar på plus-sidan vara avsäkrade, så nära batteriet som möjligt.

Ingen regel utan undantag

Bara därför blir det tydligen tvärt om i min båt där jag nu skall installera ett ankarspel på 1200W, den skall enligt elschemat ha en 135A säkring på minussidan, bara för att det kopplas så att det går 2 plussledare från relät till ankarspelsmotorn (en för spel ut och en för spel in).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men krasst spelar det väl egentligen ingen roll vilken sida man säkrar om belastningen när det handlar om enskild säkring för enskild belastning, eftersom det handlar om likström?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen inte, men det är väl mera en tradition att man avsäkrar på plussidan.

Sen är det en fördel om man alltid gör lika dant vid liknande jobb. Det blir mindre tveksamheter då 6 år senare när näste man kommer dit och inte har en aning om hur den förre montören tänkte.

Jag har ett skräckexempel i närtid, men det skall jag inte trötta er med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt sant! Speciellt eftersom en annan har minne som en 90 åring ungefär (jag är 61 år yngre än en 90 åring) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Enkelt förklarat så är det strömkällor i bägge änder och då är det ingen nackdel att säkringar i var ände

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...