Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
PeterL

Täckplatta s-drev

Rekommendera Poster

Hej

Jag har misslyckats med att få täckplattan till s-drevet att sitta ens en säsong! Detta trots att jag gjorde det noga som attan. Först ruggade jag upp både gelcoat och själva gummit som täckplattan är gjord av. Sedan snaskade jag dit kontaktlim på båda ytorna i strålar ut från centrum för att inte få luftbubblor. Pressade på plattan och provdrog efter torkning. Satt som bara den. Gjorde high five med mig själv och förväntade mig många år av täckplattslycka.

Vad fanken ska man göra? Speciellt kontaktlim som inte är vattenlöslig?!?!? Sikaflex-kladda i stället??? Tips emottages tacksamt.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sikaflex skall det vara men du får rugga upp ytorna igen. Hade samma problem men efter att använt sikaflex så sitter det.  Se till att du får tätt överallt så det inte blir någon kant som lyfter i vattendraget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min är den skruvad med två plattjärn. Det verkar effektivt och har inte lossnat nån gång. Kräver några hål i plastskrovet men korta skruvar och sika i hålen så är det OK för plasten. Limmad med sika också kan jag tro. Lättare att få den på plats tills sikan härdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att man ska använda en ny täckplatta, slipa gelcoaten och gummit och använda ett kontaktlim på burk, som påföres med pensel. Jag brukar hänga plattan på drevet och pensla på limmet med snabba drag, och vänta ca 5 min innan jag trycker fast plattan inifrån och utåt, med en gummirulle. Limmet ska vara ett flytande lim. Det finns lim som är som kräm. Dessa är inte lika bra. När jag gjort så här, har jag aldrig misslyckats. När jag, innan jag visste bättre, och försökte limma tillbaks en gammal platta, eller använt lim på tub, har plattan ofta lossnat under säsongen. Sikaflex kanske funkar, men är ju så kladdigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har limmat täckplatta 2 gånger:

Första gången i maj 1984 på nymålat boten (Hempel Light Primer) och kontaktlim.

Andra gången var i mitten af marts 2012. Den gamla platta såg inte bra ut längre, med börjande repor mot drevet. Den var inte lätt at få av!

Men den nya är limmat med Sika, nu får vi se om det håller i 28år (det gör jag definitivt inte sad

 

Hans-Henrik

Beason 31 D404

 

 



Senast ändrad av hhmcsv | 08 april 2012 | 18:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ang. kontaktlim på burk som nämdes. Har du något namn / länk? En majoritet verkar trots allt rösta på kontaktlim med sika som okej alternativ.

Mer statistik är bra.

När man limmar, ska man då se till att sätta fogen i press? Jag trodde att sättlim inte behöver sitta i press, men frågan är om kontaktlim ska pressas under torkningen?

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi körde sikaflex och har haft det i tre år utan problem eller antydningar till att det skall släppa.

Skrev en instruktion över hur vi gjorde jobbet: http://wasa55.plars.org/projekt/engine.html

Under rubriken: Gummiläpp
 

Tror det är viktigt att inte pressa ut all sikaflex, det skall vara ett lager på ca3mm som gör limfogen.

Lycka till !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Står inför samma lilla vårsyssla. Täckplattan är ny och sattes dit av varv som bytte motor/drev förra säsong. Det är tydligen inte helt lätt att få den att sitta. När det gäller kontaktlim har jag dock läst att det bör vara minst 15 grader varmt ute för att det ska härda på rätt sätt. I denna ljuvliga 4 graders-vår kanske det går att lösa meddels kupevärmare o värmepistol de första timmarna åtminstone. Hur som helst kan det vara anledningen till att det lossnar, att inte temperatur och härdningstid varit som det skulle. Sika är ju gammalt och beprövat. Fungerar nog. Är det någon som provat mordernare fog som tech 7 eller ml (?)400 ? Bra kontaktlim till detta ändamål finns på Hjertmans i GBG enligt de själva.

Åke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ni skriver vanlig sikaflex är det Sikaflex-291 ni menar då? Har själv provat med en massa olika kontaktlimmer men med samma usla resultat år efter år..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänningen är olidlig. Ställningen just nu är 3-2 till Sika. Kommer kontaktlim på upploppet?

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till för Sika. Jag limmade tillbaks min täckplatta med Sikaflex 291 för två säsonger sen. Året innan hade den varit limmad med kontaktlim och hängde halvvägs ner på drevet vid upptagningen. Vilken sorts kontaktlim och hur länge den suttit vet jag dock inte, då båten var ny för mig då. Enligt säljaren var bälgen bytt nåt år innan, så den borde inte ha suttit särskilt länge.

Har ingen anledning att tro att den inte kommer sitta kvar fortsättningsvis och det var inga konstigheter att få dit den. Bara att skrapa och slipa bort det gamla limmet och kleta dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till er som använt sika: Kör ni typ årsringar runt i cirklar, zick-zack ormen lite på måfå eller vad? Undrar också om inte nån slags foglinje utmed damaskens utsida o skrov vore bra för att inte vattenström ska få tag i något hörn och dra upp en flik igen!? Med förhoppning på varmare vår snart! Åke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limma och limma, några frågor

1. Har du rengjort ordentligt och med vad...?

2. När limresultatet sedan släpper, var släppper det..?

a, släpper det från gummit (troligen)

b, släpper det från båten, (i så fall var det inte tillräckligt rent)

c, Är det limmet som delar sig, trots att det sitter mot bägge ytorna (i så fall fel på limmet eller för tjockt)

Jag skulle dock tro att det släpper från gummit, vanligast, pga att gummi svetas och åldras.. Mitt tipps är då att påföra syanoakrylatlim 491 (tunnt) så blir gummiytan primad, och kommer därefter att ge ett bra fäste för kontaktlimet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart!!

Gummi brukar vara svårt att limma, även med kontaktlim, utfört på rätt sät.

Tankte skriva en kommentar om att limma med cyanoakrylat lim. (snabblim) Då kan man iof få problem att få bort eländet när gummit börjat sprica pga ålder. Att prima gummit, för att sedan limma med kontaktlim var riktigt bra förslag!

Är det någon som funderat på att prova limma med modernt PU bygglim, typ Bostic el liknande?

Mycket starkt och biter bra på allt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej . Har med spänning läst förra årets diskussion om täckplattor. Hur gick det sedan? Vilken metod fungerade? Använde själv Sika m291 med uselt resultat. Släppte helt.

Mvh NP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Jag behövde byta min täckplatta i (2012)år. Biltema har ju till S-drev. Slet bort den gamla. Köpte en ny på PrylTema för att jämföra med den gammla penta orginal. 

De var på pricken EXAKT lika med den som suttit lääänge! Gutning mm stämde precis. Så jag bestämde mig att den får det bli. 

Slipade noga både gealcoat och gummit. Rengjorde noga ytorna med sprit. Lade på ett hyffsat tunnt heltäckande lager kontaktlim på båda ytorna. Lät det härda i ca 10 min. Sista millimetern mot kanten, lade jag ett cyanolim av lite mer trögflytande form. Sedan dunkade jag diten snabbt. Tryckte med en skrapa hårt över ytan för att få en bra sammanfogning. 

Om jag minns rätt, så var det ca en vecka innan sjösättning. Vid upptagning satt täckplattan riktigt hårt. Provdrog lite, men inga tendenser att släppa. Sitter nog länge...

Det jag inte är riktigt nöjd med. Är att den som gjort motorinstallationen (en pentahandlare) gjort onödigt stort hål (i skrovet) för drevet. Vilket gör att plattan sitter inte helt plant mot drevet. (dvs gummit böjer sig lite inåt/uppåt).

Det har ju dock inget med plattan eller monteringen i sig att göra. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rugga upp gummit ordentligt är jätteviktigt vid kontaktlimning. Det som sedan brukar missas på är att ha för bråttom att klämma dit gummibiten. Kontaktlimmet ska bli ordentligt torrt på ytan innan gummit trycks på plats.

Har själv använt Casco kontaktlim på den vanliga lilla tuben och gummiplattan visar inga tendenser till att släppa.

Bytte plattan för två säsonger sedan. Den gamla plattan hade suttit i över 20 år med kontaktlim. Den gamla plattan fick kompletteringslimmas i något hörn ibland när upptagningsstropparna kommit för nära....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontaktlim verkar nog bättre än Sika. Någon som provat att använda dra några skruvar i hörnen och på lånsidorna?

Mvh NP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett några som spacklat upp kanten mot plattan. Är nog ingen dum idé. Då försvinner trycket från vattnet direkt mot den rätt tjocka gummikanten. Ska göra det själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag sa i inlägget ovan.

När det släpper titta då på din limning, var har det misslyckats, så vet du felet.

1. Har limmet släppt helt från skrovet?   - inget lim kvar på plastytan då har du felet där, mest troligt är då dålig rengöring av plastytan eller att bottenfärgen innehåller släppmedel.

2. Har limmet släppt från gummit?  inget lim kvar på gummit. Då är det mest troligt gummit som svettas. Gummi bör rengöras noga med aceton och dessutom primas för att något skall sitta. Finns speciella primers lämpliga till vissa lim (mitt förslag var att försök prima med cyanoacrylatlim om du saknar primer)

3. Har själva limmet delat sig. Om du har limrester kvar på båda ytorna, då är det själva limmet som har fallerat, (dvs inte ett vidhäftningsproblem) kanske har det varit för tjockt eller inte torkat ordentligt (lösningsmedel kvar) eller helt enkelt ett lim som inte fungerar under vatten.

 - - - - - - - - - - - - - - - 

Jag upptäckte själv att jag behövde limma fast min täckplatta

Upptäckte detta typiskt nog bara några dagar före sjösättningen, men lyckligtvis höll jag just då på att montera Kiel-Pro's kölskydd på kölens framkant och kunde nyttja lite av det limmet. .....Skyddet är i gummi och limmas med en speciell primer och ett enkomponent snabblimmande industrilim på patron av fabrikatet Simson ISR 70-05.

Den limningen fungerade, limmet härdar under vatten och sitter ordentligt bra nu när jag lyfte upp. Men som vid all limning är nogrann rengöring skillnaden mellan framgång eller misslyckande!  Jag skrapade slipade och rengjorde med aceton, när du rengör med aceton gnugga inte fram och tillbaka, stryk i en riktning och ta ny trasa efter varje drag och använd mycket aceton, endast då blir det rent på riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror som Hasse_O, att rengöring och ruggning är nästan allt, men ett par synpunkter extra.

Fick lära mig av en skicklig snickare att man alltid ska avfetta före man slipar, annars drar man ner olja och fett i slipspåren och då får man aldrig upp det. Gäller självfallet både när man lackar trä och när man ska limma.

Avfetta med rikligt med aceton på sätt Hasse skriver, inte bara på täckplattan utan även på gelcoaten.

Slipa mycket noga särskilt längs kanterna, både på platta och gelcoat.

Stryk ut limmet mycket noga och jämnt, särskilt i den kant av plattan som ska sitta förut. Finns det minsta glipa kommer vatten börja virvla där

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rugga och avfetta är viktigt oavsett lim. Sika är ju polyuretanbaserat och använder vatten för att härda, men jag är okunnig om vidhäftningskvaliten för sika.

Spontant känns kontaktlim som det bästa valet, men här finns en luring. De flesta kontaktlim idag är vattenlösliga (gummi emulgerat i vatten som avdunstar vid härdning). Det innebär att de flesta kontaktlim faktiskt löses upp efter en tid i kotakt med vatten.

Undersök därför noga vilket lösningsmedel som kontaktlimmet har.

 

Läste precis på Bostiks produktinformation och de skriver att fogen är olöslig i vatten. Casco, Biltema och Jula skriver dock att fogen har hög motståndskraft mot vatten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Här kommer resultatet från vad jag gjorde förra året innan sjösättning:

Täckplattan, som är tillverkad av EPDM gummi, avfettades och slipades/ruggades upp. På denna använde jag Sika Aktivator-205. Gelcoat rengjordes och slipades/ruggades upp, den med. Applicerade Sikaflex 291-i och smackade fast plattan.

Hittills sitter den bra och jag kan rekommendera metoden och biltemas täckplatta.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten på land. Täckplattan sitter perfekt. Jag använde Bostiks lim. Sandpapprade lätt och avfettade med aceton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt täckplattan nu i höst. Den gamla hade börjat släppa och den var allmänt i dåligt skick. Jag limmade med Tec 7 http://www.novatech.nu/Default.aspx?ID=367&ProductID=PROD501 och det ska bli intressant att se hur det ser ut nästa höst. Jag har använt Tec 7 vid några arbeten tidigare och jag tycker att den håller bättre än Sikan och den börjar inte krita som sikan gör när den blir utsatt för solljus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, verkar super. Lim utvecklas tydligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag limmade en ny täckplatta från Biltema med tec7. Tvättade med aceton, skrov o platta, ruggade upp med sandpapper på skrov o platta, tvättade igen med aceton. När jag tog upp i höstas hade plattan börjat släppa på ena sidan, limmet kvar på skrovet. Ser ut som om jag byter metod i år, lutar åt primning enligt tidigare i tråden och kontaktlim.

 

/Mårten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis monterat bälgen men när jag skall limma på täckplattan så passar inte själv gjutningen av täckplattan i hålet i skrovet? Skall man pressa in den eller har jag fel täckplatta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

 

Ofta är det spackel eller annat som fyller ut runt täckplattan och det kan man ju ta bort.

Om det är en fördjupning i plasten så skulle jag bara klippa till täckplattan så att den passar i fördjupningen.

 

Ett foto kan hjälpa dig att få bättre svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...