Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Klas66

Hur plugga hålförsänkningarna i teak snyggt?

Rekommendera Poster

Hej

Jag håller på att lägga ny teak i sittbrunnen på min segelbåt.
Har testat med några provbitar att borra upp skruvhål för att försänka skruven och sen dra i en teakplugg (diam 10 mm), men jag får det inte så snyggt som jag vill, det vill inte bli ett så runt och lagom stort hål som pluggen snyggt fyller upp.

Har provat med både vanliga borr (10 mm och 9.5 mm) och träborr (10 mm), i alla fallen går det bra att slå i en plugg.
Det blir dock alltid ojämnheter i borrhålet som gör att pluggen inte fyller ut hela hålet på ett snyggt sätt.
Borrmaskinen är en ganska ny, en som jag tycker helt OK Bosch-maskin. Borren går jämnt och fint (wobblar ej).

Vad är problemet, är det jag som har dåliga borr, eller finns det något speciellt borr som är till för just detta syfte?
Eller beror det på SBS? (skit bakom spakarna)
(Mitt enda uppslag just nu är att skaffa ett nytt träborr på 9.5 mm, men jag är osäker på om det kommer att bli så bra så jag blir nöjd.)

Vad är era erfarenheter?

Tack på förhand, Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borren måste ha förskär som skär av fibrerna innan det blir något hål; om du förstår vad jag menar.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver en speciell pluggförsänkare som förborrar för skruven samtidigt som den skär upp försänkningen för pluggen. De finns att köpa lösa men jag själv kikar på en sats på Clas Ohlson för 229 kr som innehåller tre försänkare och tre pluggskärare i olika dimensioner då jag behöver byta ut lite pluggar i min båt som är olika stora. Av någon anledning står det Säljs inte på hemsidan men det står också att det betyder att de inte säljs över postorder men att de finns i butikerna.

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=30-8733

Om de de facto inte finns så kan man säkert hitta motsvarande någon annanstans.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag ska nog prova med ett sånt borr istället.

Hmm, mitt svar var ang Biltema-länken, men nu har jag ju två varianter att välja på.

Tack hur som helst för tipsen!



Senast ändrad av Klas66 | 06 april 2012 | 22:53



Senast ändrad av Klas66 | 06 april 2012 | 22:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips kan vara att men en kulhammare lite försdiktigt knacka ut pluggen så den vidgar sig  när den sitter i hålet, det kan ta bort lite ojämnheter i hålkanten och gör att den fyller bättre.

Men självklart bör man använda ett riktigt pluggborr -själv har jag denna varianten och är mycket nöjd

http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/701969/Countersink-drill-set-2-piece.htm

Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda Biltemas cylinderborr, artnr 16231 som ger raka och jämna kanter. Fungerar perfekt! Tyvärr kan jag inte lägga in en länk eftersom länkar från mobiler inte fungerar här, så man får söka själv på Biltemas hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också påväg att plugga några hål. Jag har blivit rekommenderad denna typ av borr http://www.back-tools.fi/shop/sv/borrar-proppar-och-prylar/1110022-ruko-traborr-60x230-mm-4007140038609.html

Principen är den samma som  på Perter_K:s förslag, http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Traborr/Cylinderborr-16231/

Någon som har provat det sett Flintstone hittat på Classe?
Jag har tittat på det settet i butik och verktygen ser lite oprecisa ut om man säger så!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just sådana borr som Biltema kallar cylinderborr, som jag kallar borr med förskär, som man måste använda om man ska plugga.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar kalla borrtypen för Forstner-borr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver ett borrstativ eller pelarborr med en speciell borr som fräser ut pluggar ur en teakbräda. När du sedan tillverkat ett anta pluggar, med lagom ådring, borrade tvärs fiberriktiningen kan du börja med att borra hål för pluggarna i teakribben. Då använder du speciella borr med kantskär för att få skarpa kanter i träribben och borrar dessa försänkningar ungefär halvägs i ribben. Därefter borrar du hål för skruven mitt i dessa hål och skruvar fast ribben med lim och nåtmassa.

När allt torkat knackar du i pluggen i fiberriktningen med lite lim och låter härda, sedan knackar du av överskottet med stämjärn och slipar med slippapper tills du är nöjd med ytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovanstående har tidigare kunnat köpas på Jula i en sats olika storlekar, men de verkar inte finnas kvar i sortimentet längre.

Skulle gissa att de kostar ca 400 100 kr moms, om man köper dem löst, Borde även finnas hos Tolbox.se och Verktygsboden.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns lite onödigt att ha två verktyg för att tillverka hålet för skruv och plugg när det finns kombinationsborr. När jag byggde min Spite-X (plywoodracer) på 80-talet så pluggade vi alla hål på hela båten och använde oss av ett borr från Stanley som fungerade utmärkt! Skruvförsänkning och pluggförsänkning i ett moment! Det verkar inte som att just den finns kvar men jag hittade den här: http://shop.prevex.se/frameset.asp?query=pluggborr&sel=32639&expand=50045&katalog=2929239&number=1&number2=1

Tyvärr har de inga djupstopp, som Stanleys variant hade, men det går ju att ordna själv.

Mvh
Fred



Senast ändrad av Flintstone | 08 april 2012 | 00:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man ingen pelarborr för pluggtillverkning köper man färdiga plugg. Finns på de flesta tillbehörsfirmor i en påse för några kronor, garanterat billigare än att köpa en pelarborrmaskin och ett verktyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpa eller tillverka plugg

Det finns att köpa färdigtillverkad teakplugg, men aldrig exakt lika i ådring och färg som man önskar, men tillräckligt bra för tex teakdäck. och billigare än att investera i verktyg.

Men har man egen pluggfräs så kan man tillverka plugg i vilket träslag eller ådring som helst, tex mahogny, ek mm.

Finns en mindre och billigare variant på Jula idag, men den typen har jag inte använt, tror inte den är lika bra i hårda material som ovanstående

Hålborrning

Avseende hålborrningen för pluggen är cylinderborr lätt att använda då du lätt ser borrdjupet pga att kanterna är låga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mahognyplugg finns också färdiga numer, och ha man så liten plugg som 10 mm som det talas om här spelar ådringen ingen större roll, inte i mina ögon. De få gånger jag behövt plugg av andra träslag har jag köpt det också. Finns på bl a Pondus Snickeri för några få kronor styck i alla träslag man kan tänka sig. Men, har man tillgång till pelarborrmaskin redan är det naturligtvis en trevlig investering med en pluggborr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är också ganska roligt att tillverka egna plugg! Efter ett tag blir man ett med maskinen och doften av trät är underbar! laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Oj, vad många det var som var intresserade av det här... :-)

Nu kan jag återkoppla lite egna erfarenheter:
Eftersom jag har närmast till Clas Ohlson var det naturligt att prova med den satsen som
Flintstone rekommenderade, och det blev finfina försänkningar som gick bra att få ner en 10 mm-plugg snyggt i. Dock var själva borret av undermålig kvalite, trots att det var så grovt som 3.5 mm så gick det av efter ett tag. Flyttade dock över den överträdda pluggskärardelen till ett vanligt 3.5 mm-borr, och det gick fortfarande bra att borra fina försänkningar.

En fundering till apropå ett annat inlägg längre ner - Måste man limma fast pluggen?
Min tanke var att bara dra dit den utan lim, och att friktionen skulle hålla den på plats. MInst kladd på det viset...
Vad är er erfarenhet av det?

Hälsningar
/Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limma pluggen med polyuretanlim rekomenderar jag stark, pluggen släpper annars med tiden och ett tråkigt arbete med att komplettera plugghål tar vid...

 

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon Klas! Både att satsen faktiskt finns att köpa på CO trots den kryptiska informationen men framförallt att den fungerade bra! yes Testade du att skära pluggar med den också?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De gånger jag ska lacka doppar jag pluggen i fernissa och trycker dit den. Sedan låter jag fernissan torka. Då går det att få bort pluggen om man skulle vilja i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, provade inte att skära pluggar med den.
Har köpt färdiga så jag hade ingen anledning att göra det.

/Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK Klas...då gör jag det när jag köpt mitt kit!

Peter, mina trädetaljer tänkte jag testa Danish Oil på (japp, jag har blivit frälst, åtminstone i teorin, mha bland annat Paliswe här på MG) och jag vill också ha möjlighet att få upp pluggarna i framtiden. Har du något förslag?

Mvh
Fred



Senast ändrad av Flintstone | 09 april 2012 | 21:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena igen alla pluggare!

Nu har jag köpt mitt kit också och som väntat var det ju inte direkt precisionsgrejer. Det första man undrar är ju varför de valt så konstiga, och framförallt långa, borr...indecision

Sen mätte jag försänkarna vilket var ganska förvirrande. Med tanke på lådans upplägg känns det ju som att man kunde förutsätta att varje pluggskärare har en försänkare i motsvarande storlek...så är dock inte fallet i min låda.

Försänkaren med kortast borr (som väl är till 9,5 mm pluggskäraren) är 9,31 mm i diam vilket ju känns rimligt. Den med mellanlånga borren (som väl är till 11,2 mm pluggskäraren) är 9,29 mm (?!) och slutligen den med längsta borren (som väl är till 12,7 mm pluggskäraren) är 9,38 mm. Det skiljer alltså bara några tiondels millimeter mellan de olika försänkarna!

Måtten på pluggskärarna är lite svåra att mäta men det verkar inte så bra där heller. Den minsta och mellanstorleken är några tiondelar större än vad som står på dem (vilket nog får anses ligga inom felmarginalen och det kan hända att de skurna pluggarna är 9,5 resp 11,2 mm). Den största är det dock värre med. Den ska alltså vara 12,7 mm men när jag mäter så är den 13,7 mm! Säg då att den färdigskurna pluggen blir 13,5 mm...hur ska man få ned den i ett hål som en 9,38 millimeters försänkare gjort?! 

Nej, detta kit får åka tillbaka till CO...jag ska be att få kolla ett annat set för säkerhets skull, kanske har jag fått ett måndags ex...

Har du mätt upp dina grejer Klas?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fred

Nej, har inte mätt upp mitt set annat än genom att jag provat försänkaren för 10mm och provat att 10mm plugg passar bra i dem - det var ju bara den delen som jag egentligen hade behov av.

Men jag kan ta och mäta upp de övriga delarna i mitt kit också, så får vi se om det är systematiskt. Återkommer.

/Klas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint! Det kan vara bra att veta när jag ska lämna tillbaka mitt kit.

Jag har nu sett att både SeaSea och Hjertmans säljer puggar i både teak och mahogny ganska billigt så jag ger upp jakten på att hitta bra kit med både pluggskärare och försänkare. Eventuellt försöker jag hitta något bra borr för att kunna försänka för andra pluggar än 10 mm (min gamla Stanley 10 mm fungerar fortfarande fint) men det är inte så hög prio.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Nu har jag mätt upp alla delarna i mitt ex:

Försänkare 1: diam 9.5 mm
Pluggskärare 1: diam 10.0 mm

Försänkare 2 diam 11.0 mm
Pluggskärare 2: diam 11.4 mm

Försänkare 3: diam 12.7 mm
Pluggskärare 3: diam 12.8 mm

Hos mig stämmer alltså försänkarna rätt bra i storlek med resp pluggskärare, det är greppassning med någon/några tiondels mm skillnad på alla 3. Ska nog fungera med pluggstorlek för resp hål för alla 3 storlekarna även om jag bara provat den minsta försänkaren med färdiga 10mm plugg.

Men det är ju inte exakt de måtten som det står på förpackningen, 9.5mm, 11.2mm, 12.7mm plug cutter.

Den variant du fått verkar det ju dock inte vara ett rätt på... :-|

Hoppas du hittar något som fungerar!

Ha'de
/Klas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Klas! yes

Då är det nog ett riktigt måndagsex jag fått. Får se om jag byter eller bara lämnar tillbaka grejerna...

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...