Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
pefor

Spantbyte

Rekommendera Poster

Någon här som har erfarenhet av spant byte? Har startat detta arbete och skulle behöva någon att diskutera med......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är spantet helt slut eller bara sprucket? Man kan ju med fördel laga ett sprucket spant med hjälp av lamell-limning. Det är ganska enkelt och kan göras på plats utan att ta bort det gamla spantet. /Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall byta Ca 20 st då dom är knäckta. Min plan är att malla av och lamell limma nya i ask. Men när jag nu har gjort första mallningen så tänkte jag att man borde kunna göra motsatta spantet på samma mall, men skrovet har ej samma form som motsvarande sida.... Mina funderingar är om.. 1. Man skall låta det vara och malla nytt. 2. Skapa spantet efter samma mall och försöka tvinga in bordläggningen. Funderar så det knakar. Vad skulle du ha försökt dig på? //PErka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja inte tvinga in borden iallafall.jag tror att den hårda vägen är den ända vägen.gör en ny mall för varje spant.spara alla mallar dom kan vara bra att ha någongång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalas, efter lite mera funderande så blir det nog det du säger att malla för varje spant. Nu är det bara och sätta igång.... Det lär nog bli fler inlägg med tiden. //Perka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...