Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
martin_tre

Måla formplywood?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag är i full gång och ska renovera upp en gammal Selco 18.

All inredning i båten ska byggas om.

Bygger med regelstomme i trä som jag tänkt klä in med någon form av plywoodskivor som sedan ska vitmålas.

Är det någon som vet om det går att måla formplywood med lyckat resultat? och i så fall med vilken typ av färg jag ska använda.

Eller ska jag satsa på något annat skivmaterial?

Vill ju inte att färgen ska flaga bort om ett år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag undrar detta vilket i normala fall vore helt meningslöst att skriva ett inlägg om. Dock fungerar inte Bevaka-knappen för mig så jag måste skriva nonseninlägg och klicka i Bevaka inlägg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår är formplywood vattenfast limad, som den mesta plywood är idag. Formplywood är också ytbehadlad för att den skall släppa från betongen när formarna rivs. Nån stans läste jag om faner av björk.

Marinplywood är i regel obehandlad och kan fås med många olika träslag och utförande. Möjligen något bättre egenskaper när det gäller den vattenfasta limingen.

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=10741

Om du får formplyfan gratis eller det är ett mycket fördelaktigt pris jämfört med marinplyfa, så kan man naturligtvis använda formplyfa i båten. Skall du ytbehandla/måla den kräver det ju att du slipar bort det glatta ytsicktet. På det fastna omöjligt färgen.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att behandlingen bara ligger på ytan så om man bara matta ner ytan med typ 400papper så borde det funka?

Jag har international 2komp lackfärg som jag tänkt måla med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alldeles för fint.

Jag skulle kört över med 40 papper så att du garanterat får rent.

Sen kan du ju slipa över med finare om du absolut vill.

Brukar använda exenterslip på ytor där jag kommer åt.

post-945-1394237000,9626_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt varför man skulle behöva få bort hela släppskiktet. Är bara den glatta ytan borta borde väl färgen fästa? För inte är väl släppskiktet teflon eller silikon, det är väl bara någon slags lack?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en arbetskamrat som alltid sa; Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete

Nu talade jag inte om att ta bort allt, utan om att 400 papper är för fint. Det är ju ett slippapper som man använder i ett mellansteg när man lagar gelcoatskador och och skall ha upp en slät och blank yta. 

Skall man slipa bort släppmedlet kan man ju lika gärn slipa ordentligt med en gång i stället för att hålla på i evigheter med nått som är nästan lika slätt som ett avdragspapper. Om man sen väljer 40, 60, 80, 100 eller 120 papper spelar väl ingen roll. Sveper man över ytan med ett 40 papper på en exenterslip så blir det rent och det är ju det som är viktigt. Dessutom bra repor för lacken att fösta i.

Det var väl ingen altartavla som skulle högglanslackas?

Bifogad bild; plast och plyfa överslipad med 40 papper och lackad med Toplack med en grundfärg under.



Senast ändrad av toaen | 06 april 2012 | 20:04

post-945-1394237001,1537_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag byggde mina durkar hade jag 18mm nåtad teakplyfa, typ koto/teak eller vad f.. det heter, eftersom jag ville ha stabilare durkar så limmade jag och skruvade fast 12mm formplyfa under dessa, jag lackade då även undersidan med 2-komp fernissa, innan slipade jag lätt med 180-papper och det funkade perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp nu tar vi lite om plywood igen.

Jag anser att dagens formplyfa är av mycket hög kvalitet, betydligt bättre än många skivor som man finner i båtar i lyxkvalitet, björk rakt igenom i många skickt, så stabilt att någon regelstomme nästan inte behövs, men sedan är det ju behandlingen för att betongen ska släppa, den måste bort, släpper betong så släpper färgen, behandlingen är konstruerad för att det inte ska kunna bildas några molekylkedjor som binds till skivan, altså måste ytskicket bort som Toaen så riktigt har konstaterat, han använder 40 papper jag 80, men det kanske beror på att jag har bättre tillgång på 80, slipning helt ner till ren träyta så har man gjort vad man ska för att få ett fullgott fäste för ytbehandlingen.

Hej Westis såg att du svarat din 2komp lack sitter säkert ett tag på baksidan, för dina durkar är väl inte mera än ett år gamla, men för att få maximalt fäste måste släppskicktet bort

 

Kalle



Senast ändrad av Pentax | 06 april 2012 | 20:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen annan bra plywood man kan använda istället? Ska man ändå slipa ner hela det bruna skiktet så att skivan blir trä-ren så ser jag ingen mening med att använda formplywood. Eller är formplyfan av högre kvalité i trä och limning mm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har mycket svårt om ens möjligt att hitta annan plywood i samma kvalite, vad det beträffar kärnan, dvs. skicket mellan ytskikten, formplyfa har björk raktigenom i många lager, deflesta andra har en tjockare kärna av något poröst billigt material. Plywoodens svaga punkt är kanterna och med en mjuk kärna funkar den som en svamp, med kännt resultat,alla har vi ju sett flagrande plywood, med större antal faner i kärnan blir mängden lim per automatik större med fler bariärer för fukten att tränga genom.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag.

Det får bli formplywood som slipas ner ordentligt innan lackning.

Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till. Är björk bättre än gran? På cheapy som finns i stan har de bara formplyfa i gran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver jag måla plywooden på insida,utsida och alla kanter för att fuktskydda den?

Eller kommer den att hålla även om jag bara målar de synliga ytorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ändträ/gavlar är minst lika viktigt att måla som skivytorna annars tränger vatten in och limmet släpper så småningom. Helst ska man måla ändträ med epoxyfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog drista mig att säga att ändträ är det absolut viktigaste att fuktskydda. Ändträt är den del av en plywoodskiva (även vanligt massivt trä) som är mest porös och därför suger vätska allra bäst. Det märks tydligt när man behandlar det; färgen/fernissan/oljan sugs in mycket snabbt och måste påföras många fler lager än på de flata ytorna innan det blir mättat. Om man sedan har ändträ som ligger emot en annan flat yta så blir det än viktigare att försegla eftersom fukt gärna samlas där två ytor möts.

Sen vet jag inte hur det är med formplywood, om släppytan är tillräckligt tät för att hålla fukten ute, men det känns troligt att det är så. Om så är fallet så behöver man givetvis inte måla den på de ställen den inte syns.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...