Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skandahlgren

Propelleraxel tätning...

Rekommendera Poster

Hej! Är det någon som vet om det är ok/normalt att en propelleraxel tätning läcker lite under drift? Det är 30mm axel och tätningen har en fettnippel på. Jag är dessutom lite osäker på hur mycket fett man måste trycka i. Det blir ju ett ordentligt tryck med hjälp av en fettspruta...om man då trycker i för mycket kanske man skjuter packningen? eller är jag för feg...man kanske skall trycka i så mycket fett så att det börjar komma ut vid axeln? eller skall den rent av bytas? Någon som har några tips? Mvh/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Båtägare

Tryck i bara!!! Så blir det tätt &

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kapten Haddock

Fettet är inte till för att täta utan för att smörja tätningen. Du är på rätt spår när du oroar dig för att skjuta packningen. Kontrollera med tillverkare/leverantör vilken intervall som gäller för just din tätning. Det andra spörsmålet om det är normalt eller inte, kan bara besvaras med att det är svårt att täta rörliga delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt för mig att det är skadligt att trycka in för mycket fett eller för ofta. Om trycket blir för stort i stävlagret kan det leda till skador. Som föregående skribent skriver - ta reda på vad som gäller för just din konstruktion. Det finns ju tex. vattensmorda stävlager. Dessa måste man se till att vattenfylla vid sjösättningen, ev. under gång. I dessa kan man injicera en liten mängd fett för att förhindra att det droppar in vatten, men då handlar det om liten mängd och detta behöver normalt bara göras en gång per säsong. Med fett- eller oljesmorda lager är det en annan sak, men som sagt, det finns olika sätt för olika konstruktioner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...