Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
steerbear

Montera solpanel

Rekommendera Poster

Jag efterlyser Gör-det-Själv lösningar för att montera solpanel i aktern på segelbåt. Jag vet att det finns jättefina färdiga lösningar, men budgetten börjar springa iväg och det känns verkligen som att någon slags anordning borde gå att få till.

Båten är en liten stortriss och panelen är 633mm x 536mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en pulpit eller liknande så kan du ha ett stadigt NOA-fäste enligt bild, dvs om du har ett horisontellt rör att fästa i. (kostar ca 500:-)

Går då att rikta panelen vertikalt eller horisontalt, genom att luta i önskat läge.

post-10019272-1394236999,5135_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i nuläget finns bara ett tvärgående stag vilken bommen ska anslutas till. den sitter väldigt lågt och är ju egentligen upptagen under själva seglingen.

Jag hade tänkt mig att montera en lodrät stolpe av något slag och fixera panelen i 45 graders lutning, men så att man kan snurra den runt stolpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tvärgående staget kallar vi på vårt hemlands vida tungomål för levagn. Det är alltså en skotskena.

Det som jag tycker skulle va det enklaste och bästa är att borra upp ett hål för ett rör (aluminium tex) som har en anig större innerdiameter än det tänkta röret som skall hålla stången till panelen. Köper man en färdig sats ingår den rörstumpen, har jag för mig. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=907&artname=Solpanel, monteringstillbehör - NOA&sok=solcell

Fast det är möjligt att jag hade tagit ett annat längre rör, som jag låtit sticka upp  ca 5 cm över däcket, för att kunna sätta en låsskruv i godset. Hade nog låtit nån svetsa dit en tät botten i röret också för att det inte skall kunna rinna in vatten i båten. Hade nog också fasat av hålet i däcket en aning och tätat mellan däcket och rörstumpen med Sikaflex.

Att rörstumpen går upp över däcksnivå gör ju att vattnet från däcket inte rinner ner i röret. Det blir ju bara det som rinner längst röret som solcellspamnelen sitter på som tar sig ner. Man skulle ju kunna trä på en plaststos om man hittar nåt som passar eller svetsa fast en liten alumimiumplåt, som ett paraply. Att linda upp en stos av vulktape är väl den enklaste varianten.

Kollade och stal bilden i din sjöbod. Ritade in ett rör som jag skulle ha plastat fast det inne i båten. Så långt akterut som möjligt mellan knapen och närmare lanternan. Du kanske bör plocka bort lanternan och kabel medan du gör jobbet.

Ett annat alternativ - fast sämre - är att sätta fast panelen på skjutluckan.

Var i Sveriges avlånga land befinner du dig?

Välkommen till MG föresten.



Senast ändrad av toaen | 05 april 2012 | 13:48

post-945-1394236999,7519_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En skrothandel som hanterar rostfritt och aluminium kan var en guldgruva och ge mycket rör för pengen. Tänk på att ett lodrätt rör behöver två stag helst. Det svajar eller vibrerar annars.

Med lite rör, borrmaskin och kanske en vinkelslip kan man få till stadiga grejer till minimalpris. Även träbitar kan användas. Ek är ett trevlig starkt och vädertåligt material. Snyggt när man lackar också om man nu ska gå till överdrifter med sin konstriktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det där kallar jag kreativa svar! tusen tack för ideerna. återkommer när närmare lösning finnes. jag finns på västkusten i uddevalla. tack för det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
En annan lösning vore att sätta panelen fram på pulpit.
Som det verkar på bilden så skulle du kunna sätta en panel där men NOA fästen.
Det blir lite kabeldragning till batteriet som jag antar sitter bak men skulle kunna vara okay ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur inverkar det på kryssfocken och seglingen?

Risken för att den fastnar - går sönder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste börja med att skriva: jäklar vilket bra och hjälpsamt forum! har varit engagerad i diverse olika forum länge, men få som ger så mkt kreativ respons på så kort tid =).

 

För-montering torde vara det enklaste för själva panelen, men som sagt så blir det längre kablar och enligt min ellära så vill man minimera längden på kabel mellan panel och batteri för att ta vara på så mkt ström som möjligt. Dock så är faktiskt standardplaceringen på batteriet under masten i ruffen i ett stuvutrymme, som jag nu tänkte frigöra genom att sätta hela bygget i aktern. Det där med att seglen kanske traslar in sig låter inte så checkt heller. Har aldrig seglat båten så jag vet inte hur den beter sig riktigt.

Glad påsk!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej den som kom med förslaget att sätta socellspanelen på pulpit vet nog inte ens vad en segekbåt är eller hur det fungerar. 

Det finns tillräckligt med prylar som förseglet kan fastna i utan att man sätter en massa extra prylar där.

Däremot kan man väl säga att om bateriet står vid/under mastroten, så står det redan på den enda vettiga stället i båten. Det är nämligen där allt som väger skall va placerat. Nu är ju båtar en kompromiss och det går ju inte att ha allt plascerat på det optimala stället. Man skall nog försöka undvika att flytta tunga saker akteröver.

Det där med spänningsfall är ju i princip en viktig sak, men i en så pass liten båt har ett par meter hit eller dit ingen större betydelse. Både i min havsfidra 6 meter, min Storfidra 7,6 meter och min L32;a 9,81 meter hade jag batterierna under förpikskojen. Det blir så mycket tungt i aktern ändå. Skepparn bl.a.

Har du köpt solcellspanelen?

Jag har ett par tunna som sitter på en rostfri plåt, som dessutom går att böja ett par cm. På L32;an hade jag dem skruvade direkt mot däcket. Du har ju en liten båt och även en stång med solcellspanel i aktern väger ju kanke inte så mycket, men en del. Ett alternativ är ju att skruva fast dem på nån plan yta - fördäcket kanske. Du kan visserligen inte vrida dem, de får kanske inte maximal vinkel mot solen, de kan skuggas av seglen och tom av förstag och mast. Men allt har sona för och nackdelar - vad som är bäst är en avvägningsfråga. En MaxPoweregulator höjer laddströmmen med upp till 30%. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=905&artname=Solpanelregulator MaxPower&sok=max Säljs ofta till nedsatt pris - dock ej just nu sad

post-945-1394237000,6067_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, den är inköpt, testad och ihopkoplad med en regulator. panelen är ju rätt så stor (633mm x 536mm) den har även en aluminiumsarg som är ca 2-2.5cm hög. Det finns ju ingen lucka upptill på Stortrissen, endast bakåt. Så det finns ett utrymme där. I mina tester så har jag dock märkt att bara skuggan av min arm sänker laddningen ganska rejält. Har man då segel osv där så kan de bli en hel del som skymmer. plus att man missar den optimala 45 graders vinkeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har två valmöjligheter att montera panelen i aktern, antingen på stuvluckan om den får plats?

Eller så köper du vinkeljärn i aluminium på Bauhaus eller liknande och bygger upp en ställning över motorbrunnen och monterar panelen där. Jag hade nog gjort det senare.

Att sätta panelen på en vridbar stolpe på en liten stortriss är nog inte optimalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju en stor panel på en liten båt. pseudonym´ s ide är inte så dum. Då kan du ju göra ett kombinerad solcellspanel och sittbrunnsbord. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du monterar ett eller två räcken på ryggstödet dvs strax bakom levangen till storseglet, så kan du sedan montera NOA-fästen enligt förslaget jag hade (högst upp). Då kan du ha panelen ovanför luckan rakt ut bakåt eller vrida upp den raktupp riktad framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla förslag!

Jag funderar på en lättare lösning nu till sommaren genom att använda fästen längst ut på skotskenan. I värsta fall får man avlägsna panelen vid segling och montera dit den när man lagt till.

Så målet är nu: *Hitta lämpliga fästen: plast, slanglämmeliknande anordningar osv. 

MaterialTips mottages!

Såg en lösning där panelen var fäst i nederkant i skotskenan och i överkant var den fäst i akterstaget med rep.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...