Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
klubbo

Ny vinsch till båttrailer?

Rekommendera Poster

Min vinsch har pajat ihop så jag behöver investera i en ny, men vilken...?

Vad innebär dragkraft i sammanhanget? Motsvarar max dragkraft båtens vikt (se nedanstående länk), eller hur ska man tänka?

http://biltema.se/sv/Bat/Surrningsfaste/Vinsch/Vinschar-30050/

Min båt väger lite drygt 1300 kg och är ju inte så märkvärdigt tung i båtsammanhang, men vinschar med dragkraft på så många kg verkar lite svåra att få tag...?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska väl inte lyfta båten rakt upp i luften med vinchen? För att få båten att rulla upp på trailern behövs inte några enorma krafter om allt är ordentligt justerat.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som du skriver så ska jag inte lyfta båten (vanlig hederlig isättning/upptagning så klart), men på alla vinschar jag kollat står det just dragkraft och inte lyftkraft eller dyl - ingen fingervisning om minimikrav på dragkraft till 1300 kg båt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu pratat med Hjertmans, och de tycker jag för en båt på ca 1300 kg ska ha en vinsch med ca 2 tons dragkraft. Låter helt snurrigt när man läser vad en sådan kostar...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas stora för 1130 kilo räcker alla gånger, du skall ju bara dra båten, inte lyfta den. Jag skulle definitivt köpt den och provat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall ju inte lyfta båten med winchen.

Jag skulle tänka så här. Du kan rita upp en kraft-triangel.

Hur mycket lutar den värsta båtrampen du backar ner på, jag tror inte någon båtramp lutar mer än 4:1 men för säkerhets skull kan man anta 3:1 som värsta tänkbara stigning för båten relativt horisonten. Sedan kan båten stegra sig lite då den dras upp på vagnen innan den tippar ner med fören.....Så om man då räknar med 2:1 så är man helt på den säkra sidan.

Dvs har du en winsch som klarar halva vikten, så är den mer än tillräckligt överdimensionerad för att räcka till.

Du bör även titta på utväxlingen, köper du en liten winsch så får du veva många varv. Kan vara bra om den går att frikoppla när du skall dra ut viren. Tänk även på hur starkt det är där du fäster winschen eller kopplar i båten håller det för att dra allt vad winschen klarar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren och testar en Biltema/Jula-variant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...