Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Figo

antalet HK på VP 5,7

Rekommendera Poster

hej,

Tittar på en DC med en VP 5,7L motor men blir inte klok på hur många HK den egentligen har. verkar varier rejält beroende på exakta beteckningen samt på årsmodell.

Den heter Volvo Penta 5.7 GL PLKR och är en 97:a. Enligt den sida jag hittat är den på 215HK kan det stämma? trodde alla 5,7 låg på minst 245hk.
Är det någon som kan hjälpa till att bringa reda i detta? vad är det för nack/fördelar gentemot en 5,0:a som också ligger på 215-220hk?

mvh

L-G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som att 215hk stämmer men troligen är det propelleraxelhästar så motsvarar runt 240 hk på vevaxel, fortfarande lågt tycker jag. Har den en 2 eller 4 portsförgasare?

Hittade inte mkt mer info än just hk antal här: http://www.volvopenta.com/VOLVOPENTA/SE/SV-SE/MARINE_LEISURE_ENGINES/OUT_OF_PRODUCTION_ENGINES/PAGES/OUT_OF_PRODUCTION_ENGINES.ASPX

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är en 2 portsförgasare.

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju jättelite. Gamla VP 5,7 brukar ligga på 270hk har jag för mig och Mercruiser på 260hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär ligger det till. 5,7GL, G står för gasoline och L står för limited output. Denna motor har låg effekt för att klara stränga avgaskrav i t.ex. californinen. Effekten som uppges för denna maskin mäts på propelleraxeln så vevaxeleffekten bör ligga kring 245 HK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla 5,7 VP med AQ beteckningar mätte effekten på vevaxeln. T.ex en AQ271C levererar inte mer än 250 HK på propelleraxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren. Börjar få lite koll nu. Vad är det normala att HK antalet anges på, vevaxel ellr propelleraxel? Blir ju lite svårt att jämföra annars. Exempelvis en 5,0 MPI motor där effekten anges till 260hk vart mäts det?

Nästa sak man funderar på är om man kan byta ut några delar på min motor (5,7 GL) som ökar effekten som styrpts mht avgaskraven?

//LG

PS en del frågor kanske är självklara men jag har precis köpt min första jänkare efter att ha kört Honda utombordare förrut. Det blev en regal 242 C.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När en motor har slagvolymen i beteckningen så är effekten mätt på propelleraxeln när det gäller volvo penta. Detta började dom med någon gång i början av 90-talet. Jag tror att även mercruiser gick över till att ange propelleraxeleffekt vid ungefär samma tidpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått det har min motor 5.7 GL PLKR 215 HK  och är i stort sett identisk med en 5.7 GS som har 270HK.Nån som vet hur min motor är strypt? man borde ju kunna konvertera den till en GS men hur?
det som jag inte lyckas finna är uppgifter på vridmoment. men en 5,7L motor på 215HK borde väl ha bättre vrid än en 5,0L på 220HK eller är jag fel ute här?
 

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför jag vill veta...... ja det kan man ju undra. Nej det är skit samma om jag har 220 eller 245 HK så länge båten går bra i sjön och har en rimlig bränsleförbrukning. Har precis köpt en Regal 242 men inte fått hem den från östkusten ännu så jag är i en faktasökningsfas.
jag är intresserad av hur tekniken hänger ihop, hur motoreffekten kan variera och vad alla beteckningar betyder. Har inte haft nån båt med V8 förut så därför är jag nyfiken.

har alltid fått bra svar när man frågat här på forummet förut så därför tänkte jag fråga bland alla kunniga kamrater här. Visste inte att man var tvungen att redogöra för varför man vill fråga om saker och ting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt självklart att man vill veta motorns HK. Glöm det märkliga inlägget! Klart att du ska fråga det du vill utan att behöva förklara varför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att göra det hela lite mer snurrigt så tappar ju faktiskt motorer effekt med tiden.. Så om motorn hade 245 hk -97 kanske den har 200 idag, kanske mindre. Det skall man ha med när man köper begagnad motor.

Vet folk som haft dubbla V8:or, bytte till dubbla V6:or med insprutning, mer effekt än vad ursprungsmotorerna hade. På mindre motorer. Förbrukningen gick ner och farten blev lite högre. 

 

 

 



Senast ändrad av RikardE | 06 april 2012 | 09:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågor i all nyfikenhet ... Inga problem med de alls , men som Rickard skriver så är nog en del hästar bort vid det här laget . Det kunde ju vara så att TS hade planer för något vi ännu inte känner till , där av hans fråga om HK ?!? -Se så enkelt !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast nu börjar jag ana åt viljet håll det går i frågeställningen ! Sorry för mitt inlägg om varför :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Som jag nu förstått det enligt era svar och enligt VP sida så är skillnaden mellan en 5,7 GL och GS, förutom ca 30-40HK, att L (limited output) är strypt för att klara strängare avgaskrav.

Min fundering är då finns det andra skillnader, verkar inte så enligt manualen, och i så fall kan man kovertera till en GS på nått enkelt sätt?

fast tittar man ut idag, långfredag, så vette fn om det blir nån båtsommar wink

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där tycker jag är ganska så interesant, och återkommande påstående:) Vart tog hästarna vägen? Släpp hästarna fria e jo som bekant en låt från Tomas Ledin, finns det något samband???

Hästar försvinner inte bara, om motorn servas och sköts/repareras som det sig hör och bör så försvinner det inga nämnvärda hästar.

Har man en missköt förgasar V8 från -75 så visst har du inte samma effekt kvar som när maskinen va ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag gissar ..kan det vara så att slitage och komp har en viss betydelse ? Nästa allt har en förmåga i tid, att inte hålla måttet .....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina v 8or är nu 10 år, båten gör fortfarande 40 knop på topp, precis som den gjorde dagen den lämnade fabriken som ny, alla hästar hemma tydlligen...

Har även kvar min gammla V70 T5 från 98 med 22.000 mil på mätaren, den toppar fortfarande 250 knyck, alla hästar hemma även där...

Så, frågan kvarstår, vart tar alla hästar vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Figo: Det är vassare kam på Gi samt att den är väl också insputare vilket gör sitt. Men byter du kam, så borde du få upp några HK. Det var var väl så de trimmade förr.

Men det är väl vridet man är ute efter i en båt. Och vridet har väl mer eller mindre med slagvolymen att göra. Ju större ju mer vrid, om man inte turbo, kompressor matar motorn.

Mvh
Kristian
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan mycket väl vara så att det är en annan kamaxel. Gi har ju insprutning men GS har förgasare. Så här står det på VP sida bokstaven som indikerar vem som byggde grundmotorn (G = GM, F = Ford) Efter det finns två bokstäver som visar bränslesystemet och/eller effekt: L = Begränsad (limited), S = normal (superior), X = Exceptionell (exeptional), i eller I = fuel injection (bränsleinjektion) (inget I betyder förgasare)

Så du funderade jag på vad är skillnaden på min GL och en GS ? Alltså hur är effektskillnaden löst då det är två identiska motorer.

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte också så att gl har 2 port förgasare och gs har 4 port samt bla annat insug ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du går in på marinepartseurope kan du jämföra innehållet.

 

Ex kamaxel:

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-spare-parts.aspx?Catalog=7744290&Category=21&View=35932&

 

Förgasaren verkar vara en 2-portare:

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744290-23-8693.aspx

 

 

Du kan även kika efter en manualer etc på:

http://boatinfo.no/lib/library.html

 

Välkommen in i V8:ornas underbara värld ;-)

Det fina med dessa är de bygger på världens mest byggda motorer... chevas small block. Finns hur mycket kunskap och delar som helst att hitta på nätet, tänk dock på att en del komponenter skilljer mellan bil och marin. Tex kamaxlar som i marinmotorer har ett bredare register.

 

Skulle du få lust att uppdatera till mer hk och vrid är det nog relativt enkelt, tex med nytt insug (manifold) och 4-ports förgasare från holley eller Edelbroch (runt 600 cfm), kostnad ca 5-7000 kr eller varför inte hitta något begagnat. Vet dock inte om fler komponenter behöver bytas som tex bränslepump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!

har hunnit få bra koll på detta sedan förra våren då jag la in frågan wink

Skämt åsido, det du skriver stämmer. har inte bytt förgasare (ännu) då jag fick byta en del annat förra sommaren.

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...