Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Micke48

Tips på F-bolag (lite för stor motor på båten)

Rekommendera Poster

Tacksam för tips på något försäkringsbolag som försäkrar en styrpulpet med en större motor än den ärgodkänd för, Godkänd för 90 HK men det sitter en 125 HK på båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle bli förvånad om något försäkringsbolag skulle påpeka att motorn du uppger är större än vad tillverkaren rekommenderar vid ingåelsen av försäkringsavtalet och därmed neka dig att teckna försäkring. Däremot får du antagligen problem (nedsatt eller utebliven ersättning) om det uppstår en skada där försäkringsbolaget kan visa att det är kausalitet mellan skadan och övervikten/hästkrafterna på motorn. Att sätta på en större motor än vad som är rekommenderat är oaktsamt och i strid med försäkringsbolagets generella aktsamhetskrav . Vid annan skada (stöld, brand, grundstötning etc.) får du antagligen ingen nedsättning i ersättningen, annat än vanligt åldersavdrag.

//

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har kollat med 2 bolag och båda vill inte teckna förs. med anledning av att motorn är för stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem garanterar att båten är sjövärdig när tillverkaren satt en lägre gräns?

Hade vi haft obligatorisk årlig besiktning av båtar hade sådant ej gått att köra med.

Finns en orsak till varför det finns ett maxvärde. Motorn är nästan 40% större än max vad båten är konstruerad för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

If har funkat för min del frågar endast efter märke och inte modell. Vad som händer vid en ev. Försäkringsärende vet jag dock inte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis gäller inte försäkringen om man bryter mot villkoren som anges. Alternativt så minskas ersättningen.

Så här står det i villkoren för IF båtförsäkring

– Båten ska vara i sjövärdigt skick och inte ha starkare motor än vad den är godkänd för

 

Källa, se sid 2

http://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/Båt/Villkor och produktblad 2011/båtvillkor2011.pdf

 

Visst kan man strunta i att uppge rätt fakta till försäkringsbolaget men tror knappast de kommer behålla dig som kund om det framkommer att du inte har en sjövärdig båt.

 



Senast ändrad av crabfish | 04 april 2012 | 06:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att Trygg Hansa inte vill rucka på gränserna. 

Men jag kan tycka att det även borde va en vikt gräns. Min gamla pulpetare fick max ha 75Hk men om jag skulle kasta på en 4-takt så skulle ju den väga avsevärt mycket mer en min 2-takt. Nu va min iofs en strypt 90hk så det hade säkert gått att hitta en ennu lättare 75a en min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa båttillverkare anger max vikt också, t.ex Boston Whaler..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med Länsförsäkringar, det har inte varit problem med det tidigare. Beror väl på vad stor kund du är iofs (Hus,bil etc.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om du får ekipaget försäkrat så kommer väl försäkringsbolaget ifrågasätta den dagen någonting händer tänker jag. Dvs, de är glada så länge du väljer att betala premien och den dagen något händer har de rätten på sin sida att säga att vi har friskrivit oss från detta i våra bestämmelser...Möjligt scenario tänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Säkerhetsmässigt så är det obegripligt varför man hänger på mer kraft än båten är avsedd att bära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vissa fall kan det vara en fördel att ha några extra hästkrafter, t.ex så kan man dra ner på varvtalet och få en tystare och lugnare motorn. Kanske kan det ge lägre soppaförbrukning och längre livslängd på motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska Sjö knusslar inte om motorstorlek. Där krävs å andra sidan att du är medlem i båtklubb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Atlantica fungerar utmärkt, har båt godkänd för 90 Hp men det sitter en 125:a där bak det var inga problem att få den försäkrad hos dem, däremot så knorrade Länsförsäkringar att det inte gick och då är man ändå guldkund där sedan ett antal år.

 

// Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...