Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
crabfish

Finnarna är kloka

Rekommendera Poster

Oftast brukar vi nog ta efter det som är korkat men inte det som är bättre i Sverige :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom bygger bra båtar och är nu även bevisligen klokare än svenska beslutsfattare. Heja Finland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns väll någon som inte gillar finnar här. Vad skulle det annars kunna vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha... en rasist, det måste genast rapporteras! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Siteadmin skrev i den senaste långtradaren i ämnet:

Hallå!!

Samma frågor och argument rullar bara runt... Ni som tycker olika och ibland kommer i luven på varandra, håller moderatorerna varma med era rapporteringar....

Vi tror att dom som har velat komma till tals har fått göra det, så nu är det dags att stänga tråden.

Observera vi på maringuiden håller oss neutrala till dom frågor och åsikter som debatteras här i forumet och tar inte ställning för eller emot.

Starta nu inte en ny tråd på samma tema. Eller en ny tråd om varför tråden stängdes. Hoppas att detta respekteras.

Önskar
maringuiden.se

 

Skulle mer tro att det är det fetstilta som är anledningen....

Och nej, det är inte heller jag som rapporterat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har full förståelse för den som rapporterade med tanke på att det är ytterligare en tråd som inte ger någonting, tjötet går bara runt runt runt......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabfish, i den artikeln du länkar till beskriv att man i Finland har 0,5 promille i gräns för bilkörning samt körkort för snabba båtar. År det något du också vill ta efter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

pseudonym skrev
Eller hur? JJ Letho (F1-föraren) tänkte säkert klokt innan han drog iväg och dödade sin vän i båtkrashen.

Vad jag förstår så hade denne man betydligt över 0,5 promille vilket även är det gällande eller blivande gränsvärdet i Finnland, och att han även körde en båt som är att betrakta som en fartbåt.

Övrigt angående dessa trådar om promille

- Jag förstår inte varför man blockar trådar i detta ämne om nu intresset att diskutera detta är så stort. (Första gången jag kommenterar i detta ämne för övrigt)

Slutsats:

En frihetsfråga för många.

En säkerhetsfråga för andra.

Jag själv kan bara säga att jag vill ha både ock, och då är 0,2 promille för lågt och helt fritt för högt!  Rimmligt hade varit 0,5 som nu diskuteras i Finnland, 0,2 kanske rimligare för fartbåtar och stora fartyg,

Låt argumenten och motargumenten få leva vidare i en tråd, så öppnas inga nya på nytt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den artikeln jag läser (länken) står det  Vi borde införa körkort för de stora muskelbåtarna och för de båtar som kräver körkort är jag beredd att sänka promillegränsen till 0,5. Jag tror nog att borde betyder samma sak i Finland som i Sverige, eller har du annan information Peter_K?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt, jag läste helt enkelt fel. Slarvigt av mig. Men, att man har 0,5 promille som gräns för bilkörning stämmer, så frågan om vi även bör införa den gränsen för biltrafik i Sverige vill jag gärna ha svar på från crabfish.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo vi har 0,5 för bilkörning, 1,0 för båt.. Det många är överens om är att fast man skulle ha 0,0 så är problemet fortfarande dom som kör med typ 1,5-4 promille. Dom bryr sig inte om reglerna vad dom än är. Som i fallet med JJ lehto, tror han hade typ 1,7om jag minns rätt. Frågan är om han hade klarat den färden nykter ens(köra i 45knop i en smal kanal, 1 meter djup, med betong fundament på sidorna)

När det gäller båtar så sker det mest fylle relaterde olyckor i roddbåtar, utan flytväst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter, ville inte knäppa dig på näsan genom att upplysa att du missat en del. heart

Angående bilkörning kan 0,5 kanske vara bra. Flera andra länder har högre gränser än Sverige. Med stor sannolikhet har vi haft ett större faktaunderlag för vårt införande av 0,2 för bilar.

Finns säkert mer som finnar gör som inte vi tycker är bra men just kommentaren  hon ger i  artikeln är klok

Hon understryker att alltid då man kriminaliserar någonting bör det ske när en människas beteende blir farligt för omgivningen.

De gränsvärden vi hade tidigare för båtar har hittills ingen kunnat bevisa att de var farliga och varför kriminaliserar någon för något som inte är farligt.

 

Vidare i artikeln

Övervakningen borde fokusera på dem som har en promille eller mer och utgör en verklig fara.

Då hamnar vi nog mer rätt för just i kategorin 1 promille och uppåt finns fakta om de som kört på grund eller på annat sätt orsakat skada och fara för andra människor.

 

Angående den kloka finnen så skriver man att man borde ha någon form av körkort för stora muskelbåtar. Och det håller jag med om.

Enligt mig är knappast en styrpulpetare med en 90 hk utombordare en muskelbåt men en båt byggd för hastigheter runt 50-60 knop med några vassa V8:or  borde kanske inte vara möjlig att köra utan bevis på att man kan hantera den.

Fortfarande tycker jag finnar är kloka och i detta fallet klokare än en hel del svenskar som inbillar sig faror som inte finns. Tror på tomtar och troll.

Ha en bra dag Peter. yes

 

ps Mumin är en Finsk saga och finns inte i verkligheten.

Och själv är jag helsvensk och ser upp till kloka människor oavsett natonallitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hopp Harry. Intressant inlägg. Men... du missade att svara på min fråga... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jäfla tjat om att dricka innan man framför allehanda fordon...

post-8232-1394236999,1792_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med! Sånt tjat om det hela tiden. Hur svårt kan det vara att förstå att man inte ska dricka när man ska framföra något fordon, oavsett vilket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det många inte vet om är att med vår lag om alkohol så upphör försäkringen att gälla om man är påverkad av alkohol och använder sin båt. 

Om du lagt till vid en plats och sedan dricker alkohol och sedan under kvällen eller natten blir tvungen att förändra din båts plats på grund av vind eller annan orsak och något går på tok och du får skador på din eller annans båt så gäller inte försäkringen. Blir nedsatt med 100%

 

Just på grund av att regeln nu säger att du är straffbart påverkad över 0,2 prommille.

Fundera även på hur försäkringsbolaget kommer hantera om båten sliter sig från förtöjningar och skadas när du tagit ett par glas vin.

De som tror de kan ta ett glas när de lagt till för kvällen lever i en falsk tro att de går fria från 0,2 lagen.

Vill man ha fullt skydd av sin båtförsäkring gäller alltså 100% nykterhet då man är i sin båt.

 

Från allmänna bestämmelser till en båtförsäkring.

Alkohol, narkotika och andra berusningsmedel
Om du eller den som med ditt medgivande använder båten eller
dess tillbehör, orsakar skada och är straffbart påverkad av alkohol, narkotika eller andra berusningsmedel sätts din ersättning
ned med 100 procent. Samma nedsättning görs om du intar
berusningsmedel under de första sex timmarna efter skadan om
det finns skäl att misstänka att händelsen kan bli föremål för
polisutredning.
Nedsättningen kan minskas om särskilda skäl föreligger.
Ersättning kan lämnas om du kan visa att samband saknas mellan
den straffbara berusningen och skadan.

källa, se sid 13

http://www.lansforsakringar.se/SiteCollectionDocuments/Sak/BÃ¥t/01649-Villkor-Bat.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt.

Fast här diskuterar vi båtar. Inte fordon. Fordon som är saker som rullar på land!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir helt bedövad av vad man kan lära sig på MG! :-)

Fast (räddning av resonemang?) ett fartyg är knappast ett fordon i juridisk mening. Bara i etymologiskt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Momslagen kan man nog anse vara en juridisk skrift, måhända. I den står det att ytor som används som uppställingsplats för fordon skall vara momsbelagda. Vidare står det att därför skall ytor som används för vinteruppställning av båtar vara momsbelagda. Därför fick en del av oss stackars krakar en höjning av varvsavgiften med 25% för en tid sedan.

Så nog är en båt ett fordon... men om ett fartyg är en båt, näe nu blev det svårt!wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...