Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
SebIs

Att dra en Flipper 700 med Volvo V70

Rekommendera Poster

Hej, Har precis blivit ny medlem då jag bestämt mig för att köpa en Flipper 700. Tittade på en igår faktiskt. Då slog det mig. Undrar om min V70 170 hk automat klarar att dra båten. Jag är väl medveten om att det inte skulle vara helt lagligt, men vad gör man. Är det någon som har provat att dra en Flipper 700 med en Volvo V70? Går det att lägga i/dra upp via ramp med denna bil. Skall köpa väldigt snart så jag vore oerhört tacksam om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Uttern 5500 som ju är betydligt mindre än vad Flipper 700 är. Med min V70 kan jag sjösätta via ramp men inte ta upp. Volvon orkar men det slirar. 4-hjuls drift är nog ett måste. Men det beror ju även på hur rampens lutning är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls omöjligt att det fungerar, allt beror på rampens utformning och skick.

Flipper 700 väger tom ca 1400kg. Jag har dragit upp min Yamarin 64DC (1100kg motor 220kg diverse utrustning och bensin), detta har gjorts på olika ramper med både en Passat (150hk) och en Peugeot 3008 (156hk).

Skaffa ett par bra klossar att lägga bakom hjulen och veva inte upp båten hela vägen på trailern, detta för att få mer vikt på framhjulen.

Ta det försiktigt och akta kopplingen.

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på vad det kostar att byta/renovera en automat idag så skulle jag avråda. En sak att köra försiktigt på vanlig väg men att försöka dra upp den ur vattnet är att ta död på växellådan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle också avråda från det. Borde vara någon i din umgängeskrets som kan erbjuda hjälp med någon större bil alt 4M.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Century 210 och den vägde något mindre än 700:an gör. Vår ramp är inte speciellt brant  och jag drog med en Peugeot 504. För att inte ödelägga kopplingen var det bara att varva upp motorn och släppa upp kopplingen. Sedan fick däcken ta stryket. Det blev inte så många upptagningar med den bilen efter det. Jag hade hellre gjort upptagningen med en automatväxlad. Max släpvagnsvikt är 1800 kg på V70 och många drar husvagnar i den storleken och det håller. Garanterat att de får starta i lika branta backar som rampen är brant och det går bra. Korsningen, gatan från campingen och huvudgatan i Gränna är inte att leka med, ur den synvinkeln. Du får prova dig fram så får du känna hur det känns.
Lycka till med köpet.



Senast ändrad av excel319 | 03 april 2012 | 15:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en V70 170hk utan automat och den fick inte dra några 1800kg . Skulle definitivt inte ens ha funderat på att försöka dra upp en 7m båt med den en 5,5m är mera lagom. Storskillnad att dra på planmark mot att stå på en ramp. Kan ev. funka om du kopplar bogserlina til en annan bil som hjälper till men bilen lär ta rejält med stryk hur du än gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Flipper 700 väger tom ca 1400kg, hur mycket väger vagnen, 300 eller 400 Kg?

Hur mycket kan dra bilen med det körkort du har?

Om du har V70T5, jag tror att du kan dra som max 1600Kg eller? kolla upp det först.  

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag tror det kan bli tungt och bilen tar stryk om det ens går att ta upp den.

Har själv trailat min förra DC 21fot ca 1500kg med en bmw 528 det var tungt på den rampen jag använder. Trailat även med XC70 2.5T och en V70T6 det är nemas problemas :)

Hade även en kompis som försökte ta upp sin searay 210 med en v70 2.4, gick inte alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagts här ovan så är det en rejäl skillnad på att traila/dra på plan och fin väg mot att dra upp en båt ur plurret på en mer eller mindre brant ramp.

Min Yamarin 490 som väger ca 500 kg med motor fick jag bara med vissa problem (läs mycket gummi-slitage!) upp på en inte alltför brant ramp med min S70. Ett år gick det inte alls. Försökte med att ha båten långt bak på kärran så att båten lyfte bakhjulen lite för att få bättre drag i framhjulen men det gick inte. Anledningen var att rampen var liiiiite ojämn just där vagnen måste stå för att jag skulle få på båten vid det vattenståndet.

På grund av detta och några andra skäl köpte jag en XC70 AWD i höstas. Nu ska det ju inte vara några problem längre.

Så, du kan säkert köra din 700 på en vagn på någorlunda plan väg med en V70 men alldeles säkert inte dra upp båten på någon ramp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som många sagt, det beror mycket på rampen. Jag har tagit upp vår Flipper 620 med en vanlig Avensis (FWD och typ145hk) utan några större problem. Flack, torr ramp med fast underlag = inga problem. Blöt, brant och grusig ramp = bara att glömma. Ska du bara ta upp en gång per år kommer det nog fungera bra men om du tänker kuska runt med båten på trailer och sjösätta/ta upp ofta skulle jag sikta på mindre båt / annan bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drar upp en Ryds 23 1800kg plus reggad kärra 650kg upp ur alla ramper jag provat hittills. Detta med en gammal nerkörd och trött Ford Galaxy 150hk, automat och framhjulsdriven. Enligt mig är automat överlägset när man ska sega upp en båt ur vattnet, säkert inte bra för växellådan men vad gör man inte :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en flipper 620, och körde transport på väg med en v70. men vid rampen vad det fyrhjuls drift som går åt ,körde då med xc 90. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar för alla uttömmande svar. Har ingen båtplats ännu, därav mina funderingar. Har nu förhoppningsvis fått en plats, dock inte i närheten av där jag vill, men det får duga och det lär då bli kran i och ur. Tack igen för svaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att dra upp en större båt på ramp kräver antingen bakhjulsdrift eller 4wd. Jag vet. Har länge bara haft Volvo 700/900 serien som var helt suveräna för uppgiften. Fick hjälpa otaliga förtvivlade båtbrödre när de inte fick upp sina båtar med deras framhjulsdrivna bilar.

Har nu 4wd (XC70) eftersom jag numera inte har någon fast båtplats men tänkar åka runt i landet o trollingfiska från olika sjösättningsramper . En del ställen kanske det t.o.m. blir sjösättning från naturramp/strand :-)) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vad tror ni om min kombination med B-körkort?

Kan jag köra hem en Flipper 666 (nya modellen) med 220hk mercruiser? Många mil är det...

På den Volvo 745 som jag tänke dra med står det:

Skattevikt, kg: 1490
Tjänstevikt, kg: 1490
Totalvikt, kg: 1920
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1490
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 
Max lastvikt, kg: 430
 

Släpet är en http://www.marininvest.se/?f_info=37 (Tk trailer BV 1500)

Tänker mig om det är risk för böter... Hur mycket?  Knappast indraget körkort väl?

Jag uppfattar det som att det egentligen är 10kg för mycket på trailer-modellen, och det är ju löjligt lite. Sen är jag osäker på vad en Flipper 666 MED inombordaren egentligen väger?

Funderar också på om det kan fungera med sjösättning/upptagning på en ganska plan ramp. Det är dock nästa problem, men om någon har erfarenheter så dela gärna med er...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bv1500 är en 30 kärra på den drar man inte gärna en ny fin båt i många mil. Kör du 50 och det är ett litet gupp så hoppar det rejält så tänk om o välj en annan kärra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej..Är det så illa verkligen? Jag ska alltså göra denna ca 30 mil resa en enda gång. Sedan är det bara för sjösättning och upptagning. Är ju lite svårt att välja annat på en begagnad båt när det ingår en viss modell...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en rätt justerad trailer och ordentlig surrning så är det inga problem alls. Se till att det är luft i stödhjulen och kör med hjärnan. Båten ska vila på kölen och och bara stabiliseras så att det inte glappar med sidostöttorna.  Surra med tre bra band. Ett var sida i aktern (från en knap el. dyl.) och ett band fram som håller i extra i klass 3 öglan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att du inte får köra med 30-kärra på motorväg och motortrafikled.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till att kultrycket är bra och inte som på min bild!

Här kommer en dålig bild på min D66:a efter Saab 9-3:an.  Kultrycket var på tok för högt. Jag skulle aldrig få för mig att ta upp båten med denna bilen.

 

Ska du köra långt så surra med två bra band framifrån också. Så att alla banden drar mot varandra.

  

post-10003358-1394237016,4786_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan jag uppgraderade till en reggad kärra så drog jag båten ca 30 mil på en TK-2000 BV. Inga som helst problem. Dock vill du nog inte pressa upp över 30 (förutom att man inte får) eftersom minsta gupp får ekipaget att studsa på ett obehagligt sätt, tänk också på att planera körningen så gott det går så att du slipper häftiga inbromsningar.

Som någon tidigare tipsade så dra ett spännband bakåt så åker båten inte framåt (vinchtornet kan vika sig vid häftig inbromsning) och ett spännband nedåt i fören så gungar inte båten så mycket på kärran.

Bifogar en bild där man ser hur jag surrat. Man kan kanske också ana att jag inte vinchat fast båten mot gummit i vinchtornet utan låter spännbanden hålla båten. Så gillar jag att göra men smaken är som baken...

post-25626-1394237017,8227_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och en grej till, innan du backar ekipaget nerför rampen i vattnet så knyt fast en fender ovanpå vinchen. På min kärra sitter vinchen så att fören tar i vinchen *kras* när aktern börjar flyta.

Kanske inte något problem för dig men jag skulle inte chansa första gången :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste backa ner långt om båten börjar flyta innan du låter den rulla av trailern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, en bra bit blir det. Men den jäkeln vägrar rulla av, den sitter som berget.

Tidigare i tråden sade jag att det aldrig var några problem att dra upp båten med min framhjulsdrivna familjebuss, men jag tar tillbaka det. När jag skulle upp senast så var det lite blött och lerigt och det gick inte att komma upp förrän vi gjort ett tåg tillsammans med vår lilla Clio.

Lite för små marginaler för att vara bekvämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska vara bilar tillverkade i det stora landet i väster när man ska dra släp och traila båtar, stora tunga och mycket hästkrafter, sedan vad man får dra och inte o.s.v. det är en annan femma.

 

// Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

På 70-talet kanske automatlådorna inte var helt bra för släpdragning, men dagens lådor tål det och det är t om bättre att skaffa bil med automat om man tänkt dra mycket släp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur man har en sprillans Audi Quattro att med 211hk. Bara flyger upp med ett ton:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där stämmer inte.

Vissa tål mer medan andra ligger på gränsen. BMW 330d/530d från tidigt 2000tal klarar knappt org motoreffekt utan släp. DSG som så många gillar klarar inte stadskörning bra och många rasar...

Automat är känsligare på de flesta plan, men är såklart väldigt bekvämt att dra med:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...