Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
zippe

tänkte lägga nytt teakdäck tips?

Rekommendera Poster

tänkte lägga nytt teakdäck i sommar är väldigt tacksam för alla tips jag kan få

mvh Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sägs att lägga ett teakdäck är det dyraste sättet att förstöra ett fungerande båtdäck.

Dvs det är en riskkunstruktion och kräver att varje skruv är korrekt tätad. Om du skall ersätta ett tidigare teakdäck med ett nytt, så bör du först besiktiga alla skruvhål och först åtgärda alla eventuella rötskador som kan finnas i distansmaterialet som normalt är balsa trä. Detta kan vara allt från helt oskadat till helt genomruttet, dvs detta måste kontrolleras först!

Hittade en länk tidigare om hur man reparera sådana skador, skall se om jag kan hitta igen den.

Det är väl där det börjar!

Däremot att lägga teakdäck har jag inga kunskaper om, bara att jag själv hellre skulle välja ett billigare och bättre alternativ. ..Men dock, inget är så snyggt som ett nytt teakdäck !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller väl med Hasse_O i allt väsentligt. Hade en gång en båt med teakdäck - rev av det och återställde  det gamla plastdäcket.

Men nu gällde det att lägga ett nytt däck. Sök op Lägga teakdäck så fär du en hel del träffar.

Det kom ut en liten bok i ämnet för ett tag sen. Köpte den faktiskt, bara för att kolla. Gör  själv från och till luckor och fotsteg och liknande i nåtad teak. Kul jobb, och det blir ju snyggt.

Skrev en liten blänkare om boken här http://www.maringuiden.se/forum/;thread=423097

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först vill jag då påpeka att det finns inget som kan ersätta ett äkta teakdäck i lyster. Med det sagt så finns det andra möjligheter som är likvärdiga. fex. hittade jag denna video från Flexiteek ganska snyggt faktiskt.



Senast ändrad av LeGaard | 05 maj 2012 | 15:54



Senast ändrad av LeGaard | 05 maj 2012 | 15:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, men Flexiteek är för folk som inte se skillnad på plastkopior och äkta varan. Jag gillar plast, men inte när det försöker se ut som trä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med teakdäcket är att det är lättare att fixa till den ruttna balsan eller den illaluktande divinycellen då man kan arbeta uppifrån. Den ska ju ändå täckas med teak så skrovligheten på nya glasfiberlagret spelar ingen roll.

Börja med att kolla upp hur mellanmaterialet klarat sig. Är det skumt så riv upp på några knarrande och sviktande ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öhh...? Är det inte det som är meningen att det ska se ut som trä?  surprisewink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla alternativ för teakdäck, www.teakdeck.se så slipper du bla. skruvhål i däcket med läkage som följd. 

post-10014141-1394237054,6511_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men det gör inte det.
Det ser ut som plast som FÖRSÖKER se ut som trä.
Som t ex också laminatgolv gör...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips på bra varv för att lägga om ett teakdäck?

Teakdäcket på min båt är alltför slitet för att renovera och jobbet att lägga nytt är för svårt och för stort (14 m segelbåt)  för mig att göra själv.

Har någon tips på bra varv runt Sverige (eller kanske Finland, Estland eller Lettland) som gör ett bra jobb till ett rimigt pris, helst limmat för att minska läckagerisken i framtiden..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par tips:

Alpha Yacht Service i Tallin

http://www.bavariasverige.se/service

Lidköpings båtsnickeri i Lidköping

http://www.lidkopingsbatsnickeri.se/     kolla i länken uppdatering



Rosättra Båtvarv utanför Norrtälje, reparerar inte bara Linjetter utan även andra båttyper

http://www.linjett.se/index.php?id=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man INTE vill ha teak är måla ett alternativ.

Min båt var utrustad med teakdäck som monterats av förra ägaren med felaktig skruv. Han rev därför bort det och kladdade på med färg.

Resultat - sådär...

post-832-1394237316,7131_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måla vitt.

Maskera - måla grått med halkskyddsfärg.

post-832-1394237316,8228_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modern, miljöriktig teak, är inte alls som den var förr. Likheten med laserad furu är påfallande. Nu tidens teak är mycket mjukare och inte lika fett, det är bra till inredning eftersom det går att limma betydligt bättre. Ska man ha modern teak till däck så bör man ha tjockare och behandla årligen. Att ersätta ett slitet teakdäck idag gör man bättre med TREADMASTER eller TBS, det är väl beprövade produkter som fungerar. Underarbetet är ungefär detsamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej!

På våran förra båt lade jag teakdäck.

Men...jag limmade!

Med epoxi.

Alla olyckskorpar sa det skulle inte funka.

Men se det funkar kanon än å det är kanske 25 år sedan. Fast jag gjorde det inte lätt för mig. Så här gick det till.

Jag slipade ner däcket och grundade med ett tunt lager epoxi. Sedan köpte jag en hel bunt skuren teakfaner, 6 mm tjockt. Med kartong och sax mallade jag till ribborna en å en. Sågade ur ribborna ur faneret med fintandad bandsåg. Med en liten mini handhyvel, skäret är nästan som ett rakblad, putsade jag varje ribba för hand så den pasade exakt i form. Lade på primer på den sidan som skulle ligga mot däcket. När primern torkat lade jag på epoxi på däcket och tröck ner ribborna. Fixerade med häftklammer. När det härdat så lade jag i fusk svart Theodikt för syns skull.

Nu blev däcket både starkare och tätare och snyggare. Det håller än. Körde med lite 50%-50% kokt linolja/balsamterpentin en ggr per år. Kanon.

I ditt fall så borde du ta bort det gamla teakdäcket som troligtvis är skruvat. Sedan måste du kolla ev distansmaterial vid skruvhålen. Laga-täta. Sedan kan du köra som jag gjorde. Faneret skulle kosta idag ett par tusingar max gissar jag. Så det blir billigt. Man känner sig nöjd sedan nästa säsong när man har gjort jobbet själv och det blev bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutresultatet blev fint. Vad använde du för färger och är du nöjd med färgerna? Du upplever inte att det blir skitigare på ytorna då du har halkskyddsfärg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har kontakt med Tallinn varvet, de verkar seriösa. Har någon som läser detta någon erfarenhet av Alpha Yacht production i Estland???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Jag körde med De Ijssel´s produkter. Och nej - det är faktiskt precis tvärt om. Den täta tvåkomponentsfärgen gör ytan lätt att göra ren när den blir skitig - och att den är matt, grå och lite skrovlig gör att skiten knappt syns.

http://www.de-ijssel-coatings.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehhhh?

Måste bara fråga vad du har för personlig erfarenhet av tex flexiteek?

Efter ha sett resultatet när min båtgranne la Flexiteek på badbryggan på sin sea-ray 240 så måste jag säga att jag är  imponerad, ser äkta ut, känns rätt samt inget underhåll.

Jag tycker inte det finns något av det plastiga du nämner samt att det absolut INTE liknar ett laminat..

//Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ännu en gång återvänt till MG efter att ha fastnat i underhållningsbranschen i sjöboden (fast hustrun kallar det fortfarande garage - men det går ju inte att få in någon bil där, så hon borde ju släppa taget någon gång). Kan , som vanligt, konstatera att toaen och PeterK skriver inlägg som stämmer väl med min, förvisso ringa, erfarenhet.

Apropå teakdäck resonerar jag såhör; Vårt teakdäck börjar bli rätt 'ådrigt' men har tullräckligt med tjocklek kvar för att slipas 1 eller 2 gånger, så det kanske det får hänga med ett antal år till. Det sitter fast och nåten underhåller jag varje säsong. Har aldrig varit behandlat på något sätt förutom lite Boracol. Men, när det till slut ska av, så blir det inget nytt teakdäck (pga hög kostnad/mycket arbete /riskkonstruktion), ej heller flexiteek (pga utseende och att jag inte gillar plast i uv-utsatta lägen). Funderar istället på slipa/spackla/måla. Möjligen kiwi-grip.

Hörde förresten påstås att HR, som ett tag limmade sina teakdäck, nu börjat skruva igen. Någon som vet om & varför?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är fel, HR vakuumlimmar sina däck i alla fall om man ska tr på HRs VD..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä håller inte med. La Flexi förra året. Kalasbra resultat,ser exakt ut söm förlagan. Lite dyrare men värt investeringen. Dessutom lika snyggt år efter år. Hade en provbit med mig på båtmässan föra året. Jämförde med däcket på en 3 millioners båt. Inte ens säljaren såg någon skillnad. Titta du på Flexiteek. Ingen plastkänsla alls. Du kan tom slipa på det,

Äkta teak är ju som bekant rödlistat. Du får hålla tillgodo med den teak som odlas och växer snabbt. DEN ser däremot ut som laminat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med att odlad teak skulle vara sämre än vildvuxen, har någon sett någon tillförlitlig källa till det? Eller är det ännu en faktoid baserad på svensk åkermarksplanterad granskog?

/u

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår Yamarin 59Ht hade vi teakdäck från fabrik. Enl Yamarin odlad indonesisk teak. Jag upplevde iaf att den teaken höll väldigt bra kvalitet under de 5 säsongerna vi hade båten. Väldigt fin ljusgrå lyster på uteytorna och enkelt att underrhålla. Jag vet inte på vilket sätt vildvuxen teak skulle vara snyggare/bättre faktiskt?

Ang. syntetteak så har den nu blivit så pass bra så att man lägger det på en del stora yachter nuförtiden. Bla Sunseeker har det som option på deras riktigt stora båtar. Om klientelet som köper den typen av båtar och varven som tillverkar dem är nöjda så borde det nog inte vara något större fel på produkterna kan man tycka.

På nuvarande båt har vi något som heter Duradeck. Tycker att det är snyggt med riktig nåt mellan ribborna och skönt att gå på mm. Valde det isf för Iroko(Bavaria har bytt till teak from nu). Mest för att Bavarias teakdäck var riktigt trista, oramat fabrikssågade bitar. Medans Duradeck är mallad med snygga ramar och ser mycket mer påkostat ut. Ångrar inte mitt val. Priset är ung. detsamma för båda alternativen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...