Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Djupvik

Kamremsbyte Yamaha F100

Rekommendera Poster

Jag känner att det är dags att byta kamrem på min yamaha F100 årsmodell 02, jag har haft motorn i några år nu och jag har en känsla av att det aldrig bytts kamrem.

Finns nån som vet hur man gör? Tips och råd angående detta tas tacksamt emot? Antar att svänghjulet ska bort t e x, Vad behöver jag för avdragare? Behövs fler specialverktyg? Är det nån skillnad på Yamahas märkesrem Eller funkar Quiksilvers rem för halva priset lika bra?

Vill helst göra jobbet själv då jag tycker att det är bra lärdom att göra det.

Mvh

Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hade varit kul o se bilder från nån som gjort det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver ett verktyg för att hålla svänghjulet stilla när du lossar o drar bulten. Man kan köra mutterknack när man lossar men en del säger att det finns en liten risk att svänghjulsmagneterna kan lossna. Nytt svänghjul är apdyrt. En lämplig avdragare, momentnyckel o inte minst instruktioner. Det sistnämnda kan jag nog bistå med. Jobbet med rätt verktyg är mycket enkelt jämfört med samma på en bil så skulle bli förvånad om en verkstad debiterar mer än en timme. Så om du måste köpa verktyg enkom för detta lönar det sej nog o låta verkstan göra det istället. Mercury köpte under denna period sina powerhead för sina motsvarande motorer från Yamaha så Quicksilver-remmen är lika mycket orginal som Yamaha-remmen. Mercury har bara en lite sundare prispolitik på sina reservdelar än Yamaha :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst måste man låsa fast vissa kugg för att inte ändra inställning på ventiler/lyftare mm ? Är du med på vad jag tänker Jarb ? Så va det på min F250 vill jag minnas ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl det som är det klassiska problemet med 4-taktssmotorer. Jag tror det är de jarb menar med att inte röra på svänghjulet för då kommer ventiler i osynk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju jättebra Jarb, precis så jag hade tänkt mig att det skulle låta faktist.

Som tur är har jag prylgalna grannar så det finns rätt mycket att välja på både hos mig vad det gäller momentnycklar och avdragare. Däremot vet jag inte vad det ska dras med för moment eller om jag ska använda nån typ locktite eller så? Vet inte heller vilken sorts avdragare som är bäst att använda.

Problemet jag har är att motorn är 20 mil hemifrån och där är resurserna aningen begränsade vad gäller välutrustade grannar:-) så det gäller att få med sig rätt grejor direkt.

Vad gäller svänghjulet så hörde jag nånstans att det finns nån flärp bredvid svänghjulet som är avsedd för just detta för att inte paja tändningen. Sen ska det visst finnas pilar som man ställer mot varann vid isärtagningen. kan detta stämma?

Har du nån bra instruktion eller länk Jarb så vore jag väldigt tacksam?

// Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. Svänghjulshållaren är avsedd att användas som mothåll när man lossar och drar centrumbulten som håller svänghjulet på vevaxeln.Visst kan man använda mutterknack till båda dom momenten men åtminstone vid åtdragningen är det viktigt att det blir draget med rätt moment. När man gör allt detta sitter ju remmen där så att sabba timingen är ingen risk då. 

De flesta Yamahaer inkl denna är sk interferande motorer så ventilerna har inte frigång för kolvarna i alla lägen. Det gäller t ex just F100-modellen o skulle man råka rubba kamaxlarna eller vevaxeln med remmen av så kan det va så illa att man kröker nån ventil. Man linar upp motorn mot markeringarna innan man tar av remmen o sen monterar man remmen utan att snurra vare sej vevaxel eller kamaxlar.

Skicka mej ett meddelande med din mejladress så kommer det instruktioner för hur du ska göra jobbet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär ja, nu är remmen bytt, Köpte Quiksilvers rem för drygt 700 kr.

Började känna på muttern och insåg att jag behövde längre skaft då den sitter rejält, istället för att Skaffa fram dom verktygen ringde jag mitt lokala varv, det slutade med att han bytte min rem och debiterade en timme, 475kr.

Så summan av kardemumman, knappt 1200 kr för byte av rem var det klart värt. Jag håller mig till dom jobb på båt och motor som jag behärskar.

Tack alla för tips och manualer

// Rikard

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men jag är också intresserad av svar på Nellie66's fråga.

Byttes det även spännrullar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...