Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst

Tvåtungad flagga till båten; hög eller låg pinsamhetsfaktor...

Rekommendera Poster

Båtar som i kustbandet smyger med sin nationalitet blir bordade av kustbevakningen snabbare än blixten. Jag tror nog att den tvåtungade uppfattas som svensk. Särskilt på håll ser man inte att den ser konstig ut. Kommer man till Tyskland och har glömt flaggan kan man nog räkna med böter. Dom älskar att åka ut och på uppdrag speciellt som bränslet bekostas av den som gör nåt fel. Vi hade lagt oss på en norsk ö en gång vid en privat brygga och kände oss lite skyldiga. Ingen var på ön då det var tidigt på våren. När vi startade morron därpå glömde jag flaggen och efter några minuter dök en kustbevakare upp och styrde mot oss. Snabbt förstod jag att de tänkte kolla oss och plockade upp flaggen varpå de vinkade och styrde vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna ha en tre tungad flagga inte för jag skulle försöka va nått jag inte är utan för den är fin och ser ståtlig ut.

Tvåtungad nja, för skulle inte orka stå o förklara mig för sjöpoliser som dom i denna tråd, om varför jag för flaggan.

Är det olagligt med den Tvåtungade???? NEJ, så varför bry sig.

Jag kanske hatar segelbåtar eller 40fots pittförlängare i plast, kan även säga att alla som har båtar under 70 fot är blöjseglare. Men gör inte det för alla gillar olika.

Undrar vad det verkliga problemet är.

Med närmare eftertanke så ska jag nog skaffa en 2 tungad bara för reta alla som anser sig veta bättre.

en 250x124cm pryder nog min båt bra

Redigerad av tugge
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tretungad är snyggt, men förbehållen våra gemensamt ägda fartyg som oftast är målade i grå och gröna färger.

 

För inte flagg på nuvarande båten då det mest är i vägen, undantagsvis när vi går ut på internationellt vatten då man är skyldig att visa nationalitet. Då blir det en pytteliten ordinär svensk flagga på lanternamasten. Den tvåtungade var ny för mig, och tydligen finns en historik bakom den, så varför inte? Men inte särdeles snygg......kanske en vanesak?

Däremot har jag alltid varit noga med gästflaggan, en snygg och trevlig gest mot det land man för tillfället besöker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på den flagga vi redan har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå. Nu snart tre år senare ser jag att flaggan är ett skämt. Tråden startades 1 april 2012!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite gammal tråd men jag anser att vår flagga skall föras med respekt. Den tvåtungade är inte en officiell nationsflagg. Den tretungade är endast för kungahuset och marinen.

Jag tycker det är en självklarhet att föra nationsflagg på sin båt.

ha en fin dag!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nationalism är nåt av det fulaste jag vet och nationsflaggor är nationalistiska symboler. Folks snack om traditioner och respekt för vad som är en bit färgad tygtrasa skrämmer mig!!!

Jag satte motvilligt på en flagga nyligen för att jag hade en tanke om att segla till Norge (det blev inte så den här gången) och jag har läst att de kan bli kinkiga om folk inte flaggar. Annars är det en högst onödig och rätt töntig pryl. Jag har haft den uppe en del och det är sjukt störande med smattret från den när det blåser på lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får vi hålla isär begreppen lite.

Personligen är jag otroligt stolt över mitt land och vår flagga. Med det sagt behöver man inte vara en skrämmande nationalist från ultra-högern. 

Skall vi inte ha traditioner? Behöver det vara något fult? Och att ha respekt för vår flagga är för mig en självklarhet, precis som för alla länders flaggor.

Förstår inte var det hemska ligger i det..

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha respekt för en tygbit är skrämmande. Problemet är att traditioner och symbolälskande föder de mörka krafterna i vårt samhälle. Utan en "oskyldig" nationalism som jordmån växer inga extremvarianter av den upp. Bara genom att ta avstånd från tron på nationen som nåt speciellt, kan man motverka mörkret. Nationer och folk hjälper till att skapa avstånd och upprätthålla "vi mot dem". Att människor som är födda i ett visst land är bättre eller sämre än människor som är födda i ett annat land. Om man inte ställer upp på den uppdelningen finns det heller inget skäl att dela upp världen i nationer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror snarast att människan behöver något att identifiera sig med. Annars blir saker meningslösa och livet vingligt, eftersom vår flockdjursnatur är (tyvärr kanske) mer rotad än vad vi vill tro. Och det är inget vi kan eller skall göra något åt, bara förstå så den kan hanteras. För om vi inte får något alls att ty oss till eller en grupp att identifiera oss med, så blir vi ingenting och kan lätt tappa fotfästet. Och då tenderar hjärnan att fylla detta "inget" med annat, och det är ofta inga bra saker.

 

Det jag ofta hör som svårast med Sverige när invandrare säger sitt är att de inte vet hur de skall kunna bli svenskar. För ingen svensk vill ju stå för att vara svensk, så vad är svenskt ?

 

Sedan finns det - precis som i alla grupper, inriktningar och sammanslutningar - ytterligheter och avarter som man skall ta avstånd ifrån, som inte sällan bygger på att utnyttja de kanske inte lika starka, de som egentligen har allra mest behov av stödet från en grupp. Det finns i sekter, politiska partier, föreningar och facebookgrupper.

 

Men det har inget att göra med att få vara stolta över vårt land och dess symboler. De som sätter likhetstecken mellan dessa symbolerna och avarterna som finns (med dessa ytterlighetsdumheter som motivering) har ju tvärtom fallit precis i den fälla som dessa grupper vill, då det gör ännu fler människor osäkra på vad de tillhör. Skall jag kanske skämmas över att hissa svenska flaggan ?  Nej, JAG skäms inte.

Men jag vet många som inte vågar hissa svenska flaggan längre eftersom de är rädda för att förknippas med avarterna och ytterligheterna. T.o.m. skolor har låtit bli på avslutningen. Men vem eldar på den kopplingen ?  Ja, oftast är det faktiskt inte alls sekterna och partierna som startat det, utan helt vanliga, osäkra människor. Och inte minst media, som också består av flockmänniskor som vill tillhöra en grupp och tycka "rätt" saker.....

 

Jag är stolt över att vara svensk, stolt över vår nationalsång och svenska flaggan. Men respekterar naturligtvis andra nationer, nationaliteter och religioner så som jag hoppas de respekterar mig och min.

Jag är även glad för alla som vill vara svenskar - nya som gamla. Men tar man bort identiteten finns ingen plattform att utgå ifrån och identifiera sig med (vare sig man är gammal eller vill bli ny svensk), och det är snarast DÅ ger man "mörka krafter" spelrum. Genom att försvåra för dem som behöver känna vad som är svenskt skapas en osäkerhet och otydlighet som hos flockdjuret människan bäddar för splittring och ännu mer segregation. Precis vad de mörka krafterna vill kunna peka på som argument för sin sak.

 

Så tycker jag. Men erkänner att jag ofta missar att plocka ner flaggan kl. 21:00.....

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Jag tror snarast att människan behöver något att identifiera sig med.

Ja det handlar ju inte om en tygbit utan en symbol som samlar människor med en liknade värdegrund. Sen om det är en nationalflagg, ett Volvomärke eller ett kors är egalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är att det inte finns ett Sverige, utan massvis olika. Vi har ett samhälle som är uppdelat i massa olika grupper baserat på klass, ekonomi, bakgrund och geografi. Många av grupperna har mycket lite med andra grupper att göra. Åsikter, vanor, beteenden, värderingar, livsval är otroligt skilda. Därför går det inte att tala om nåt egentligt Sverige annat än i en torr, juridisk mening. Staten Sverige. Men ett svenskt folk, där "folk" har en djupare innebörd än att beskriva de som är varaktigt bosatta inom landets gränser, det finns inte, anser jag. Och det är inget fel med det, men det gör det krångligt att hänga upp en stolthet på det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2012-04-01 vid 20:38 skrev turetur:

Vad säger ni om unionsflaggan då ?

Jag kan inte låta bli att tycka att den är lite kaxig att ha i norra bohuslän, den retar gallfeber på en del norrmaän...

post-10021119-1394236996,2882_thumb.jpg


Denna unionsflagga används av åtminstone ett fartyg vad jag vet och
det är Ångslupen Gerda. Gerda har fått dispens att använda unionsflaggan. Dispensen är given för att det K-märkta fartyget ska få ha ett så tidstypiskt utseende som möjligt då Gerda är bygg och sjösatt 1865.

Redigerad av JEC78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev raol:

Grejen är att det inte finns ett Sverige, utan massvis olika. Vi har ett samhälle som är uppdelat i massa olika grupper baserat på klass, ekonomi, bakgrund och geografi. Många av grupperna har mycket lite med andra grupper att göra. Åsikter, vanor, beteenden, värderingar, livsval är otroligt skilda.

Det är nog så att vi är mera lika inom en nation än utanför. Många seder och bruk samt matvanor är lika inom Sverige men skiljer sig åt redan i de andra nordiska länderna.

 

Sedan finns det ju avvikelser, både sedan gammalt och nytillkommna, och så får det gärna vara för min del.

 

Det är bra att olika grupper har något att enas kring, annars får vi ju ett ännu mera tudelat samhälle, lika tudelat som tungorna på flaggan som tråden egentligen handlar om.

 

Vi har vänner från många av världens hörn och de uppskattar att dela våra traditioner samtidigt som de gärna bjuder på sina egna. Vi ska snart ha surströmmingsskiva med deltagare från (ursprung från) Sverige, Ryssland, Tyskland, Danmark, Finland, Ghana, Bangladesh,  Cuba, Sri Lanka, Ungern, Ecuador, Polen, Kenya och säkert några flera...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betraktar nationen ungefär som båtklubben, en sammanslutning av människor med likartade värderingar och intressen. De som följer reglerna välkomnas, övriga åker ut. Klubbvimpeln är inte kontroversiell och jag beklagar unionsupplösningen, hade gladeligen accepterat en norsk regering. Kan tänka mig att byta både klubb och nation om jag skulle trivas bättre någon annanstans.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev trewq:

Betraktar nationen ungefär som båtklubben

Bra beskrivning. Finns ju fotobollsklubbar mm också. Även om man kan dela upp medlemmar i olika grupper.

 

Vi kan avvakta lite med norsk regering men tanken är lockande ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...