Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst

Tvåtungad flagga till båten; hög eller låg pinsamhetsfaktor...

Rekommendera Poster

Gäst

 

...om man betänker att flaggan inte är officiell!

 

post-10019769-1394236995,9301_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att den tvåtungade flaggan ser lite slafsig ut. Inget som jag skulle vilja ha på min båt.

Än värre är det med Bohuslänska Flaggan. Tre färger som enligt mitt förmenande skär sig. Det bohuslänska landskapet är vackert i all sin vresighet. Det kan man inte säga om konstruktionen Bohusläns flagga. Den är anskrämlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Håller med dig, mitt sinne för estetik får hjärtstopp. Är den flaggan på allvar?

Synd att inte båtfolket i vårt land har en flagga som den danska YF-flaggan; lite klass på den, eller hur?



Senast ändrad av Seari | 01 april 2012 | 10:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annan flagga som jag ser rätt ofta

post-10011607-1394236996,0836_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att föra den tvetungade på icke örlogsfartyg är ohyfsat i allra högsta grad, näst intill lika illa som att använda flagga som polertrasa....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Fast på örlogsfartyg är det tretungat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ooops.. tänkte inte på detfrown.... Var kommer den tvetungade ifrån?

Ha´ t pent S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den tvåtungade flaggan kommer från Ostindiska Kompaniet som hade dispens att använda flertungad flagga då deras fartyg skulle likna ett örloggsfartyg få håll för att minska risken att bli överfallna av pirater. Även Ostienfararen Götheborg seglade med tvåtungad flagg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HÖG!

Så här kan man läsa på http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_flagga
Beträffande enskilda personer tillhöriga fartyg, som kontrakterats att för postverkets räkning transportera post, bestämde kungliga brevet 1 augusti 1838, att de fick föra svensk flagga med två tungor (en så kallad kluven flagga, utan gul tunga).

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samernas flagga. Den har jag inte sett här på Västkusten på någon båt ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle någon vilja föra en sådan flagga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det är solklart att ägaren försöker åka snålskjuts på att se ut som något han inte är eller svårligen kan leva upp till blir det hög pinsamhetsfaktor. Oftast av misstag givetvis för man vill ju inte verka vara sån. Inte lätt att framhäva sig så där lagom. Bäst att försvinna i det grå så behöver man inte bry sig om man har gjort rätt eller fel.

Ett annat sätt är ju att skoja med sig och sina poänger även om de ibland råkar vara på minussidan (ur betraktarens synvinkel).  Det kan ju bli kul. Det andra kan upplevas lite sorgligt men vem bryr sig. Bryr man sig inte själv så är allt frid och fröjd. Ingen säger nåt och man går genom livet som en pinsam man men vem bryr sig. Man fick aldrig veta vad som skrevs på gravstenen. För det är väl pinsamt att skriva ihop nåt själv. Men vem bryr sig.



Senast ändrad av forgus31 | 01 april 2012 | 17:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bohusflaggen tilltalade mig bättre. Skär sig inte i färgerna och har ju lite mer historiska vinklar med tanke på vårt landskaps tidigare landstillhörighet.

post-945-1394236996,148_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger ni om unionsflaggan då ?

Jag kan inte låta bli att tycka att den är lite kaxig att ha i norra bohuslän, den retar gallfeber på en del norrmaän...

post-10021119-1394236996,2882_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligen kan jag tänka mig unionsflaggan på ett historiskt fartyg ifrån tiden då det begav sig.. men då vid uppsvisning/ utsällning.. Vid dagligt bruk av vår flagga skall den visas vederbörlig respekt, och vara av rätt färg och form.

Ha´ t pent S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, fast alla som tillverkar saker vill ju att vi konsumenter ska köpa deras varor.

En flagga använder man väl som ett tecken på identifikation. Då ska man väl i detta fall identifiera sig med låtsas-örlogsfartyg!

Jag säger bara - No way!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade Karlstad varit Sveriges huvudstad vid unionens upplösning hade vi nog fortfarande varit i union med Norge.

Vi Bohuslänningar har för övrigt aldrig  godkänt freden 1658 då de elaka  Svenskarna  tog Bohuslän och en del andra landområde. wink

Hemma firar vi alltid 17 Maj

Men föra unionsflaggan - aldrig

EU-flaggan - aldrig

Skulle det va nåt vanartigt fick det bli piratflaggan under babaords salning till yngsta barnbarnets glädje. smiley

post-945-1394236996,8407_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara flaggan tjänar sitt syfte, att visa varifrån man kommer, så är det väl upp till var och ens smak om den ska vara stor/liten flertungad eller inte. Det är ju inget tvång på att bära flagg på fritidsbåtar. Har själv flagga för jag tycker det ser trevligt ut. Kan inte säga att jag retar mig på om någon har en flagga med annat utseende bän min.



Senast ändrad av Riro | 02 april 2012 | 20:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Handlar kanske mer om stil än något annat; antingen har man det eller så har man det inte. Har man det inte så förstår man ju inte heller dem som efterlyser det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske finns olika stilar....

Jeans och T-shirt eller kostym, bägge kan vara stil. Att göra något med stil är inte detsamma som att alltid följa med strömmen. Fråga t.ex. en kläddesigner. 

Att ha en solblekt trasig flagga tycker jag däremot inte är stil.



Senast ändrad av Riro | 02 april 2012 | 22:26



Senast ändrad av Riro | 02 april 2012 | 22:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Helt rätt, kommendör Riro MEN skulle du gå på Nobelfesten i t-shirt, knappast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, antingen i frack eller folkdräkt. När deltager du och din båt i något som kan jämföras med Nobelfesten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

I min värld handlar flaggning och tradition och stil; min koppling till Nobelfesten om än långsökt - vilket inte jag tycker.

post-10019769-1394236997,5958_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hög pinsamhets faktor!

Vill man föra den svenska flaggan. Ska den vara korrekt.

Själv är jag inte så petig med när den ska upp och ned. (glömmer att ta in den ibland, efter ett par pilsner till den gillade köttbiten ;)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tretungad är ju riktigt snyggt! Tvåtungad är väl helt ok men inte på vanliga fritidsbåtar. Där tycker jag nog att den vanliga flaggan passar bäst. Och inte för stor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog av den uppfattningen att det är hög Harry faktor - för att prata norska. Dvs pnisamt.
Antingen har man vanlig riktig svensk flagga, eller så kan man ha en fantasiflagga; piratflagga, regnbågs flagga eller en gammal kalsong,..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...