Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Marrexxx

Mitt kök - inside information

Rekommendera Poster

Det blir nog inte en uppräkning av allt, men lite smått och gott i en salig röra (kanske) av mat som brukar ligga i båten under hela säsongen;

Pasta, sojagryn (ersätter köttfärs),sojakuddar (ersätter små köttbitar), tomatpuré, ketchup, krossade tomater, senap

Salt, peppar, soja, olivolja, vitlökspulver, curry, chilipeppar, cayennepeppar, diverse örtblandningar för grillning,

Chips, dippmix, jordnötter, kakor, chokladkaka (mörk och ljus från Lidl), ostkex,

Bullens pilsnerkor, potatismospulver, surkål på burk, lax i konserv, saltrulle, ravioli, tortilini, knödelnmix, tortiljabröd, tortiljamix (vegetarisk som bara kräver vatten), sås till tortiljas i glasburk, aivar

Mjöl, torrjäst, bakpulver

Lök, tomat, gurka, vitlök, äpple, morot,

Toamtsoppa, champinjonsoppa, varma koppen, påssåser

Högpastöriserad mjölk och gärdde,

Te, kaffe, pulverkaffe, socker, honung

Öl, vin och sprit.

Läsk av olika sort och kolsyrat vatten (tänkt ersätta med Wassermax/Sodastream till 2012.

Det var nog det mesta...
Tanken är att man ska klara sig någon vecka utan att nödvändigtvis behöva bunkra om man inte känner för det, bar man har smör...

Mackey

Edit: Lite rättstavning...



Senast ändrad av Mackey | 31 mars 2012 | 12:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har allt ombord som vi brukar ha hemma också. Lagar mer mat ombord än hemma det halvår båten ligger i.

Efter upptagningen blir det mycket dubletter i hemmaköket vilket kan vara ganska påfrestande. Har en kartong med det jag inte får plats med i skåp och på hyllor.

Och lagom till sjösättningen brukar dubletterna börja ta slut och så börjar man om med att köpa nytt av allt.laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det somalltid finns ombord är : bullens korv, kex, kaffe,o vichy!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast ska jag vara ärlig finns det mer i båten än hemma. Vi köper också alltid Bullens pilsnerkorv, sedan har vi mer sill. Vi bakar också på annat sätt än hemma - med mixer. Har alltid lite chokladkaka -sockerkaks-mix i båten.

Och en sak som absolut inte får missas är scounesmixen. Det är underbart att en  ruggig och regnig dag baka scounes i båten och sedan sitta under sittbrunnstältet och äta dom med grädde och sylt eller smör och ost med en varm kopp te till. Prova det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid ett paket gäst i kylen. Kör mer och mer med snabbdeg utan gäsning. Pizza t.ex kräver ingen mellangäsning utan jag rör ihop mjöl vatten salt olja och gäst och plattar ut i långpanna och på med fyllningen. Frallor får gäsa upp förstås till lämplig storlek. Man kan även steka degen i stekpannan och få till nåt som liknar bröd och framförallt dolftar som sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att  alla har Bullens ombord känns tryggt, Men knödelnmix (var köper man det),och lax  låter spännande.

- Sen verkar det vara många som gillar att baka i båten. Jag brukar göra paj och ha ngn sockerkaksmix med, men kanske ska jag prova något annat bröd än bara bake-off frallor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knödeln-mixen kommer från Lidl, så klart...
Egentligen är denna mix lika onödig som de flesta andra mixer. Det är faktiskt inte så svårt att göra knödeln. Prova några olika recept hemma till du hittar ett som är gott och lätt att göra.

Laxkonserverna hittade vi på ÖB, men det var förra året...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lidl- ok. Själ brukar jag båt-handla på Netto, De har ofta små roliga förpackningar. tex med små burkar av marmelad, cocosmjölk mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...