Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
DanielLarsson

Tips på kaffebryggare

Rekommendera Poster

Nu är det vårutrustning på gång. I år blir det ny motor och även kaffebryggare är planerad.

Vad har ni för erfarenheter av kaffebryggare? Blir det drickbart i billiga 12V bryggare eller måste jag dra fram 220V?

Hur har ni löst denna överlevnadsfråga?

Alla svar beaktas utom de som handlar om pulverkaffe X-P

 

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prezzokanna. Blir gott och jäkla smidigt att bara koka vatten och hälla i kannan, vänta nån minut och pressa ner o njuta. Billigt är det också, en sån här duger bra.

12V-bryggare är bara eländes skräp om man gillar hett kaffe. Vill man ha det ljummet och har hela dagen på sig så går det ju bra iofs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi bara funderar effekt uttagen på 220v samt 12v bryggare . En vanlig enkel kaffebryggare kanske ( för jag kommer inte ihåg exakt) drar runt 1000-1500w så är det runt sådär en 5-7amp . Om vi nu ska få samma förållande/funktion i en 12v are ! Och framförallt hastigheten , så snackar vi 90 amp för en 1000w . Rent praktiskt så kommer det att funka att brygga kaffe på 12v och kanske max 200w ...men de tar tid ! Kaffet vi brygger är gjort för en viss tid samt en viss temp på vattnet genom fltret . Ju mer kaffaapparaten överenstämmer med tillverkarens rek på temp och tid så blir smaken så klart bättre ... Så , koka vatten på spisen häll igenom filtertratten som om det var en hemmabryggare . Eller varför inte snabbkaffe :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 700W 230V inverter som precis räcker för en liten vattenkokare. Med en presso går det åt 7 Ah för två koppar kaffe. 52A en duktig belastning på 12V. Batterierna behövervara toppladdade annars vägrar invertern. Spar en del gas den där vattenvärmarn. Går ju bra när solen lyser eller när man har elstolpe. Clas ohlson jättebillig tror den kostade 99kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en kaffebryggare på 12 volt från jula. Kaffe brygger den och det kanske inte blir så gott som en riktig bryggare. Men det blir helt okey med tanke på förutsättningarna. Stora haken är tiden, första gången jag använde den trodde jag den var sönder, tar ca 40 min att brygga en kanna och då är det ca 6 småkoppar. Blir oftast termos och bryggaren 2:a dagen. Ibland tänder vi grillen och direkt efter det sätter på kaffet så är det klart när man ätit klart. sprit/gasolkökl, koka vatten och pressobryggare torde vara betydligt smidigare. Någon som vet var man kan få tag i en pressobryggare i plast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vanligt filter tratt eller vad det kan heta. En kastrull med vatten, osså brygger man rätt ner i termosen. Kan det bli enklare.

Jo förstås, skippa termosen och brygg rätt ner i muggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna stiliga röda kaffepanna av märket Kockum i Kallinge  har jag ärvt efter min farmor, i den kokar jag vatten och blandar med snabbkaffe, alternativt så köper jag kokkaffe.  



Senast ändrad av Marrexxx | 30 mars 2012 | 18:45

post-28802-1394236994,872_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sk moccabryggare som man brassar på sprit-/gasolköket tycker jag funkar bra, en sån där åttkantig som ser ut som ett timglas. Eller pressobryggare. /Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Kaffe är viktigt, första tiden körde vi pulverkaffe ve och fasa. Nu sen ett tag har vi en perkulator som går på 230 volt.Fördelen med den här är att den är lite mindre,rymmer ca 4 normala koppar men framförallt är max effekten bara 500 watt. Den står även på en strömplatta så när kaffet är klart är det bara att lyfta upp kannan. Kaffet är som alla i perkulatorer kokkaffe och kaffet blir riktigt hett. Faktiskt så är det riktigt kul att se hur båtgrannarna börjar sniffa och vända på huvudet när kaffedoften sprider sig i naturhamnen. Ja vi har en växelriktare så 230 volt är inget problem, vad gäller effektförbrukningen så drar fyra koppar ca 50 watt ur förbrukarbanken dvs inga som helst problem. Bryggaren finns bla hos citygross. Väl mött och vi kanske ses i sommar, jag lovar att bjuda på en kopp. Northtorp Uppsala

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns dom i Sverige så man kan klämma och känna? Tillhör dock dom som inte gärna har gasflaska ombord utan drännering. Men helt klart spännade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som kör Handpresso? Har tittat lite på den och den verksr lovande. Vi står inför vår första sommar medbobåt och kaffefrågan är något som måste lösas även hos oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den cykelpumps-inspirerade handpressobryggaren som bl.a Hjertmans säljer gör en bra espresso faktiskt.. Tycker dock den är lite dyr..

Ikea har en presso-bryggare i stål som dessutom är lite termos-funktion i.. Kostade väl runt 200kr har jag för mig. Fungerar ypperligt och är slagtålig. Köper man special-malt kaffe hos tex Kaahls blir det riktigt gott också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kaffepanna som diskas ytterst sparsamt för att ge god arom!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör för närvarande med en liten presso, vatten kokar jag i en liten vattenkokare. Har funderat på en liten kapsylmaskin men jag stör mig på att det är olika modeller på kapslar och att dom inte finns lättillgängliga.

Kaffe är viktigt! 5-6 koppar om dagen förebygger parkinson, alzheimers, löser blodfett mm enligt senaste forsning.

post-21271-1394237018,9301_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenkokaren laddades med 4-5 dl vatten i båten idag. Tar 7Ah från 12V-batterierna och spar på gasolen.

Solen laddar in det på ett par timmar (110W solcell horisontella ger 3-6 A ungefär). Vattenkokaren , en liten söt grön plastsak, köptes på Clas O. för 99:-  drar 650W.

Pressogrunkan är enkel och snabb att brygga med, ger gott kaffe och sumpen åker ut till fiskarna genom slasktratten. Melittafilter saknades när jag tömde bottensatsen i dieseltanken så jag fick ta hem slatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Köpte en Primus kaffebryggare då jag hellre sparar på strömen i batterierna. Kaffet blir faktiskt helt ok. Kvallite´ n är ok men inte riktigt som man förväntar sig av Primus grejer (iaf inte jag) lite plastig känsla men som sagt helt ok.

Den är helt automatisk med batteri tändning och piper när den är klar.

 

http://www.loofsgasol.se/gasol/spis-kok/kaffebryggare.html

//Snurran


 

Senast ändrad av Snurran | 18 april 2012 | 22:31



Senast ändrad av Snurran | 18 april 2012 | 22:32



Senast ändrad av Snurran | 18 april 2012 | 22:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...