Jump to content
Tuesday 26 October 2021
Sign in to follow this  
ossy

Polyester och härdningstid

Recommended Posts

Hej.

Jag ska snart såga upp hål i skrovet och montera bogpropeller. Tunnelröret ska plastas fast med polyester, och då finns det ju tydligen flera varianter. En del ska man ju låta härda 4-5 veckor innan man kan epoxiprima. Andra kan behandlas dagen efter. Är det någon som vet hur det förhåller sej med Biltemas polyester? Eftersom jag ju får plasta ganska sent i vår, för att uppnå rätt temperaturförhållanden, vill jag inte vänta ytterligare 5 veckor innan jag kan sjösätta.

Mvh Oscar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Biltema har ju 5 kg förpackningar, som känns lagom stort. Jag har blivit rekommenderad Norpols 720-700, som går att övermåla med epoxiprimer dagen efter. Men den verkar inte finnas i mindre kvantiteter än 20 kg. Jag har inte hittat någon säker information om Biltemas går att epoxibehandla dagen efter, eller om man måste vänta någon månad. Är det någon som vet? Alternativt om man kan få tag på motsvarande 720-700 i mindre förpackningar än 20 kg? /Oscar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blir ju marginellt på ett sånt litet jobb. Epoxybehandlingen klar direkt. Bättre hållfasthet som bonus. För såna jobb kör jag med Biltemnas epoxy (är ammatör om nån skulle misstänka nåt annat)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bitemas epoxi på 4,5 liter kostar lika mycket som Norpols 720700 på 20 kg (nästan 1100 kr). Men 4,5 liter räcker, så det blir nog epoxi runt tunnelröret till bogproppen. Finns det några nackdelar med epoxi? /Oscar

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Epoxi är alergiframkallande. Du måste undvika hudkontakt när du använder det, så länge det inte är uthärdat. Vissa kan vara överkänsliga och andra kan bli det, om du blir överkänslig så krävs det väldigt lite för att få en överreaktion (ha därför alltid skyddshanskar när du jobbar med epoxi) så slipper du framtida hälsoproblem

2.Epoxi kräver korrekta propotioner och nogran tillblandning, det är därför det blir så starkt, slarvar du med detta så tappar du hela fördelen med epoxi, det kan tom bli dåligt resultat om du inte blandar exakt. Rengöring av kontaktytan är också viktig. Men gör du rätt så blir det väldigt starkt.

Glasfiber väv etc kan sedan vara preparerade för epoxi eller polyester, kolla så att du för rätt typ för bästa resultat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Jag monterade min tunnel för ca två veckor sedan. Använde då hjertmans variant av polyester (ISO) och deras glasfibermatta (trådar går kors och tvärs åt alla håll). Den går finfint att lägga på med ganska tjocka skikt. En 3 kg burk med polyester och 100 gr härdare och en större förpackning med matta räckte gått och väl till min 125 mm tunnel som blev ca 60 cm bredd och reparation av badplattfomen. Mer än Halva paketet med matta är kvar och det känns ändå som att jag har lagt på väldig ordentligt med ca 25 lager av klippta remsor. 

Hjertmans ville sälja på mig 12 kg polyester och 4 stora packet med matta enligt en säljmanual de hade för detta???

Efter två veckor har jag nu målat med Biltemas vita epoxiprimer. Kommer att lägga på ytterligare ett par-tre lager med detta och blanda med röd och vit färg så att man ser repor i skrovet och då kan laga. Bor i Mälaren så någon bottenfärg kommer det inte att bli är det tänkt..
När jag ändå håller på så skall det bli en extra badplattform.

Mvh Jerhed


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jerhed, funkar Hjertmans polyester att epoxiprima så snart efter härdning? Isåfall, vilket artikelnr. har den? /Oscar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Oscar,

 

Art nr 4544 är samma typ men jag köpte 4 kg burkar i butik. Har faktiskt inte stött på den frågan tidigare men vad skulle vara problemet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt den epoxigrundfärg skall polyester härda i minst 4 veckor förat härda ut innan man målar över med epoxy. Vet inte om polyestern härdar fortare om man använder ett annat fabrikat av epoxy. eller så är det international som vill gardera sig så att inget får snett.

Nålar man över tidigare och epoxyprimern släpper från glasfiberlaminatet så kan man nog inte klaga. Därför gör jag alltid jobb under vattenlinjen med epoxy, så har jag garderat mog i bägge ändar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jag fått det förklarat för mej, måste styrenet (polyesterns lösningsmedel) vädra ut. Det kan ta 4-5 veckor. Epoxin är så tät, att styrenet inte kan dunsta, med påföljd att epoxin kan släppa. Men jag har hört att det finns undantag, däribland Norpol 720 700. /Oscar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jag fått det förklarat för mej, måste styrenet (polyesterns lösningsmedel) vädra ut. Det kan ta 4-5 veckor. Epoxin är så tät, att styrenet inte kan dunsta, med påföljd att epoxin kan släppa. Men jag har hört att det finns undantag, däribland Norpol 720 700. /Oscar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det går alltid att laminera epoxi på polyester. Däremot ej omvänt, tex om bogpropellertunneln är laminerad med epoxi så går det inte att bygga på ovan på det med polyester.

Epoxi är en annan bas än polyester därför bör polyestern härda ut fullt för att epoxin skall fästa ordentligt, jag tror att det finns risk att polyestern svetas ut lite lösningsmedel som gör att epoxin inte får fullt fäste. (polyester har inte 100% bindning på samma sätt som epoxi, därför blir det kvar en viss mängd lösningsmedel länge i laminatet)

Jag trivs bättre att jobba med polyester,  jag har denna ide. Skulle man inte kunna måla på polyesterjobbet med polyester-topcote lika gärna och i fall det behövs måla om med epoxi året efter.

Värme kan i viss omfattning påskynda härdprocessen, vilket kanske gör att tiden kanske kan minskas från 4 till 2 veckor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den tål att suga på! Låter som en ganska fiffig lösning. /Oscar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Enligt Biltema skall polyesterskrovet härda ut i 5 till 15 veckor (beror nog på temperatur och skrovtjocklek).

Nu är det ju så att på utsidan av skrovet så behöver man ofta inte lägga på så mycket polyester och man kan låta insidan var öppen under en längre tid vilket låter polyestern andas ut det kvarvarande lösningsmedlet. På utsidan slipar man ner 3-4 cm runt hålet och bygger sedan upp material (polyester och glasfiber) tills att skrovet är plant. Detta polyester blir då ganska tunt och bör ha härdat ut på två veckor. Styrkan på montaget får man genom att bygga upp ett tjockare material runt tunneln (5-10 cm från hålet) och skrovkanterna på insidan. Vill man sedan göra en rundning av hålet så slipar man bort av det yttre materialet vilket minskar den del av polyester som får primer på sig. Den viktiga förstärkningen sker alltså på insidan och är man försiktig så blir det inte mycket på utsidan.

Nu väntade jag endast i två veckor vilket kanske straffar sig med att jag får slipa ner och måla om kanten på utsidan av tunneln. Någon större skada kan det knappast bli under sommaren men till hösten vet jag.

Att blanda i 5% vax i gelcoaten så att det blir topcoat (enligt föregående inlägg) låter också bra. Denna är tillräckligt vattentät och man kan då prima innan nästa säsong om man slipar lite tvättar bort vaxet innan målning.

 

Mvh Jerhed

Länkar till mitt använda material

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Epoxiprimer-30623/

http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/visabild.asp?nr=4544

http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/visabild.asp?nr=4547-5

 

 



Senast ändrad av Jerhed | 03 april 2012 | 21:50

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hasses ide låter jättebra. Jag kör nog på den lösningen. Jag får tacka för alla tips. /Oscar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vid plastning bör man dock beakta att eventuellt slarv som att tex dålig vätning med plast av glasfibern kommer att betyda att fibern kommer att suga vatten och att även luftinneslutningar i laminatet är av ondo...Var noga för att undvika dessa fel så pallar laminatet hyvsat mot vatten.

Men styrkan sitter i mängden glasfiber och inte i mängden plast, det gäller att baka in glasfibern med ett minimum av plast utan att få luft i laminatet,

 

Jag brukar efter färdig plastning slipa av och runda kanter tills jag är nöjd med formen och sedan därefter måla ytan med plast för att täta alla trådändar av glasfibern som extra säkerhet. Sedan låta härda ut till lagom hård yta innan jag målar över med   topcote.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snåla inte heller med slipningen. bättre att sipa bort för mycket än förlite.

post-945-1394236998,3667_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen.

Hålet för tunnelröret är uppsågat och jag har börjat plasta. Det blev polyester i allafall. Jag började plasta redan nu med  värmefläkt, så ska det nog hinna vädra ut styrenet till början på juni. Men jag har hört eller läst nånstans att man kan plasta på en tidigare plastning, utan att mellanslipa, om det sker inom 24 timmar (från föregående plastning). Är det någon som har synpunkter på detta? Eller är det bättre att mellanslipa ändå. Ska man tvätta med aceton mellan plastningarna, även om man inte mellanslipar? /Oscar 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min erfarenhet är att det normalt blir ganska ojämt, knölig och stickigt ibland och att man därför bör slipa för att få slätare och därmed bättre vidhäftning för de nya lagrena glasfiberväv.

Och slipar du bör du tvätta!

Jag brukar börja med att damsuga, sedan torka med en fuktad trasa och sedan tvätta rent med aceton......och därefter låta torka,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Men nu ska jag fylla utrymmet under tunnelröret, så det blir ganska många svängar med polyester. Jag kommer ju att slipa av när det närmar sig färdigt resultat. Men blir hållfastheten lika bra när man plastar med några få timmars mellanrum, utan mellanslipning. /Oscar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy